Hitta vetenskaplig rapport om ledslitage - mtb vs vandring

BFS

Aktiv medlem
Oj vad många svar jag fått. Tack för länkar och synpunkter. Det är i detta fallet inte ”slitage” i form av berms, hopp och kickar som åsyftades i frågeställningen utan allmänt stigslitage som orienterare, löpare och naturskyddsföreningen stör sig på och beklagar sig över. Kommunen verkar i alla fall inte ta cyklisternas parti och vi cykelklubben tycker inte att cyklisterna ska bära hela skulden. Därav frågan efter vetenskapliga rapporter om slitage.

Men för att tala om olagliga byggnationer så alla de tämligen få berms hopp dropp och spänger som funnits på Vitberget ( centralt läge i stan där många aktörer möts) rivits under sommaren av kommunens personal så det finns inga såna att argumenera kring längre om man nu skulle vilja göra det.
Det enda slitage som finns (förutom byggena) är vissa ställen där cyklister genat sig till en rakare linje. Det är i ärligheten namn inte mycket att gnälla på (speciellt om cyklisterna fortsättningsvis håller sig på de befintliga stigarna).

De olagliga byggnationerna är kvar, så att de rivits är 100% bullsh*t.

Stojje

Medlem
Nu har jag inte cyklat där sedan i början på augusti med då var stenar och stammar utslängda i terrängen runt ikring spåren.

BFS

Aktiv medlem
Nu har jag inte cyklat där sedan i början på augusti med då var stenar och stammar utslängda i terrängen runt ikring spåren.
Jag passerade ett av ställena med "Hoppsan-skyltning" senast idag, och allt såg ut precis som vanligt. De "förbättringarna" var kvar allihopa. För nån vecka sen passerade jag ett annat ställe och bermsen och stockarna låg där de "alltid" legat.

Stojje

Medlem
och tack Foxis mfl också. Nu kan jag framföra lite mera vetenskapliga argument än bara upplevda tyckanden.

BFS

Aktiv medlem
Var har de upplevt detta påstådda slitage? Det är ju ganska enkelt att säga att nån har sagt nånting (då kan man ju påstå vad som helst). Finns det ett slitage i skogen är det ju enkelt att gå/springa/cykla dit och titta på det.

Macius

Medlem
Markägarens synvinkel är central här för det är den som kommer åka på att fixa slitaget men jag tycker att det borde gå att separera stigar för vandrare och cyklister. Skogen är stor i Sverige. Sen betyder inte det att man då förbjuder cykling utanför lederna. Tror de flesta vill ha en uppmärkt led att gå/cykla på för det är faktiskt inge kul att stanna stup i kvarten och titta på en karta (digital). På så sätt slipper vi det här med att skylla på att det är någon annan grupp som har åstadkommit slitaget

AdamLR

Aktiv medlem
Lite OT (och mycket möjligt att det här är självklarheter för TS), men i min erfarenhet är det bra att visa att man har en handlingsplan när man för dialog med kommunpersoner/myndigheter o. dyl. Det vill säga: rapporter om slitage är säkert bra, men trådskaparen bör också visa att cykelklubben "har en handlingsplan", "arbetar aktivt" och så vidare för att motverka och minska slitage. "Så här gör vi i klubben", "det här lär vi ut till nya medlemmar" och så vidare. Finns inget skriftligt att visa upp så försök åtminstone sammanfatta vilken praxis ni har. Frilufsare, orienterare m.fl. har garanterat sådant att visa upp (och har även mycket gratis på att de är gamla, välkända föreningar).

Kan man visa upp och säga den typen av saker så kan kommunpersonerna föra till protokollet att "cykelklubb X är medveten om problemet och motverkar det på det här sättet". Där är det oväsentligt om det är ett verkligt problem eller kraftigt överdrivet. Så länge det ser fint ut i protokollet blir förhoppningsvis alla nöjda.

Topp