Hjälmar till 4- och 6-åring (ej specifikt MTB)?

nikasp

Aktiv medlem
Köpte Scott Spunto JR till båda barnen före vintern men tycker inte att de sitter bra utan tunn mössa så blir köp av nya till barnen. Spunto listar 50-56 cm och barnen har ca 52.

Någon som har tips på hjälmar att försöka komma åt att testa? MIPS = bra men inte nån dealbreaker.

Har inte så mycket mer än ett mindre välsorterat Cyklotek och Stadium nära så svårt att komma iväg och testa. Tror jag får internetköpa och vara beredd på att skicka tillbaka. Behöver inte vara världens dyraste men vill att de ska sitta som mina egna Scott, en landsvägs och en MTB. Tar man man tag i hjälmen så kan man lyfta mig rakt upp bara huvet sitter kvar :) Ungefär så.

glitch

Aktiv medlem
Grabben har en Limar med Mips som vi köpte när han var 5 drygt. Nu är han sju och den passar fortfarande mycket bra.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Hur funkar det med mössa under, jag tänker storleksmässigt? Den ser ju grymt bra ut.
Barnen har använt både tunna mössor och lite tjockare, men mössorna måste någorlunda följa huvudets form för att jag ska vara nöjd. Är det en stor tygsamling på mössan i hjälmområdet så blir det nog inte tiptop.

nikasp

Aktiv medlem
Ska kolla Lazer! Får nog göra omoralisk beställning och beställa två x2 varianter och hoppas att ena eller andra sitter bra på knoppen och skicka tillbaka de andra. Iofs åker jag själv inte runt och spyr ut avgaser i jakt på hjälm då. Hoppas få sån passning jag har att man omöjligt kan skjuta upp en alls i pannan. Samt sitta skönt också.

nikasp

Aktiv medlem
Jag tvekade lite på Lazer till sist och provar två såna här: https://www.bikester.se/alpina-pico-helmet-kids-M920686.html?vgid=G1321294&cgid=36965

Lazer listade ockå 50-56 cm, samma som Scottarna vi har nu och de här 50-55. Testar asap och kör annars på Geko men de här lät lovande med bra spännen och justeringar.

1623655852082.png

1623655713848.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi kör med Lazer Gekko omipsade, barnen var 6&7 när de fick dem. Såväl barn som förälder är nöjd, självjusteringen är guld i mitt tycke.

Vi kör också med dem på de två minsta barnen, självjusteringen är grymt bra. Spännet sitter också vettigt lite mera på sidan. Vi köpte dem på Bike24 men det lär ju finnas närmare också.

nikasp

Aktiv medlem
Vi kör också med dem på de två minsta barnen, självjusteringen är grymt bra. Spännet sitter också vettigt lite mera på sidan. Vi köpte dem på Bike24 men det lär ju finnas närmare också.
Nu börjar man ju tveka men ska se, sitter hjälmarna ovan perfekt tar jag dem annars provar jag nog Lazer. En Unique Selling Point var att de skriver 50-55 mot Lazer 50-56 och våra barn har 52 cm och mindre så de ser rätt stora ut på dem. Återkommer med verdict efter vi testat ikväll. Plus på Alpina är att det är barnvänliga spännen samt att man har viss justeringsmån i bandet. Sjukt störande med Scott när man ena dagen måste ha mössa och andra inte och inte vill att bandet ska sitta jättelöst.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nu börjar man ju tveka men ska se, sitter hjälmarna ovan perfekt tar jag dem annars provar jag nog Lazer. En Unique Selling Point var att de skriver 50-55 mot Lazer 50-56 och våra barn har 52 cm och mindre så de ser rätt stora ut på dem. Återkommer med verdict efter vi testat ikväll. Plus på Alpina är att det är barnvänliga spännen samt att man har viss justeringsmån i bandet. Sjukt störande med Scott när man ena dagen måste ha mössa och andra inte och inte vill att bandet ska sitta jättelöst.
De ser inte stora ut på ett barn med 52cm huvudomkrets.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tycker inte Gekko ser stor ut på våra smågrabbar, mätte innan köpet men minns inte riktigt måtten. De är 3 och 5 iaf men hjälmarna passar både storebror på 8 och hans lite äldre kompisar som fått låna nån gång.

nikasp

Aktiv medlem
Alright, tyckte den här grabben såg större ut än våra kids och att den såg ännu mer voluminös ut än befintliga Scott Spunto :) Återkommer med verdict senare idag eller imorgon.

1623683461590.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer