Hjälm till abnormalt stort huvud?

Så, nu när jag fått er uppmärksamhet så vill jag fråga er vart jag kan få tag i en hjälm till mitt huvud. Jag har inte ett abnormalt stort huvud, mäter 60 i omkrets, men när jag testade hjälm på biltema (Storlek L, 58-60) så lyckades jag precis klämma in huvudet i det, då knorrade hjälmen. Av detta fick jag med mig att mitt huvud nog är lite "långt", då det inte var i sidorna det knorrade, utan pannan och bakloben.

Därför undrar jag vart ni tror att jag kan vända mig för att få fram en cykelhjälm som passar mitt huvud? Ja, vart större storlekar kan tänkas finnas alltså. Det jag hittar är upp till 60 eller 61, jag tror att jag hade behövt 62 iaf, om alla har samma form, vilket dom säkert inte har.

Jag bor i Umeå, så tillgången till affärer är begränsade, tyvärr. Men jag hade gärna velat börja cykla med hjälm efter att ha varit här och läst otaliga trådar, och även sett in i olycksfallstråden.
Mvh

jofahjalm

Aktiv medlem
Du kan beställa hjälmar från Bikester och returnera dom på deras bekostnad om de inte passar. Det borde vara lätt att hitta något där?

DanielW

Medlem
Jag har samma problem. Ska hjälmen vara till lvg eller mtb? Eller bara "vanlig" cykling? IXS trail sitter fantastiskt bra. Även Giro/Uvex brukar sitta bra i de största storlekarna.

cola

Aktiv medlem
Jag mäter 64 runt skallen och kör med Bell Stoker i skogen och giro savant på vägen. Den är de enda som passar mig och ff är gjorda väg/skogsspecifika. funkar upp till 65cm.

image.jpeg

image.jpeg

Tack för alla tips. Jag visste inte att det var skillnad på väg och skog, men det är väghjälmar jag ska ha. Giro savant där såg passande ut. Tack igen för hjälpen :)

iddqd

Medlem
Har samma problem som du. 60-61ish cm ,men långsmalt huvud.

Kört en del olika men ingen har suttit bra förrän jag hittade en Kask protone. Dyr men var nedsatt på xxl. Svinnöjd

Kristoffer R

Aktiv medlem
Giro kör jag. Jag har omkrets 62cm och det är helt klart lite svårt att hitta något som är stort nog.

+1 på Jofa köp och returnera. Klart värt att lägga lite tid på en hjälm som sitter som den skall på skallen.

poacue

Medlem
cola sa:
Jag mäter 64 runt skallen och kör med Bell Stoker i skogen och giro savant på vägen. Den är de enda som passar mig och ff är gjorda väg/skogsspecifika. funkar upp till 65cm.

Är det bra "djup" på den där giro savant hjälmen? Såg rätt trevlig ut!

ratatosk

Aktiv medlem
Jag har ett väldigt litet huvud o hittar ofta mössor på barnavdelningen. Men problemet är detsamma, de flesta hjälmar sitter som kastruller, klämmer om panna o bakhuvud medan de vickar i sidled. Tips? Nä, men du är iaf inte ensam om ditt lidande. Jag letar vidare.

Ordbajskorv

Aktiv medlem
Uvex race 5 kör jag med 59.5 i skallomkrets, har väldigt långsmalt huvud så det är lite luft på sidorna. Har även prövat Giro aeon och bbb icarus, giron kunde jag trycka in halva handen mellan hjälm och huvud, såg dessutom ut som en svamp på skallen så den sålde jag oanvänd. Icarusen var smal men obekväm och imho ful, så den skickades tillbaka.

Skulle underlätta om tillverkarna kunde skriva vilken form hjälmen har inuti, typ rund, smal mm, vore även bra om detta skrevs ut i hjälmtester på nätet och cykeltidningar tycker jag.

cola

Aktiv medlem
poacue sa:
cola sa:

Är det bra "djup" på den där giro savant hjälmen? Såg rätt trevlig ut!

Ja, den kommer ner ordentligt. Gött nöjd att hitta en som inte var gjord för skärm, kan inte ha det för det skymmer synen och när man tar bort skärmen på en hjälm som är ritad för skärm ser den oftast naken ut..

fedde

Aktiv medlem
63 cm omkrets för mig.
Giro-hjälmar är det enda som fungerar bra för mig.
I nödfall, Bell men de är inte helt bra (komfortabla).

/Fedde

David_J

Aktiv medlem
Jag mäter 62+ cm och har haft problem att hitta hjälm till cykling men framförallt till skidåkning.
De hjälmar jag provat vill vila på en punkt på pannan och en på bakhuvudet.
Hittade IXS Trail RS som tipsats om tidigare i tråden och den passar perfekt!

me.I.am

Aktiv medlem
Lider själv av lätt huvudabnormalitet, och dagen när ny hjälm skall inhandlas närmar sig. Det finns alltså inget mått eller beteckning eller liknande för hur oval en hjälm är? Det är mer av att testa en massa olika modeller?

Skulle vara intressant att veta om de modeller som tipsas om i tråden är medvetet gjorda för lite mer oval form, eller om de bara "råkat bli så".

ceel

Aktiv medlem
johan44 sa:
Har långt huvud, Limar brukar sitta bra.

+1 Samma här.

POC Trabec och Giro Synthe (dock inga billigare Giro) sitter bra på mig också. En del av de riktigt dyra Specialized-hjälmarna passar fint dessutom. Surt att väldigt lite i kategorin "prisvärt" funkar för mitt huvud, med undantag för Limar då. =)

Faema

Medlem
Samma här, mycket i skallen typ 62-63. Efter ett himla provande kör jag med LAS hjälmar. Hade nån Giro innan som satt någorlunda men LAS hjälmarna har tom marginal.

quid

Aktiv medlem
vincentjatko sa:
Jag bor i Umeå, så tillgången till affärer är begränsade, tyvärr. Men jag hade gärna velat börja cykla med hjälm efter att ha varit här och läst otaliga trådar, och även sett in i olycksfallstråden.
Mvh
CM Cykel, By Bike, Team Sportia, Intersport, XXL. Såååå begränsat med utbud är det ju inte...

Tjena! Jag har lurkat omkring på forumet ett tag, men inget skrivit hittills.

Ett försök att återuppliva tråden. Jag mäter nog 63-ish, kanske 64 runt skallen och har provat lite hjälmar. Visst, de går ju på de flesta men sitter som en kastrull ofta (som någon tidigare skrev dvs på en punkt i pannan och en punkt i bakhuvudet). Om det nu är så att man inte hittar något annat, klarar man sig på en sån hjälm som sitter, så att säga, lite kastrullaktigt?

Ska egentligen bara ha hjälmen till pendling till och från jobbet, kanske någon utflykt ibland. Att ha ett jättehuvud är fan ett aber ibland alltså.

Tacksam för svar!

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tycker att en hjälm ska sitta bra, både ur komfort- och säkerhets-hänseende. Prova fler hjälmar! Om man läser den här och liknande trådar verkar det som de flesta hittar något som passar tillslut.

Ett alternativ kanske kan vara en Hövding? Jag tycker de är jättetöntiga, men kanske hellre en sån än en hjälm som inte sitter rätt.

Ja du har nog rätt! Jag har just aldrig använt hjälm innan, så det är något av en tröskel redan. Kan nog vara vettigt att den åtminstone sitter bra. Har provat några Giro-modeller, men som var kastrullaktiga. Kan man leta efter modeller utanför pendlingskategorin? Dvs kan man använda modeller gjorda för skogskörning eller annat på vägen? Så kanske man kan bredda utbudet lite.

Senast ändrad:
Topp