Hjälp att köpa cykel

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Hej Cykelvänner!

Jag är relativt novis på detta med cykling som motionsform. Men när ryggen gett upp pga löpning så måste jag hitta på något nytt.

Men jag har insett att det är en djungel när jag nu letar efter en "vettig" cykel att köpa. Så jag behöver lite input från er mer erfarna cyklister.

Jag letar efter en cykel:
- som jag ska använda här på Gotland, dvs inga backar utan bara längre körning på landsväg. Jag kommer inte cykla i skog eller liknande.
- som inte kostar mer än ca 12 000:-
- som jag inte behöver "fixa" så mycket med (eftersom jag kan så lite).
- som är som en bra in-step modell.

Jag är 190 cm lång och väger ca 95 kg om det nu betyder något.

Min fru har en Merida Speeder 100. Den har jag testat, och den känns helt ok. Men verkar vara helt omöjlig att få tag på i min size.

Har ni några tips på cykel som jag ska kolla på?

Tack för hjälpen!

Mvh Erik

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Hej Cykelvänner!

Jag är relativt novis på detta med cykling som motionsform. Men när ryggen gett upp pga löpning så måste jag hitta på något nytt.

Men jag har insett att det är en djungel när jag nu letar efter en "vettig" cykel att köpa. Så jag behöver lite input från er mer erfarna cyklister.

Jag letar efter en cykel:
- som jag ska använda här på Gotland, dvs inga backar utan bara längre körning på landsväg. Jag kommer inte cykla i skog eller liknande.
- som inte kostar mer än ca 12 000:-
- som jag inte behöver "fixa" så mycket med (eftersom jag kan så lite).
- som är som en bra in-step modell.

Jag är 190 cm lång och väger ca 95 kg om det nu betyder något.

Min fru har en Merida Speeder 100. Den har jag testat, och den känns helt ok. Men verkar vara helt omöjlig att få tag på i min size.

Har ni några tips på cykel som jag ska kolla på?

Tack för hjälpen!

Mvh Erik
Kollade på en Cannondale CAAD Optimo 3 nu. Kan det vara något tror ni?

DanielS

Aktiv medlem
Hjälp att köpa cykel
Är grusvägar aktuellt? Köpa i butik eller beställa på nätet. Canyon har modeller som börjar på 12000. Så länge man inte cyklar i lera så klarar sig en racer ganska länge utan annat underhåll än att smörja kedjan och ev justera lite växlar:

Annars blir väl utmaningen just nu att hitta något som finns i lager för din budget. Begagnat däremot borde det gå att hitta prisvärda cyklar om du kan tänka dig fälgbroms.

Edit: jodå en Optimo 3 är säkert bra, blir ju lite tråkigare komponenter än med Canyon men å andra sidan kanske en roligare cykel. Det viktigaste är ju ändå att den passar och känns bra. Och en cykel nu är roligare än en cykel i höst.

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Är grusvägar aktuellt? Köpa i butik eller beställa på nätet. Canyon har modeller som börjar på 12000. Så länge man inte cyklar i lera så klarar sig en racer ganska länge utan annat underhåll än att smörja kedjan och ev justera lite växlar:

Annars blir väl utmaningen just nu att hitta något som finns i lager för din budget. Begagnat däremot borde det gå att hitta prisvärda cyklar om du kan tänka dig fälgbroms.
Tack för svar!

Ja, grusväg kan bli aktuellt. Men jag kommer inte köra i lera osv.

Jag kommer behöva beställa på nätet. Utbudet här på Gotland är onekligen sparsamt.

Ja, jag förstår att jag min budget är ev för liten. Men vågar samtidigt inte slänga in så mycket pengar direkt.

Jag kollar bifogad länk. Tack!

DanielS

Aktiv medlem
Hjälp att köpa cykel
Tack för svar!

Ja, grusväg kan bli aktuellt. Men jag kommer inte köra i lera osv.

Jag kommer behöva beställa på nätet. Utbudet här på Gotland är onekligen sparsamt.

Ja, jag förstår att jag min budget är ev för liten. Men vågar samtidigt inte slänga in så mycket pengar direkt.

Jag kollar bifogad länk. Tack!
Ska man cykla på grus är det ju en fördel om man kan klämma in skivbromsar och ha möjlighet att sätta på lite bredare däck. För 12k verkar det vara fälgbroms som gäller och då är det oftast max 28mm breda däck som går på. Men grusvägarna på Gotland brukar ju vara fina och ändå mest asfalt så..

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Ska man cykla på grus är det ju en fördel om man kan klämma in skivbromsar och ha möjlighet att sätta på lite bredare däck. För 12k verkar det vara fälgbroms som gäller och då är det oftast max 28mm breda däck som går på. Men grusvägarna på Gotland brukar ju vara fina och ändå mest asfalt så..
Tack för hjälpen!

Ja, jag ska hålla mig på asfalten tänker jag.

Men bra input om bromsar. Det tar jag med mig!

Mvh Erik

Kristoffer

Aktiv medlem
Hjälp att köpa cykel

Jag hade nog gått på något liknande detta.
Skivbromsar är bra.
Med en ny cykel är det inte så mycket underhåll om man inte vill.

Storlek och att cykeln finns att få tag på kan nog bli en utmaning.

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel

Skivbromsar är bra.

Tack för svar och tips på cykel!

Men då till en kanske dum fråga... Rullar sådana där större däck "sämre" än smala tunna däck? Dvs behöver jag sådana där tjocka däck om jag ska cykla 98% landsväg? Eller kvittar det?

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Eller snarare så här. Det som länkas till är en MTB. Är det grymt stor skillnad att köra en sådan jämfört med en typ komfortracer eller vad de kallas?

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Problemet är delvis att hitta en vettig landsvägscykel för din budget.

Med en mtb får du marginellt sämre rull men mer komfort och bekvämare position.
Ahh! Bra där.

Men typ denna då?

Är det ett vettigt alternativ på en landsvägscykel?

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Jag röstar emot att köpa en cykel med dämpare om man ska cykla asfalt. Dessutom förespråkar jag bockstyre då det ger mer variationsmöjligheter än ett rakt styre.
Bra med input från många olika.

Men den som jag länkar till ovan. Cannondale-caad-optimo-3. Är det ett alternativ som du hellre då förespråkar?

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel

Edit: jodå en Optimo 3 är säkert bra, blir ju lite tråkigare komponenter än med Canyon men å andra sidan kanske en roligare cykel. Det viktigaste är ju ändå att den passar och känns bra. Och en cykel nu är roligare än en cykel i höst.
Missade din edit. Tack!

GoranS

Aktiv medlem
Hjälp att köpa cykel
Bra med input från många olika.

Men den som jag länkar till ovan. Cannondale-caad-optimo-3. Är det ett alternativ som du hellre då förespråkar?
Ja, i valet mellan den Kristoffer förespråkar och Cannondale:n hade jag alla gånger tagit den senare om jag skulle ha en asfaltscykel. Sen vet jag inte om Cannondale:n är ditt bästa val. Har tyvärr inte så bra koll på marknaden och i synnerhet inte instegsracer.

GoranS

Aktiv medlem
Hjälp att köpa cykel

Skivbromsar är bra.

Dessutom skulle jag inte vilja ha en utväxling med 32 tänder fram och 11-51-kassett om jag ska köra lvg i Sverige.

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Ja, i valet mellan den Kristoffer förespråkar och Cannondale:n hade jag alla gånger tagit den senare om jag skulle ha en asfaltscykel. Sen vet jag inte om Cannondale:n är ditt bästa val. Har tyvärr inte så bra koll på marknaden och i synnerhet inte instegsracer.
Nej jag förstår att du inte kan ge specifik input huruvida det är ett bra val för mig. Men den input du gett är ändå ytterst värdefull! Tack.

GoranS

Aktiv medlem
Hjälp att köpa cykel
Just en instegscykel för asfaltsbruk i Sverige kan jag tycka är där fälgbroms ändå är mest rimlig. I synnerhet om man huvudsakligen undviker regn, vilket f.ö. är bra om man vill minska underhållsbehovet.

Kristoffer

Aktiv medlem
Hjälp att köpa cykel
Ahh! Bra där.

Men typ denna då?

Är det ett vettigt alternativ på en landsvägscykel?
Gillar du den är det ett bra köp! Bättre att köpa något du gillar än att lyssna på dåliga råd. :)

Det är en duglig cykel med ok komponenter.
Den finns i lager och i vettig storlek - vad mer kan man begära?

Erik 🅱

Ny medlem
Hjälp att köpa cykel
Gillar du den är det ett bra köp! Bättre att köpa något du gillar än att lyssna på dåliga råd. :)

Det är en duglig cykel med ok komponenter.
Den finns i lager och i vettig storlek - vad mer kan man begära?
Ja men exakt så. Jag måste liksom kasta mig ut i det och testa mig fram. Det är ju början på något nytt för mig.

Och en duglig cykel med ok komponenter passar mig perfekt just nu.

Topp