Hjälm för knatte under 1 år i cykelvagn

slackie

Ny medlem
Går inom kort på pappaledighet med ambitionen att cykla mer. Vi har en Chariot som jag tänkte haka på men insåg just att det blir svårt att hitta hjälmar. Nu verkar det råda delade meningar på familjeliv.se kring om det är nödvändigt med hjälm i vagn. Själv tänker jag bättre med.

Någon som haft samma bekymmer eller som vet var man hittar hjälm för de där riktigt små liven?

ambientzz

Medlem
Jag körde förra året med sonen som då var 8-9 mån med en chariot lite. Använde en "chariot baby supporter". Den gick typ inte att kombinera med hjälmen (abus smiley honey bee) så körde utan.

perzzon

Aktiv medlem
Vi körde utan hjälm tills vi tog bort baby support. Numer med hjälm.
När de sitter fast och är så korta är ju risken att träffa något minimal. Ju längre mot kanterna de kommer desto större risk tänker jag.

ambientzz

Medlem
Jo typ så tänkte vi. Små barns nackar är ju rätt slappa så frågan är om hjälms vikt kanske till och med gör mer skada vid eventuellt krasch. Dock hamnar detta under epitetet "killgissa" :)

Arsozath

Aktiv medlem
Aldrig kört med hjälm i vagnen. Vad ska det vara bra för? Håller med ovan om att det förmodligen gör mer skaffa än nytta. För den som tvivlar, kom gärna med exempel på olyckor, riktiga som hypotetiska, när en hjälm i en chariot varit till hjälp.

perzzon

Aktiv medlem
Det jag kan tänka mig är när något tränger in i vagnen. Med det sagt är jag ingen hjälmivrare i vagn. Även om vår knodd numer har

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi har alltid kört utan hjälm. I förra generationens Chariotvagnar går det inte att sitta bra med hjälm på, och jag ser inte heller nyttan.

slackie

Ny medlem
Testade i helgen med infant sling insatsen och utan hjälm. Det fungerar bra men man får tänka på att den lilla nacken inte är full stabil så hastigheten behöver anpassas över gupp.

perzzon

Aktiv medlem
Infant sling är inte godkänd för cyklande enl thule.
Kommer ärligt inte ihåg hur vi gjorde.

bellasoda

Aktiv medlem
Vi har alltid kört med hjälm och med baby supporter, fast utan ovandelen då den inte är kompatibel med hjälm. "När man cyklar använder man hjälm" var mitt resonemang, även om det är svårt att tänka ut något vettigt scenario där den behövs. Vi började vid 10-månaders ålder och nu går tvååringen och sätter på sig hjälmen själv när han vill cykla eller åka cykelvagn.

Det var någon specialized-hjälm i storlek 44-50cm tror jag, typ det minsta som finns på marknaden. Hittar inte den i någon internetbutik så jag har inget exempel.

nikasp

Aktiv medlem
Vi har nästan alltid kört med hjälm men jag har fuskat till nya förskolan som ligger typ 400 meter nerför gatan.

slackie

Ny medlem
perzzon sa:
Infant sling är inte godkänd för cyklande enl thule.
Kommer ärligt inte ihåg hur vi gjorde.
Oj, det har helt undgått mig - min fru kommer potentiellt att mörda mig. Var hittar du den infon? ser inget på Thules sida om det.

Edit: nu hittade jag "Använd bara hängmattan för promenader"

Senast ändrad:

Åke

Aktiv medlem
Lämnar frågan om hjälm i vagn eller ej till er andra. Men om du köper en hjälm till ditt lilla barn så köp en som är platt baktill, så att barnet kan luta sig tillbaka i vagnen eller cykel stolen utan att hjälmen är i vägen.

Max_max

Medlem
Jag får bli den tråkiga dadshame pappan som tar upp att det är lag på att ha hjälm även i cykelkärra. Olika scenarion som man aldrig tänkt på kan ändå hända. Till exempel om en bil kör in i kärran, är det risk att huvudet slår i även om det är en metallbur runt kärran och säkerhetsbälte. Och så vidare.

Tegheim83

Medlem
Max_max sa:
Jag får bli den tråkiga dadshame pappan som tar upp att det är lag på att ha hjälm även i cykelkärra. Olika scenarion som man aldrig tänkt på kan ändå hända. Till exempel om en bil kör in i kärran, är det risk att huvudet slår i även om det är en metallbur runt kärran och säkerhetsbälte. Och så vidare.
*thumbs up*

slackie

Ny medlem
Tegheim83 sa:
Max_max sa:
*thumbs up*
Jag får hålla med. Frågan är bara var man hittar hjälmar till de små. Blir att avvakta tills han fyllt hjälm.

VO2max

Aktiv medlem
Körde utan när de var små. Men då var det på starkt otrafikerade vägar/stigar och inte som

När dom börjar kunna sitta upp och nacken klarar hålla upp huvudet så är det hjälm på
Vad man ska tänka på är att köra väldigt lugnt. Whiplash är dåligt att ge dom små liven

bellasoda

Aktiv medlem
slackie sa:
Tegheim83 sa:
Max_max sa:
*thumbs up*
Jag får hålla med. Frågan är bara var man hittar hjälmar till de små. Blir att avvakta tills han fyllt hjälm.
Jag gick in i en välsorterad cykelbutik när grabben var c:a 8 månader. Minsta hjälmen som var ställbar mellan 44-50cm passade. Sen väntade vi tills han kunde sitta själv utan stöd för att våga oss ut och cykla, vid c:a 10 månaders ålder.

DarthVidar

Aktiv medlem
Max_max sa:
Nu har jag ju hjälm till barnen i cykelvagn, men vart framgår att barn i cykelvagn enligt lag skall ha cykelhjälm?

"Är det lag på att använda cykelhjälm i cykelkärra?

Det är lag på att använda cykelhjälm för barn upp till 15 års ålder, det gäller både de som cyklar och passagerare på cykeln.

Trafikförordningen kap 6. 4 a § Den som är under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel skall använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd. Cykelföraren skall se till att passagerare använder cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd i enlighet med bestämmelsen i första stycket.

Det finns dock inget rättsfall kring barn i cykelkärra, cykelkärran blir en del av cykeln vilket gör den till en fyrhjulig cykel, vilket i sin tur inte kräver cykelhjälm för barn. NTFs rekommendation om cykelhjälmsanvändning för barn i cykelkärra kvarstår dock."

https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar-och-regler/trafikregler/hjalm-i-cykelkarra/

Max_max

Medlem
DarthVidar sa:
Max_max sa:
Nu har jag ju hjälm till barnen i cykelvagn, men vart framgår att barn i cykelvagn enligt lag skall ha cykelhjälm?

"Är det lag på att använda cykelhjälm i cykelkärra?

Det är lag på att använda cykelhjälm för barn upp till 15 års ålder, det gäller både de som cyklar och passagerare på cykeln.

Trafikförordningen kap 6. 4 a § Den som är under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel skall använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd. Cykelföraren skall se till att passagerare använder cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd i enlighet med bestämmelsen i första stycket.

Det finns dock inget rättsfall kring barn i cykelkärra, cykelkärran blir en del av cykeln vilket gör den till en fyrhjulig cykel, vilket i sin tur inte kräver cykelhjälm för barn. NTFs rekommendation om cykelhjälmsanvändning för barn i cykelkärra kvarstår dock."

https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar-och-regler/trafikregler/hjalm-i-cykelkarra/
Okej, tack för tipset

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer