Hjälp ang konvertering 29" MTB till eldrift
Hej på er!
Ny här på forumet, men har cyklat ganska aktivt senaste året på min Merida Big Nine Viper 29" sen jag fick (!) den av min kära kusin när han tröttnade på att cykla.
Älskar att cykla grusvägar och små snåriga skogsstigar. Asfalt ser jag mest som nödvändigt ont för att transportera sig mellan olika ställen.
Ber om ursäkt i förväg om detta är en upprepning på en vanlig fråga men jag hittar inte informationen jag behöver.
Det är så svårt att sålla mellan allt som skrivs runt om på nätet.
Går i tankar att elkonvertera denna så jag kan ta längre turer och ha ännu roligare.
Är inte ute efter något som påminner om en 450cc cross, men inte heller som någon leksak från lidl.
Har kikat lite på tuben och det ser ut som att runt 1-2kW vore riktigt skoj och troligen skulle passa mig och min budget.
Kunna hålla 40-50 knyck längs milslånga grusvägar utan att förlora så mycket energi att nöjet avtar är väl målet. Finns det marginal på hastigheten så vore det såklart skoj, men jag siktar absolut inte på 80-90 blås.. (ännu måste jag ju tillägga, för av erfarenhet vet jag att mycket vill ju nästan alltid ha mer
)
Siktar jag helt fel om jag hoppas på att kunna använda en kombination av PAS och vridgas och kunna cykla en 3-4 mil varje tur och att det finns mos kvar i batteriet när jag kommit tillbaka?
Budgeten är inte skyhög, säg en 7-10k vore perfekt, gärna runt det lägre om det är möjligt att hitta något vettigt där.
Kollar på aliexpress men jag är inte tillräckligt kunnig på just cykel (elen kan jag sedan tidigare) så jag har svårt att veta vad jag ska välja för grejjer.
Vilka prylar är bra och vad ska man passa sig för?
Ett komplett kit vore det smidigaste, där allt redan är utprovat och bara att bulta dit.
Tänker mig en hubmotor bak. Vill ha så tyst cykel det bara går. Ljudet av middrives på tuben är inget jag dras till även om vridetmomentet verkar vara bättre.
Nej, tyst och harmoniskt ska det vara.
Kan jag flytta över min 9- växlade kassett bara eller hur funkar det? Hittar i stort sett bara kit med 7-växlade kassetter. Funkar det med min växelmekanism som är för 9-växlat?
135mm har jag mellan gafflarna bak. På däcket står det (55-622) 29x2.20 700x55C
Det sitter hydrauliska bromsar på hojen (så magnetbrytare behövs då) och jag har inte plats för tumgas utan det blir rullgas eller delad rullgas tänkte jag.
Jag kan fylla på med mer info och svara på frågor om det behövs för att kunna råda mig i detta.
Inte heller är det något problem att fixa mått och bilder på hojen om så önskas.
Slänger med bilder på det jag tror kan vara av intresse för att kunna ge tips angående detta, men jag kan ha missat något.
Cykeln kommer att hänga bakom husbilen en hel del, men jag ska täcka den med skyddshuvan jag har till fyrhjulingen så det inte regnar på grejjerna. Men hyffsat fukttåliga prylar bör det vara, eller iaf med möjlighet att lite enkelt öppna upp grejjerna och skyddslacka, silicona eller alternativt plastidippa det som är extra utsatt. Brukar hubmotorer vara ok med lite fukt?
Att motorkontrollern inte är det förstår jag, men en sådan bör inte vara några problem att fuktsäkra med ovanstående.
Hoppas på hjälp av er som är kunniga på detta. Ni som har egen erfarenhet av dessa kina-kit vore kanon om ni kunde skriva era tankar här! Det skulle jag uppskatta.
Just det, går det hitta något som skickas från ett EU-lager så jag slipper extra avgifter så vore det ju kanon.
Eller finns det något färdigt alternativ på ali för detta, som med ex wish?
//Markus

Ny här på forumet, men har cyklat ganska aktivt senaste året på min Merida Big Nine Viper 29" sen jag fick (!) den av min kära kusin när han tröttnade på att cykla.
Älskar att cykla grusvägar och små snåriga skogsstigar. Asfalt ser jag mest som nödvändigt ont för att transportera sig mellan olika ställen.
Ber om ursäkt i förväg om detta är en upprepning på en vanlig fråga men jag hittar inte informationen jag behöver.
Det är så svårt att sålla mellan allt som skrivs runt om på nätet.
Går i tankar att elkonvertera denna så jag kan ta längre turer och ha ännu roligare.
Är inte ute efter något som påminner om en 450cc cross, men inte heller som någon leksak från lidl.
Har kikat lite på tuben och det ser ut som att runt 1-2kW vore riktigt skoj och troligen skulle passa mig och min budget.
Kunna hålla 40-50 knyck längs milslånga grusvägar utan att förlora så mycket energi att nöjet avtar är väl målet. Finns det marginal på hastigheten så vore det såklart skoj, men jag siktar absolut inte på 80-90 blås.. (ännu måste jag ju tillägga, för av erfarenhet vet jag att mycket vill ju nästan alltid ha mer
Siktar jag helt fel om jag hoppas på att kunna använda en kombination av PAS och vridgas och kunna cykla en 3-4 mil varje tur och att det finns mos kvar i batteriet när jag kommit tillbaka?
Budgeten är inte skyhög, säg en 7-10k vore perfekt, gärna runt det lägre om det är möjligt att hitta något vettigt där.
Kollar på aliexpress men jag är inte tillräckligt kunnig på just cykel (elen kan jag sedan tidigare) så jag har svårt att veta vad jag ska välja för grejjer.
Vilka prylar är bra och vad ska man passa sig för?
Ett komplett kit vore det smidigaste, där allt redan är utprovat och bara att bulta dit.
Tänker mig en hubmotor bak. Vill ha så tyst cykel det bara går. Ljudet av middrives på tuben är inget jag dras till även om vridetmomentet verkar vara bättre.
Nej, tyst och harmoniskt ska det vara.
Kan jag flytta över min 9- växlade kassett bara eller hur funkar det? Hittar i stort sett bara kit med 7-växlade kassetter. Funkar det med min växelmekanism som är för 9-växlat?
135mm har jag mellan gafflarna bak. På däcket står det (55-622) 29x2.20 700x55C
Det sitter hydrauliska bromsar på hojen (så magnetbrytare behövs då) och jag har inte plats för tumgas utan det blir rullgas eller delad rullgas tänkte jag.
Jag kan fylla på med mer info och svara på frågor om det behövs för att kunna råda mig i detta.
Inte heller är det något problem att fixa mått och bilder på hojen om så önskas.
Slänger med bilder på det jag tror kan vara av intresse för att kunna ge tips angående detta, men jag kan ha missat något.
Cykeln kommer att hänga bakom husbilen en hel del, men jag ska täcka den med skyddshuvan jag har till fyrhjulingen så det inte regnar på grejjerna. Men hyffsat fukttåliga prylar bör det vara, eller iaf med möjlighet att lite enkelt öppna upp grejjerna och skyddslacka, silicona eller alternativt plastidippa det som är extra utsatt. Brukar hubmotorer vara ok med lite fukt?
Att motorkontrollern inte är det förstår jag, men en sådan bör inte vara några problem att fuktsäkra med ovanstående.
Hoppas på hjälp av er som är kunniga på detta. Ni som har egen erfarenhet av dessa kina-kit vore kanon om ni kunde skriva era tankar här! Det skulle jag uppskatta.
Just det, går det hitta något som skickas från ett EU-lager så jag slipper extra avgifter så vore det ju kanon.
Eller finns det något färdigt alternativ på ali för detta, som med ex wish?
//Markus















