Hjälp att hitta stridsvagn i falun/lugnet på mountainbike led behövs! ( HITTAD)

Daniel899

Medlem
hej! har sett flera bilder på denna tank men jag hittar inte vart den finns! finns väldigt få bilder på denna, det är också gamla bilder men värt ett försök!
hittade en från just denna sida, jag är ganska säker på att den finns runt lugnets leder, kan inte heller vara gömd eftersom brevid en väg.
det ser också ut att vara brevid en skjutbana då man ser en räls i bakgrunden på en av bilderna. vet inte riktigt vart jag ska vända mig men tänkte det här e mitt enda hopp

Bilagor

• Screenshot_2622.png
    Screenshot_2622.png
    179.5 KB · Besök: 218
  • Screenshot_2623.png
    Screenshot_2623.png
    351.2 KB · Besök: 203
  • Screenshot_2624.png
    Screenshot_2624.png
    137 KB · Besök: 205
  • Screenshot_2625.png
    Screenshot_2625.png
    97.3 KB · Besök: 201

kntzn

Aktiv medlem
Den finns här: 60.618900,15.699918
Man passerar den på långa lugnet. Se till att skjutfältet inte är avlyst innan du tar dig dit.

mcperand

Aktiv medlem
hej! har sett flera bilder på denna tank men jag hittar inte vart den finns! finns väldigt få bilder på denna, det är också gamla bilder men värt ett försök!
hittade en från just denna sida, jag är ganska säker på att den finns runt lugnets leder, kan inte heller vara gömd eftersom brevid en väg.
det ser också ut att vara brevid en skjutbana då man ser en räls i bakgrunden på en av bilderna. vet inte riktigt vart jag ska vända mig men tänkte det här e mitt enda hopp
Som bidrag till dagens rätt-ska-vara-rätt-minsann så är det ingen stridsvagn utan en pansarbandvagn 401:geek:

Batavus

Aktiv medlem
I träsken i Villingsberg, Närke-Värmland nånstans, ligger ännu en stridsvagn begraven. Den körde en pansargrupp ner där under en bataljonsövning jag var med på. Mig veterligt är det enda gången någon skrivit "AFSE" (förlustanmälan) på en stridsvagn. Minns inte märket, men det var inte en stridsvagn S.

marr

Moderator
Forumvärd
I träsken i Villingsberg, Närke-Värmland nånstans, ligger ännu en stridsvagn begraven. Den körde en pansargrupp ner där under en bataljonsövning jag var med på. Mig veterligt är det enda gången någon skrivit "AFSE" (förlustanmälan) på en stridsvagn. Minns inte märket, men det var inte en stridsvagn S.
Det är väldigt många myter om detta. Ingen stämmer.

Batavus

Aktiv medlem
Tja, jag såg den två gånger. Minns inte i vilken ordning, men ena gången under ett bärgningsförsök med bandtraktor. AFSE-blanketten såg jag aldrig. ...Vårvintern 1986 kanske. - 32 grader var det en gång den vintern, och då hade "mina" soldater ställt vårt tält och kamin i en brant backe när jag kom dit, suck.

fyrbåk

Aktiv medlem
Tja, jag såg den två gånger. Minns inte i vilken ordning, men ena gången under ett bärgningsförsök med bandtraktor. AFSE-blanketten såg jag aldrig. ...Vårvintern 1986 kanske. - 32 grader var det en gång den vintern, och då hade "mina" soldater ställt vårt tält och kamin i en brant backe när jag kom dit, suck.
Den där snurrade runt 1982 när jag låg i lumpen. Säker på årtalet?

Batavus

Aktiv medlem
Nej, så unga rekryter tar de inte in, hihi! En riktig vinter var det. Stridsvagnen låg i diket eller så på norra sidan av en grusväg som löpte i nord-sydlig riktning, inte alltför långt från områdets tillfartsväg. Södra delen av området skulle jag tro, för norrut massa berg och höjder.

marr

Moderator
Forumvärd
Varje övningsfält har sin egen försvunna stridsvagn/fordon/pbv. För varje är det också den enda AFSE som skrivits för just detta.... Årtalen går oftast aldrig att fastställa då det hände när just den som berättar det var rekryt.

frippegubben

Aktiv medlem
Spännande om Villingsberg, vi är där och cyklar flera gånger om året, så om man kan svänga förbi och kolla är det säkert flera som skulle vara intresserade! Kan du peka ut ungefär var på en karta tro?

Stumpy

Aktiv medlem
Stridsvagnen låg i diket eller så på norra sidan av en grusväg som löpte i nord-sydlig riktning, inte alltför långt från områdets tillfartsväg. Södra delen av området skulle jag tro, för norrut massa berg och höjder.
Då var den ju inte försvunnen så att man kunde skriva AFSE på den.
Bara invänta en riktig strv-bärgare. Fanns säkert på närmare håll än den/de vi hade på Revingehed. Den bärgaren var byggd på en 50(?) tons Centurionvagn.

Hep

Aktiv medlem
På F16 fick vi höra storyn om vakten som sköt varningsskott mot brödbilen som vägrade stanna och legitimera sig. Ascoolt tyckte vi tills vi insåg att den där brödbilen blivit beskjuten av väldigt många vakter på väldigt många regementen. Frågan är vad det finns flest av - försvunna bandvagnar, beskjutna brödbilar eller genomskjutna mösskärmar.

marr

Moderator
Forumvärd
Vi hade dock ett hål i väggen, invändigt i vakten. Någon hade fingrat på glocken... Där fanns iallafall hålet :p sen hur det kom dit finns det nog många historier om.

Bikzz

Aktiv medlem
Tycker jag känner igen det där... har ett vagt minne från lumpen av div historier om militära bandfordon som försvunnit i myrar i Norrland, och om ett järnvägsbygge över en myr där någon glömt ett lok på spåret över natten - och där lok och en bit av spåren var borta nästa dag..
Det måste väl finnas några riktiga fall ändå, vore qul att reda ut ?!!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tyckte det hände tillräcklig utan att det behövs skarvas i efterhand.

Det mesta har väl grundats i någon riktig händelse. Vi sänkte en 11 bil t ex. Inga problem att dra upp den, värst var det väl för de två som fick vada. Ibland är det djupare än det ser ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer