Hittehjälp för cykelhållare bakpå bilen om man inte har krok..

Carl

Aktiv medlem
Jag vill inte montera dragkrok på min bil men skulle ändå vilja kunna ta en cykel bakpå (inte uppepå) bilen. Thule verkar inte ha någon modell för bakluckesmontering, iaf inte enligt deras FitGuide. Jag har en Saab 9-3 SportCombi 2008.

Nån som har en bra lösning för montering som på bilden nedan?

thule_clipon_9103_10.jpg

Så bra. Tack för hjälpen! Ska slå till på en sån.

Det verkar som enda skillnaden mellan 9103 och 9104 är storleken. 9103 är för mindre och 9104 för större bagageluckor. Får man fråga vilken ni har och om den passar bra i storlek?

:)

Jag använder Thule 968 till min 9-3 sportkombi 2007. Sitter dock bara med spännremmar, så den går ju tyvärr att stjäla.

Jag kollade min orderhistorik och det var visst, precis som föregående postare, Thule Freeway 968 som vi har. Jag skyller på att de såg lika ut på bilden och att 968:an inte finns på Cyklotekets hemsida...

Hur som, 968:an rekommenderas starkt!

Jag tycker 910 ser lite smuttare ut. Just frånvaron av remmar och att den inte står fastspänd mot plåten utan mer hänger runt luckan känns skonsammare för bilen.

Men frågan är hur de övre fästena funkar tillsammans med vingen på taket. Antar att det inte är några problem med 968.

910 vet jag inte hur den ser ut. Men 903/4 minns jag inte funkar eftersom den har metall"remmar" istället för vanlig remmar att fästa med (vilket 968:an har). Så det funkade inte med Saabens sportiga vinge. :) Sen kan man luta basen på 968:an mot ovandelen av kofångaren, så behöver den inte trycka mot plåten.

Jag menade 9103/9104 men orkade inte skriva det så jag förkortade det till 910 ist. :)

Men bra, precis vad jag misstänkte/ville veta. Då är det ingen val längre. 968:an verkar ha fått bra kritik så det blir en sån! Får lägga mellan något snällt för lacken bara.

Så dom funkar alltså? Jag vågade inte hänga nåt i den där spoilern och monterade drag istället. Det
är ändå bra att ha, var inte så farligt dyrt och cykelstället e sjukt smutt.

Vi hade Biltemas hållare innan. Den är närmast att beskriva som nåt slags ironiskt skämt som man straffas med för att man inte vill lägga de extra pengarna som en Thule kostar. Köp inte.

Tillbaka
Topp