Hitta hjulet

hoooonas

Ny medlem
Hitta hjulet
Hej kära cykelkompisar.

Jag har gjort bort mig och nu ska jag göra rätt för mig. För några veckor sedan körde jag hem cykeln från jobbet.
Lastad på taket, fint och prydligt med hjälp av min thule pro ride.
Glömde helt bort cykeln på taket (det var fredag EM) och försökte köra in bilen i garaget. Nu är framhjulet på cykeln helt förstört.

Jag behöver således hitta ett nytt hjul till Canyon Roadlite ON.

Det var inte helt lätt att hitta rätt hjul bara... så jag hoppas på lite hjälp från er.

Det är ett hjul med 15x100 axel.
29" ETRTO 622x20
Centerlock för skivbroms
Passa för däck som är 28x1,35" (35-622)
Bör vara i ALU och svart ( ska fortfarande matcha resten av cykeln och se ut som den gjorde original).

PLZ help :)

Bilagor

• 20221105_102133.jpg
    20221105_102133.jpg
    745.6 KB · Besök: 27

weldion

Aktiv medlem
Hitta hjulet
Högst troligt så är navet för 12x100 mm. Mät ytterdiameter på axeln (bör vara 12 mm) och mät bredden på navet mot ändhylsorna (bör vara 100 mm).
I sådana fall kan du köpa egentligen vilket hjul som helst med Centerlock-infästning för bromsskivan, 12x100 mm-nav och runt 20 mm invändig bredd på fälgen. Gör ingenting med lite bredare fälg heller.
Kanske du skall lämna in cykeln hos någon som kan gå genom gaffeln för att se om det finns fler skador än bara hjulet.
Trist om gaffeln viker sig vid nästa cykeltur.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hitta hjulet
Öh.. Tar bokstavligen 1 minut att hitta passande hjul, oavsett axelstandard.
Surfa in på valfri tysk sida, t.ex bike-discount.de och kolla..

Men det är värt att undersöka om det verkligen är 15x100, eller kanske 12x100..

hoooonas

Ny medlem
Hitta hjulet
Öh.. Tar bokstavligen 1 minut att hitta passande hjul, oavsett axelstandard.
Surfa in på valfri tysk sida, t.ex bike-discount.de och kolla..

Men det är värt att undersöka om det verkligen är 15x100, eller kanske 12x100..
vad menar du med att det är värt att undersöka om det är 15x100 eller 12x100. Jag har mätt och har specen ifrån Canyon. Om du hittar något hjul (som uppfyller den specen jag skrev i första inlägget) från en tysk sida får du gärna länka den :)

hoooonas

Ny medlem
Hitta hjulet
Högst troligt så är navet för 12x100 mm. Mät ytterdiameter på axeln (bör vara 12 mm) och mät bredden på navet mot ändhylsorna (bör vara 100 mm).
I sådana fall kan du köpa egentligen vilket hjul som helst med Centerlock-infästning för bromsskivan, 12x100 mm-nav och runt 20 mm invändig bredd på fälgen. Gör ingenting med lite bredare fälg heller.
Kanske du skall lämna in cykeln hos någon som kan gå genom gaffeln för att se om det finns fler skador än bara hjulet.
Trist om gaffeln viker sig vid nästa cykeltur.
Tyvärr är det inte 12x100 (då hade det varit lättare) utan 15x100.
Gaffeln är ok och kollad.

CCS

Aktiv medlem
Hitta hjulet
Hej kära cykelkompisar.

Jag har gjort bort mig och nu ska jag göra rätt för mig. För några veckor sedan körde jag hem cykeln från jobbet.
Lastad på taket, fint och prydligt med hjälp av min thule pro ride.
Glömde helt bort cykeln på taket (det var fredag EM) och försökte köra in bilen i garaget. Nu är framhjulet på cykeln helt förstört.

Jag behöver således hitta ett nytt hjul till Canyon Roadlite ON.

Det var inte helt lätt att hitta rätt hjul bara... så jag hoppas på lite hjälp från er.

Det är ett hjul med 15x100 axel.
29" ETRTO 622x20
Centerlock för skivbroms
Passa för däck som är 28x1,35" (35-622)
Bör vara i ALU och svart ( ska fortfarande matcha resten av cykeln och se ut som den gjorde original).

PLZ help :)
Beklagar olyckan. 😐

Men här är två förslag på passande hjul som finns i lager redo att skickas med endast 9.99 Euro i frakt. (En del andra handlare har nämligen dyr hjulfrakt på omkring 30 Euro)

Screenshot_20221124-132203.png

Screenshot_20221124-132300.png

Valhalla_

Aktiv medlem
Hitta hjulet
Är du ute efter exakt rätt fälg så är det svårt - då är det kanske enklast att bara byta fälgen.
Kan du tänka dig att ha ett par tre mm bredare fälg fram än bak så är det inte så svårt. Då funkar t.ex detta utmärkt

Det hjul du har är inte direkt någon lättviktare eller något speciellt, det är i princip ett ganska smalt mtb-hjul med ett enkelt nav och en enkel (relativt tung) fälg. Det jag länkar till ovan bör vara en fullgod ersättare, om än ett par mm bredare.

Ursäkta om jag lät lite dryg längre upp, men jag fick bara inte ihop det. Du fann inte ett enda passande hjul, men är bergsäker på vilken axelstandard du har. Fick inte riktigt ihop det bara.. :-)

hoooonas

Ny medlem
Hitta hjulet
Är du ute efter exakt rätt fälg så är det svårt - då är det kanske enklast att bara byta fälgen.
Kan du tänka dig att ha ett par tre mm bredare fälg fram än bak så är det inte så svårt. Då funkar t.ex detta utmärkt

Det hjul du har är inte direkt någon lättviktare eller något speciellt, det är i princip ett ganska smalt mtb-hjul med ett enkelt nav och en enkel (relativt tung) fälg. Det jag länkar till ovan bör vara en fullgod ersättare, om än ett par mm bredare.

Ursäkta om jag lät lite dryg längre upp, men jag fick bara inte ihop det. Du fann inte ett enda passande hjul, men är bergsäker på vilken axelstandard du har. Fick inte riktigt ihop det bara.. :-)
Tack för bra tips, det här hjulet passar med det däck som jag har och vill köra på.
Det har varit problemet för mig, att hitta ett hjul med 15x100 och centerlock var lätt. men det är oftast XC-hjul och dom blir lite för breda i fälgen för att passa cykeln.

hoooonas

Ny medlem
Hitta hjulet
Beklagar olyckan. 😐

Men här är två förslag på passande hjul som finns i lager redo att skickas med endast 9.99 Euro i frakt. (En del andra handlare har nämligen dyr hjulfrakt på omkring 30 Euro)

Visa bilaga 595140

Visa bilaga 595141
Tack för tipsen, tyvärr är många av dom här fälgarna lite för breda för att det däck jag kör ska passa bra.

weldion

Aktiv medlem
Hitta hjulet
Tack för tipsen, tyvärr är många av dom här fälgarna lite för breda för att det däck jag kör ska passa bra.
Kör du något annat däck än 35 mm som nämndes i det första inlägget?
Det däcket passar kanon på tipsen som du fått.
Vad kör du för däck om du inte kör med 35 mm som nämndes tidigare?

hoooonas

Ny medlem
Hitta hjulet
Kör du något annat däck än 35 mm som nämndes i det första inlägget?
Det däcket passar kanon på tipsen som du fått.
Vad kör du för däck om du inte kör med 35 mm som nämndes tidigare?
Så bra! Tack för infon. Jag visst inte att det skulle passa bra. Det såg ut som att rekommendationen på specen för flera av fälgarna var för mycket bredare däck. Men jag kan ha missförstått det.

weldion

Aktiv medlem
Hitta hjulet
Så bra! Tack för infon. Jag visst inte att det skulle passa bra. Det såg ut som att rekommendationen på specen för flera av fälgarna var för mycket bredare däck. Men jag kan ha missförstått det.
Upp till och med 25 mm inre bredd på fälgen passar kanon för 35 mm breda däck. Så hittar du ett hjul med en fälg med en inre bredd mellan 20 och 25 mm så kan du vara lugn med att det blir bra för ditt 35 mm-däck.

CCS

Aktiv medlem
Hitta hjulet
Och på sikt eller när ekonomin tillåter eller whatever, så kan man ju alltid byta ut även bakhjulet till ett liknande som det som köps som framhjul, så blir det symmetriskt och fint. Och så har man ett bakhjul över som reservhjul.

Mellan raderna försökte jag nu alltså antyda att cykeln, som i sig är jättefin, levererades med onödigt smala och billiga/tunga fälgar i originalutförande från Canyon. :sneaky:

hoooonas

Ny medlem
Hitta hjulet
Och på sikt eller när ekonomin tillåter eller whatever, så kan man ju alltid byta ut även bakhjulet till ett liknande som det som köps som framhjul, så blir det symmetriskt och fint. Och så har man ett bakhjul över som reservhjul.

Mellan raderna försökte jag nu alltså antyda att cykeln, som i sig är jättefin, levererades med onödigt smala och billiga/tunga fälgar i originalutförande från Canyon. :sneaky:
Haha, det är en go tanke. att dom är tunga är inget problem i sig direkt eftersom den går på el. Förvisso skulle cykeln bli mer effektiv men där den går som pendlingscykel är räckvidden inget problem.
Nr 1 att byta ut på cykeln har nog varit bakväxeln, den är jag inte så nöjd med.

Topp