Hjälp att köpa framgaffel till MTB

UmeJanne

Ny medlem
Hej
Igår blev sambons MTB bestulen på framgaffeln :(
Jag behöver få tag på en ny framgaffel, gör inget om den är lite bättre.
Kommer bli försäkringsärende av detta. Cykeln köpte oktober 2021.

Cykel: Trek X-Caliber 2021

Framgaffel som satt på cykeln (enligt Trek spec):
RockShox Judy Silver, Solo Air-luftfjädring, TurnKey Remote Lockout, koniskt styrrör, Boost110, 15 mm Maxle Lite, 100 mm slaglängd

Framnav som jag har kvar (de lämnade kvar däcket avmonterat ??)
Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel (29 tum)

Jag har ringt en Trek återförsäljare och de säger att man har leveranstid någon gång i september/oktober.
Kommer inte funka, sambon behöver få hänga med på innan dess :)

Denna har jag hittat på en e-handels site. Kommer jag kunna använda den?
RockShox 35 Gold RL Dämpad framgaffel 29" Boost 100mm 44mm DebonAir svart
-Fjädrande framgaffel
-Lämplig för hjulstorlek: 29 tum
-Diameter gaffelrör: 1 1/8 -> 1,5 (tapered)
-Axeltyp: Genomgående axel
-Diameter axel: 15 mm
-Monteringsbredd axel: 110 mm
-Fjädring: 100 mm
-Art nr: 1201738

Har ni något annat förslag? Skulle gissa att försäkringsbolaget gnisslar om gaffeln kommer kosta mer än 7000 kr?

Tack på förhand
Janne

Berk

Aktiv medlem
Gaffeln kommer att passa och är klart bättre en originalgaffeln.
Enda problem skulle kunna vara att bromsskivan fram är för små om den är 160 mm, då skulle man behöva köpa en 180 mm skiva.

UmeJanne

Ny medlem
Tusen tack, sjukt snabbt svar.

Att det står Boost 110 på den stulna gaffeln och Boost 100 på den "nya" är det inga problem?
... och skivan är 180 mm :)

UmeJanne

Ny medlem
Gjorde en "copy and paste" från e-handels siten.

Det står "42 mm offset" på orginal och "44 mm offset" på den "nya". Problem?

Sista frågan :)

onegear

Aktiv medlem
Om man ska ha någon synpunkt på RS 35an så är det att att den är minst sagt rejäl... Framtagen för elcyklar och budget endurocyklar= Tung!
Har ägt 2 st RS 35or och den ena hade otroligt mycket motstånd till att fjädra mjukt hur mycket jag än servade den medans den andra som blev avmonterad från en el-mtb funkade superbra mjukt och följsamt även på en lättare "analog" cykel. Mao skiftande funktion... Tokkens passade inte heller i den gaffeln jag hade köpt lös vilken var trist då det begränsade till att ställa in gaffeln bra.
Min råd är att kolla efter en RS Reba istället som är en xc gaffel och bra mycket lättare än 35an.

Berk

Aktiv medlem
Om man ska ha någon synpunkt på RS 35an så är det att att den är minst sagt rejäl... Framtagen för elcyklar och budget endurocyklar= Tung!
Har ägt 2 st RS 35or och den ena hade otroligt mycket motstånd till att fjädra mjukt hur mycket jag än servade den medans den andra som blev avmonterad från en el-mtb funkade superbra mjukt och följsamt även på en lättare "analog" cykel. Mao skiftande funktion... Tokkens passade inte heller i den gaffeln jag hade köpt lös vilken var trist då det begränsade till att ställa in gaffeln bra.
Min råd är att kolla efter en RS Reba istället som är en xc gaffel och bra mycket lättare än 35an.

En 35 Gold är mycket lättare än original Judy Silver. En Reba är mycket lättare än en 35 Gold, men har mindre känsliga luftfjäder. Den är också mindre styv, men en lätt åkare märker det inte.

UmeJanne

Ny medlem
Hej,
Tack för ert engagemang.

Sökte igår efter en RS Reba dämpare men de jag fann på 29 tum hade ett monteringsmått på 100 mm. För att det ska passa fälgen behöver det vara 110 mm.

Det lutar alltså åt en 35 Gold.

Hela framgaffeln blev stulen med "toppbricka", "distansringar" etc.
Verkstan jag ska ta hjälp av nämnde att de inte hade något sådant set hemma på lager. De sa vad jag skulle köpa "humm hum set" :) men tyvärr har jag glömt bort vad de sa?

Jag behöver alltså ett komplett set tillhörande delar så att fälgen kan monteras färdig och klar.

Kan någon hjälpa mig med vad jag ska leta efter?

Mvh
Janne

tmalm

Aktiv medlem
Marzocchi bomber z2 kostar under sju (på tex bikester) och finns med 100mm. Ska vara en väldigt bra gaffel.

/T

Berk

Aktiv medlem
Frågan är hur mycket av styrlagern är bort. Du behöver säkert en crown race. Kanske saknar dock flera delar.
Sen behöver du troligtvis några distanser och en top-cap.

Topp