Hjälmtillverkare i Sthlm

Tomcaten

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
För att jag behöver ha lite material bortskavt men jag vill göra det ordentligt hos någon så att inte säkerheten kompromissas.
Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta någon som kan ta åt sig en annan-tillverkad hjälm som någon vill skära i.
Poc tror jag inte är intresserade men är det någon som vet någon? Kan vara pensionerad farbror med tillverkning nere i källaren.

IMG_20200901_083200957.jpg

LFN

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Finns väl en risk att all form av bortskuret material från en hjälm innebär en kompromissad säkerhet. Tror ingen tillverkare skulle svara att du kan ta bort material från deras hjälm och behålla full funktion.

Vad är det du vill ta bort?

jonte987

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Vet i fan om det är samma kompetens. Baserat på en gissning att de inte täljer hjälmarna ur ett plastblock.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Nej.

1. Jag älskar nästan min OKG K. det var den sista tillverkade inom MTB.

2. Jag är säker på att jag kan hitta en lösning.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Inget säger att källarfirman är sämre eller oseriösare.

Anekdot, när man skulle utbilda sig till flygare så kollade man bara de stora "seriösa" skolorna/företagen. Man visste inte först det var för sent när man betalat massa avgifter och börjat att flyga att de små Flygklubbarna som låg utmed fälten hade nästan mycket mera kunskap och kostade mindre tom.

frankfurt

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Aron har rätt.
skulle det göras utan att kompromissa med säkerheten skulle det gå åt minst fyra hjälmar i testriggen. Kostnaden per test är högre än din hjälms nypris.
Jag har jobbat/jobbar åt 50% av de hjämltillverkare som har sin bas i Sthlm.

Barometer

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Jag hittar en väg det har jag alltid gjort.
Jag tycker du har rätt inställning som försöker hitta möjligheterna istället för problemen. Tänker bara att en hjälm är en grej som man kanske inte ska lattja runt med hur som helst. Karva lite här, modda lite där är kanske inte nån bra idé, men vad vet jag? Jag tror att de flesta (förhoppningsvis alla) som skriver här i tråden bara vill dig väl.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Ja det kunde jag ha sagt 😁

Måste få in mera luft. Kvävs ibland. Jag tror att luften kommer in men kommer inte ut nånstans sedan och det bildas som ett lock framför käken.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Joe men huven går att stänga och den ska med tiden ta sitt uttryck ungefär som nedan. Har en spoiler baktill i kolf. som tom. är högre än den på bilden.

Men först ska mecken diagnostisera henne. Nu är dock säsongen -20 över men nästa år blir det ban-körning och förhoppningsvis något lämpligt tävlingslopp.

_DSC0961.jpg

Tomcaten

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
rear1.jpg

Min dragbil fast min har dragkrok och org. avgas. Ska kanske sätta på ett sånt här fetare men nu är säsongen klar och den avslutades med att en cyklist drog in pedalen i nylackade kofångaren. Ja hon smet och jag kokade över kvar i köer.

mamme1

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Vid bildsökning på "helmet OKG K" kom den här upp som 9e träff, efter nån brandmanshjälm, ett youtubetips på DIY how to make a full steel Viking helmet & några svetsvisir
Den ser luftig ut.
1ad9fe3b-80af-45aa-9851-4bcd4fdfdc5e_1.fe83725cc8edf6557a88fd7c96b64acd.jpeg

Tomcaten

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Med tanke på vad den här tråden handlar om misstänker jag att TS helt struntar i godkännanden, certifieringar och liknande. Kanske siktar på att plocka hem ett Darwinpris?
Nej, jag ska inte ha den för banracing bara mtb-racing.

Nej den här gången ska jag inte karva ut material själv.

Någon föreslog även några fastlimmade persikor förut och det var ändå lite intressant men det mera intressantare är hur mycket snabbare & bättre jag är en er som försöker häckla mig när jag tror att inte ni kommer i närheten av mig i mtb-banan så sök lyckan annanstans.

Barometer

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Men fastlimmade persikor tycker jag är en kul idé! Kan du inte återkomma med en recension när du har testat det?
Ska du dela på dem först eller ta dem hela?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Du får gå på aktiv ventilation istället, då kanske poc vill vara med och utveckla.
Små fläktar i hjälmen och batteri på ryggen.

frankfurt

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Luftstrupen har en diameter på cirka 2 cm. Är du helt säker på att det är flödet som begränsas? Och på grund av hjälmen?
Jag känner väl igen fenomenet du beskriver och den panik man upplever efter ett tävlingsåk i värme med fullface. Men jag skulle gissa att det är haptiskt och inte respiratoriskt. Alltså känslan av varm luft som du andas in och det känns dom om du inte får tillräckligt med syre. Att du inte får tillräckligt med syre stämmer nog men det är troligare att det har med ansträngning att göra än med hjälmen.

fredrikw

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Finns det någon farbror som har en liten operationssal nere i källaren som kan skära upp en lite större luftstrupe? Med garanterad funktion och säkerhet. Gärna med ett fränt namn som passar mig. Jag är säker på att jag kan hitta en lösning. Ingen kan andas lika mycket som jag, så försök inte häckla mig.

GoranS

Aktiv medlem
Hjälmtillverkare i Sthlm
Jag hade varit mer förvånad om de svarat ja. De har ändå ett rykte och varumärke att värna.
Om de hade svarat ja undrar jag vad de svarat på följdfrågan "Varför har ni satt dit material som inte behövs och dels gör hjälmen tyngre och dels gör att ni förbrukar mer resurser (underförstått att de är miljöovänliga)?".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer