Hjälp att hitta liten hardtail-ram

aki

Aktiv medlem
Hej!

Min dotter är 8 år, 135 cm lång med 68 cm ben. Det är dags för ny cykel och jag har förhoppningar att kunna plocka ihop en helstel mtb med 26" eller 27,5" hjul. Idén är att försöka hitta en billig ram men kanske lägga lite mer resurser på övriga komponenter, som senare kan flyttas över till en större ram. Resultatet jag hoppas på är en hyfsat lätt cykel som inte kostar skjortan. Sram NX vevparti för GXP med 155 mm vevarmar har jag redan, liksom styre och stam.

Har kollat sporadiskt efter ramar i XS (ca 13,5") men har svårt att hitta något. Allebike har https://www.allebike-sports.com/shop/MB31/MB31_MTB/MB31_Junior_27,5_SLX_Raw?id=C2810824
men 4900 kr är mer än jag vill betala. Har även hittat https://www.wiggle.se/brand-x-ht-01-ram-275-tum-hardtail-mountainbike/
men den tror jag blir för lång.
Bland Kina-ramar har jag hittat https://m.aliexpress.com/item/40003...er_id=25dd3e6b8b304581aea5bdd22ea97daf&is_c=N
Känns lite osäkert, vet inget om tillverkaren och i värsta fall kan nog leveranstiden bli lång

Så - är det någon som sitter inne på något bra?

jonte987

Aktiv medlem
Det finns annan mindre kina ram. Jag räknade på det och kan man inte undvika moms och tull så tycker jag det blir för dyrt jämfört med att lätta en hel cykel.
Tror den heter bxt

Freddie L

Aktiv medlem
Den här är precis vad du letar efter! Förutom storleken.... Jag köpte en 15” till dottern när hon närmade sig 9 år och jag är mycket nöjd. Jag mindes att den fanns i mindre storlek, men hade fel. Den är möjlig att bygga ”liten” iofs så se till att dottern äter sin gröt så kan den nog fungera om ett år (beroende på vad ni ska cykla).

Bromspedal

Medlem
Sitter i ungefär samma sits. Dotter på snart 8 år och 130cm lång som åker 24" idag men kommer förmodligen kliva upp på 27,5" om hon fortsätter växa i samma takt som nu. Känns som marknaden på begagnat är större där än på 26", samt att jag kan hosta upp lite mer om det behövs då lillasyster ( 6 år snart) får ärva tids nog. Har också kikat på Brand-X ramen men inte gjort slag i saken ännu. Vill du köpa 26" så har Bike24 en i stl S här!
Frugans Radon köpte jag på Bike-Discount men där är utbudet på ramar sämre än någonsin dessvärre.

voidolf

Aktiv medlem
Vi byggde en cykel med ram från vpace (https://www.vpace.de/) i fjol. Dottern var då 8 och ca 125 cm. Borde ha väntat till i år egentligen för nu är den perfekt. 26" hjul på den dock men den funkar riktigt bra, hos oss dock med angleset och 100mm slag. De har en 24" variant också

jonte987

Aktiv medlem
Vpace är ju ett snäpp fel (eller rätt) i storlekarna. 135cm är nog ofta mitt i det normala 24'' som motsvarar vpace 26.

aki

Aktiv medlem
Tack ska ni ha! Brand-X-ramen har jag koll på, tror att den blir lite stor just nu. NS bikes-ramen känns onödigt köttig, och jag hittar inte siffrorna för strl S i geotabellen.
Vpace var ett grymt tips, vad fick du betala för ramen, @joeldevahl ?

Berk

Aktiv medlem
349 eur betalade vi i fjol.

På vpace.de finns bara priser för Rahmenset: Max24/26 kostar 699 euro och Max275 749 euro. Men vid Vpace kan man ofta köpa utan komponenter och då blir det billigare. 349 euro är en rikigt bra pris för fina Vpace ramen!

Max275 har lång reach, 384 mm utan sag, så den blir lång till 135 cm.

aki

Aktiv medlem
På vpace.de finns bara priser för Rahmenset: Max24/26 kostar 699 euro och Max275 749 euro. Men vid Vpace kan man ofta köpa utan komponenter och då blir det billigare. 349 euro är en rikigt bra pris för fina Vpace ramen!

Max275 har lång reach, 384 mm utan sag, så den blir lång till 135 cm.
Ja, den ser fin ut! Är nog mest inne på 26". Känns som det kommer funka några år för två barn som idag är 5 och 8 år.

Berk

Aktiv medlem
Ja, den ser fin ut! Är nog mest inne på 26". Känns som det kommer funka några år för två barn som idag är 5 och 8 år.

Det tror jag också. Har just beställt en Max26 cykel. Leveranstid är 8-10 veckor. Hoppas för dig att en ram kan levereras snabbare (jag kan vänta, min son som är 127 cm passar fortfarande bra på sin Max24).

Topp