Hjälp att välja prisvärd fs

Suulan

Medlem
Har suttit åtskilliga timmar den här hösten o läst tester o forum o glott Youtube klipp. Har väl kanske blivit lite klokare men skulle ändå vilja ha lite tips. Har varit o pratat med min LBS men de har mest xc cyklar med 120 som max travel. De kan ta hem andra modeller av Trek o Cube men då måste jag lägga 25% i handpenning så då kan man lika gärna beställa över nätet o få billigare pris

Jag har varit inne på Trek Remedy, Canyon Spectral, Vitus Mythique men just nu är jag mest inne på Vitus Escarpe eller Cube Stereo 140. Frågan är dock vilken modell ger mest cykel för pengarna o hur mycket bättre är vissa komponenter mot andra.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-140-hpc-race-27.5-petrol-n-red-1005979 25 817kr
https://www.cube.eu/en/2021/bikes/m...cube-stereo-140-hpc-sl-275-polarsilvernblack/ Ca 30 982kr

https://vitusbikes.com/collections/mountain-bikes/products/vitus-escarpe-27-cr-mountain-bike ca 25999kr
https://vitusbikes.com/collections/escarpe/products/vitus-escarpe-27-crs-mountain-bike Ca 33999kr

Hur mycket bättre är komponenterna på de dyrare modellerna o är det nåt av märkena som har betydligt mer cykel för pengarna än det andra ?
Är tex Marzocchi Bomber Z2 en bättre gaffel än Fox 34?

Min tänkte budget är mellan 25 o 30k men kan väl gå upp lite om det skulle va så att crs är jätte mycket bättre än de andra.

Min bakgrund är väl att jag alltid gillat o cykla både i skogen o vägar. Mest kört racer senaste åren förutom en vecka downhill i åre varje sommar. Har iår kört mer i skogen o har en gammal scott aspect 940 från 2014 som jag vill byta ut. Jag ser grusvägar mest som transport o trivs bäst på småstigar både uppför o nedför. Jag jagar aldrig tider utan cyklar bara för det är kul. Det jag vill få ut av min nya cykel är att kunna ha den till allt. Cykla på mina lokala stigar, kunna ta med den nån helg ibland till tex Isaberg o likande, Slippa hyra cykel under Åre veckan. Är väl medveten om att det innebär en kompromiss att kunna ha en cykel till allt det.
Men eftersom jag inte bryr mig om tider så måste den ju inte va super snabb på plattare stigar o uppför o eftersom jag alltid "trixat" sen jag va rätt liten så har jag ändå skaplig teknik som kanske kan kompensera en del för avsaknaden av slaglängd i Åre. O det är ju bara 5 dagar om året också 🙂

Tack på förhand

Senast ändrad:

Hek

Medlem
Skulle helt prioriterat vardagscyklingen och satsat på en lätt stighoj, behöver inte ha mer än 110-130 i slag bak och gärna inte väga för mkt (12-14kg). En hoj som väger onödigt mkt kommer ofta inte kännas rapp eller inspirerande på stigen är min erfarenhet. Sen hyra något stabilare i Åre osv. Segt att köra sönder sin egna hoj där ändå.

Hojarna här är nog alla helt ok:

Suulan

Medlem
Skulle helt prioriterat vardagscyklingen och satsat på en lätt stighoj, behöver inte ha mer än 110-130 i slag bak och gärna inte väga för mkt (12-14kg). En hoj som väger onödigt mkt kommer ofta inte kännas rapp eller inspirerande på stigen är min erfarenhet. Sen hyra något stabilare i Åre osv. Segt att köra sönder sin egna hoj där ändå.

Hojarna här är nog alla helt ok:

Den dyrare cuben väger ju 12,9 så skulle inte tro att den är för tung. Min Scott jag kör med nu väger ju 14.5 kg 🙂 O ska jag bara gå på vad som funkar här hemma så duger ju den o jag får inte köpa ny alls 😀.

Suulan

Medlem
Den dyrare Cuben verkar ju svårslagen med XT prylar nästan rätt igenom (verkar bara vara kassetten som är SLX) och väldigt låg vikt.
Ja cube verkar va duktiga på att göra bra cyklar för en billig peng. Det jag har läst om stereo 140 här på happy så verkar folk nöjda överlag också 🙂

jonte987

Aktiv medlem
är man uppe runt 30000 så finns det nog mycket att välja på. Jag hade gått på mindre slag bak som tex optic och reactor. Ny escarpe ser bra ut och fuel ex kan nog inte bli fel.

JBogevik

Aktiv medlem
I denna prisklass så tycker jag att Polygon Siskiu T8 känns äckligt prisvärd (bortsett från halvtrista bromsar men det är lätt att lösa).

LDG

Aktiv medlem
I denna prisklass så tycker jag att Polygon Siskiu T8 känns äckligt prisvärd (bortsett från halvtrista bromsar men det är lätt att lösa).
Är det bara pris som får dig att rekommendera denna?
Länkaget och geo gör ju cykeln mer än komponenterna enligt mig och de flesta andra. Är ju t.ex. därför Teks cyklar Fuel Ex och Slash är så populära i sverige, följsamma länkage.

JBogevik

Aktiv medlem
Är det bara pris som får dig att rekommendera denna?
Länkaget och geo gör ju cykeln mer än komponenterna enligt mig och de flesta andra. Är ju t.ex. därför Teks cyklar Fuel Ex och Slash är så populära i sverige, följsamma länkage.
Det är fin geo och helt okej länkage, ser inte några direkta svagheter hos Siskiu och komponentnivån slår Trek på fingrarna.

yonsson

Aktiv medlem
Kolla efter Kona Process 134 hos dina lokala handlare. Vet att Sthlm-ADs precis haft/har reat ut 2020 Konas.

Jag har genomgått, och genomgår fortfarande, samma researchprocess som dig i jakten på en duglig allt-i-allo hoj. Från starten vid en Vitus Mythique VRX/YT Jeffsy, och en herrans massa cyklar däremellan, har jag nu börjat snöa in på Bird Aeris AM9 (Aeris 145 = 27,5" varianten av samma hoj) då den verkar vara bra mångsidig.

Mitt resonemang bakom att just Bird:en kan vara attraktiv för mig (och dig?) baserar jag på följande randvillkor:
Jag kan bara ha en cykel
Cykeln ska vara duglig uppför, nedför och även plattare stigar i hemmaterrängen i Göteborg. Nedför prioriteras såklart.
Cykeln ska kunna användas i ESS tävlingar och vara rolig
Cykeln ska kunna köras i Åre/Isaberg/Vallåsen etc och vara rolig
Cykeln ska kunna fungera på ett Megavalanche (bubblarmålet deluxe: mest för upplevelsens skull, cykeln behöver inte vara helt optimal)
Ram i aluminium (kolfiber vs trilla bland sten känns så kostsamt)

Det tråkiga med att ha börjat spana in den här hojen mer noggrant är att den är 10k dyrare än en Mythique VRX. Inte alls bra för tillväxten i ens ISK. Dock kanske 10k extra kan fixa problemet med att en Mythique eller liknande inte uppfyller tillräckligt många av kraven i min lista.

Nu vid inläggets slut inser jag att detta kanske blir aningen semi-OT ifall du inte delar kravspecen något sånär. Well well, allt detta tog får långt tid att skriva för att tas bort. Vi får hoppas på att åtminstone insikten om att Bird finns kan vara till nytta.

Edit: Konstig jävla syftning i stycke tre. Dagens lärdom är att korrekturläsa ordentligt.

Senast ändrad:

Suulan

Medlem
Jag har genomgått, och genomgår fortfarande, samma researchprocess som dig i jakten på en duglig allt-i-allo hoj. Från starten vid en Vitus Mythique VRX/YT Jeffsy, och en herrans massa cyklar däremellan, har jag nu börjat snöa in på Bird Aeris AM9 (Aeris 145 = 27,5" varianten av samma hoj) då den verkar vara bra mångsidig.

Mitt resonemang bakom att just Bird:en kan vara attraktiv för mig (och dig?) baserar jag på följande randvillkor:
Jag kan bara ha en cykel
Cykeln ska vara duglig uppför, nedför och även plattare stigar i hemmaterrängen i Göteborg. Nedför prioriteras såklart.
Cykeln ska kunna användas i ESS tävlingar och vara rolig
Cykeln ska kunna köras i Åre/Isaberg/Vallåsen etc och vara rolig
Cykeln ska kunna fungera på ett Megavalanche (bubblarmålet deluxe: mest för upplevelsens skull, cykeln behöver inte vara helt optimal)
Ram i aluminium (kolfiber vs trilla bland sten känns så kostsamt)

Det tråkiga med att ha börjat spana in den här hojen mer noggrant är att den är 10k dyrare än en Mythique VRX. Inte alls bra för tillväxten i ens ISK. Dock kanske 10k extra kan fixa problemet med att en Mythique eller liknande inte uppfyller tillräckligt många av kraven i min lista.

Nu vid inläggets slut inser jag att detta kanske blir aningen semi-OT ifall du inte delar kravspecen något sånär. Well well, allt detta tog får långt tid att skriva för att tas bort. Vi får hoppas på att åtminstone insikten om att Bird finns kan vara till nytta.

Edit: Konstig jävla syftning i stycke tre. Dagens lärdom är att korrekturläsa ordentligt.

Ja Våra krav är väl typ lika även om jag inte tänkt tanken på att åka ett Megavalanche men det såg roligt ut så dyker tillfälle upp så 😀

Har kikat lite på Bird cyklar tidigare. Dom verkar va schyssta oxå. Va lite krångligt med alla valmöjligheter på deras hemsida för en sån som mig som inte vet vad jag vill ha o vilken skillnad dom olika delarna gör mer än på pappret

Känns som att både Cube o Escarpe borde kunna pricka in våra krav förutom att det är kolfiber eller är det nåt mer som gör att du tycker Bird är bättre ?

Just idag är jag inne på en Remedy 7 vilket va den cykel jag va mest inne på från början. Tycker nog att den är snyggast av alla jag kollat på hittills. Dock verkar den inte va jättebra när man ska trampa runt i plattare terräng.

Rörande Cube (den som du länkat till i orginalinlägget) har den inte riktigt den grundgeometri jag eftersöker och därmed trillar den bort.

I ärlighetens namn kanske en Escarpe är mer passande än Birds AM9 för den typ av cykling som jag oftast genomför (alltså inte tävlingsscenarion eller terrängen i parker/större berg). Men jag är inte alls förtjust dess utseende utöver det där med kolfibern. Ramen ser så kantig och lådliknande ut på något vis, som om något nybörjare har gjort sitt första alster. Därmed tycker jag det känns tungt att lägga en helt klart betydande slant på jag inte riktigt gillar. Då resonerar jag att för ett par tusen till så får jag något som uppfyller fler av mina krav.

Trek Remedy 7 är helt klart riktigt läcker, hands down den stiligaste av de fyra alternativen som avhandlats i just dessa två inlägg.

yonsson

Aktiv medlem
Rörande Cube (den som du länkat till i orginalinlägget) har den inte riktigt den grundgeometri jag eftersöker och därmed trillar den bort.

I ärlighetens namn kanske en Escarpe är mer passande än Birds AM9 för den typ av cykling som jag oftast genomför (alltså inte tävlingsscenarion eller terrängen i parker/större berg). Men jag är inte alls förtjust dess utseende utöver det där med kolfibern. Ramen ser så kantig och lådliknande ut på något vis, som om något nybörjare har gjort sitt första alster. Därmed tycker jag det känns tungt att lägga en helt klart betydande slant på jag inte riktigt gillar. Då resonerar jag att för ett par tusen till så får jag något som uppfyller fler av mina krav.

Trek Remedy 7 är helt klart riktigt läcker, hands down den stiligaste av de fyra alternativen som avhandlats i just dessa två inlägg.
E457B60A-D331-4A84-99FC-FEAB7C12206F.jpeg

Om du letar efter anledningar att inte gilla Vitusen så kolla in svetsarna på ramen. På avstånd tycker jag ramen är rätt snygg, definitivt inte ful i alla fall.

SocialGimp

Aktiv medlem
Hejs!
Ett par hojar som varit uppe till diskussion här har jag testat till min YT-kanal.

Specialized Status 140 - Skön hoj med bra spec men är mer av en oversized dirtbike och trampar inte så bra uppför. Jäkligt bra på det den är byggd för dock, hopp o lek nerför.

Trek Remedy 8 - Har inte varit intresserad av 27,5-hjul förr men den här var väldigt kul o samtidigt kompetent i terrängen. Mkt allround o lätt att dra upp på bakhjulet o lära sig manuals på. Bra på teknisk klättring oxå. 2,6-tumsdäcken var inte helt rätt i lera, flyter ovanpå.

Har TS några specifika frågor om dessa 2 hojar till en medioker cyklist så svarar jag gärna.

pontakoj

Medlem
1604481939977.png

Tycker att Bird och Escarpe är väldigt likvärdiga på pappret. Dock 29" här. Men Birden kan man ju å andra sidan konfigurera efter önskemål. Slängde in Jeffsyn för jämförelse.

Bilagor

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
Hur lång är ni? Cyklar blir ju längre och flackare, två saker som båda gör cykeln stabil men en flack front är lättare att leva med än en för lång cykel. Stabilitet är inte alltid roligare och snabbare.
Enduro-mtb mag gjorde nyligen ett test där de långa cyklarna var mätbart långsammare hos riktigt duktiga cyklister. Blir ju ännu jobbigare för än sämre cyklist.
Head angle gör ju att cykeln blir längre, stabilare och lättare när det blir brant så har du flack front behövs inte lång reach lika mkt mkt. Akta er för att följa trenden för mkt på reach helt enkelt, ni kan lätt få en cykel ni måste kämpa med istället för att den blir en del av er själva.
Jeffsyn verkar grym men jag hade velat ha ett angleset om jag köpte en 150-slag hoj 2021. 66 grader är onödigt brant.

Senast ändrad:

Velocipeden

Aktiv medlem
Hur lång är ni? Cyklar blir ju längre och flackare, två saker som båda gör cykeln stabil men en flack front är lättare att leva med än en för lång cykel. Stabilitet är inte alltid roligare och snabbare.
Enduro-mtb mag gjorde nyligen ett test där de långa cyklarna var mätbart långsammare hos riktigt duktiga cyklister. Blir ju ännu jobbigare för än sämre cyklist.
Head angle gör ju att cykeln blir längre, stabilare och lättare när det blir brant så har du flack front behövs inte lång reach lika mkt mkt. Akta er för att följa trenden för mkt på reach helt enkelt, ni kan lätt få en cykel ni måste kämpa med istället för att den blir en del av er själva.
Jeffsyn verkar grym men jag hade velat ha ett angleset om jag köpte en 150-slag hoj 2021. 66 grader är onödigt brant.
Endouro-Mtb har ju i år tyckt att lång-låg-flack och breda styren är grejen. Nu har de kanske inte så mycket att skriva om och då vänder pendeln, smala styre och kort reach är så 2021! 🤣
Kan det vara så att en längre och stabilare hoj t.o.m. är lättare för oss dödliga?
När det kommer till trender är det ibland bra att se till sig själv, och inte Richie Rude. Vad som är roligast, att reda ut backen wheelsdown eller style-a sig igenom den kan nog få vara individuellt.

Som det konstateras ovan är just AM9 och Escarpe tämligen lika i sin utformning. Skillnaden mellan de båda är väl mer eller mindre enbart beroende på ens personliga preferenser rörande vissa detaljer. Jag har ju till exempel något svårt för 2021 års Escarpe pga ramens estetik inte riktigt tilltalar mig (än?).

Jag är 191 cm, 80 kg tung, och cyklar idag runt på en hoj med 465 i reach och 67 graders gaffelvinkel (Calibre Bossnut EVO XL). Med raka armar och hyfsat utsträckta ben hänger överkroppen halvt framför styret vilket inte känns helt optimalt även om det i samma veva gör det lätt att lyfta framhjulet och få hojen att skutta. När jag väl köpte den var geometri inget jag tänkte på alls i och med att jag inte cyklat mtb sedan de tidiga tonåren. Nu dryga 2 år in i sporten tror jag att en reach kring 490-500 och gaffelvinkel på sub 66 kan vara ett lagom vågat kliv framåt för den typ av åkning jag tycker bäst om.

LDG

Aktiv medlem
...
Kan det vara så att en längre och stabilare hoj t.o.m. är lättare för oss dödliga?
När det kommer till trender är det ibland bra att se till sig själv, och inte Richie Rude. Vad som är roligast, att reda ut backen wheelsdown eller style-a sig igenom den kan nog få vara individuellt.
Blir ju stabilare med flack gaffelvinkel och de hade ju alla hojarna de provade. Lättare med längre hoj? till en viss gräns hamnar man ju i en bra position men har man inte tekniken till att flytta cykeln skulle jag säga att det hindrar utvecklingen och hur kul man kan ha på en cykel. Har sett samma sak inom offpistskidåkningen i mängder av år, alla åker på lika längd skidor även om tekniken skiljer avsevärt och så fort det blir tajtare/svårare märks det tydligt att det inte är skidorna som sätter gränsen utan tekniken hos åkaren.

Trend är det, är det en bra trend? ja fram till nu tror iaf jag enligt vad jag skrev ovan men när ovana cylister skaffar en för lång cykel hämmas ju cyklingen.
För några år sedan hade cyklarna brantare gaffelvinkel och det gjorde mer för stabiliteten att välja en större storlek. Nu behövs det inte en lång cykel för samma stabilitet helt enkelt!

LDG

Aktiv medlem
Lagom, är bäst kanske.
Typ så! Så sjukt mkt marknadsföringsbullshit i allt. Alla kallar sina cyklar LLS men har många cyklar blir fortfarande lägre trots att de säger lower bb? Långt från alla som säger det iaf! Som tur är enligt mig, hade de gjort dom mkt lägre nu blir det knas så fort man trampar när det är stökigt men lågt är kul utför!

Velocipeden

Aktiv medlem
Typ så! Så sjukt mkt marknadsföringsbullshit i allt. Alla kallar sina cyklar LLS men har många cyklar blivit mkt lägre trots att de säger lower bb, varierar ju rätt mkt. Som tur är enligt mig, hade de gjort dom mkt lägre blir det knas så fort man trampar när det är stökigt.
Ja och det beror nog på om cykeln är tänkt användas i slät grävd Bikeparkled eller trampa på stig med stenkistor, olika bra till olika men går att hitta god kompromiss. Tror det skiljer en del beroende på den geografiska omgivningen.

yonsson

Aktiv medlem
Blir ju stabilare med flack gaffelvinkel och de hade ju alla hojarna de provade. Lättare med längre hoj? till en viss gräns hamnar man ju i en bra position men har man inte tekniken till att flytta cykeln skulle jag säga att det hindrar utvecklingen och hur kul man kan ha på en cykel. Har sett samma sak inom offpistskidåkningen i mängder av år, alla åker på lika längd skidor även om tekniken skiljer avsevärt och så fort det blir tajtare/svårare märks det tydligt att det inte är skidorna som sätter gränsen utan tekniken hos åkaren.

Trend är det, är det en bra trend? ja fram till nu tror iaf jag enligt vad jag skrev ovan men när ovana cylister skaffar en för lång cykel hämmas ju cyklingen.
För några år sedan hade cyklarna brantare gaffelvinkel och det gjorde mer för stabiliteten att välja en större storlek. Nu behövs det inte en lång cykel för samma stabilitet helt enkelt!
Ju flackare gaffelvinkel, ju längre bakåt flyttas vikten. Så inte konstigt att fronten blir längre för att kompensera. “Forward biased geometry” verkar det kallas nu när alla säger LLS.

här kommer några liknande till dom du har tittat på:
Trek slash 7
Nukeproof Mega alloy
Scott ransom 930
YT capra comp?
jag skulle nog rekommendera en cykel med mindre slaglängd, även om du inte mäter tid eller nåt kommer det troligen ändå göra uppför lite roligare:
Nukeproof Reactor 290/275 alloy
YT jeffsy comp?

Senast ändrad:

Sernevi

Aktiv medlem
Länk till hen som inte orkar skriva enduro-mtb.com
Appåpå parametrar så testade de en, snabbast tid på en riktig led de tyckte representerade enduro!

Är väl egentligen inte så mkt cykeltips alls i tråden.
Personligen hade jag sneglat mot Nukeproof Reactor, Orbea Occam eller räcker en Marin Riftzone?
Really? Skulle jag läsa varenda test de gjort för att lista ut exakt vilket du menade? Jesus det påminner varför jag knappt skrivit här på flera år. Håll dig gärna borta från Occam, skulle kännas olustigt att köra samma hoj som du.

LDG

Aktiv medlem
Really? Skulle jag läsa varenda test de gjort för att lista ut exakt vilket du menade? Jesus det påminner varför jag knappt skrivit här på flera år. Håll dig gärna borta från Occam, skulle kännas olustigt att köra samma hoj som du.
Jag var juste och länkade men med en pik och helt oväntat kunde du inte ta en pik på happyride!
Jag skrev nyligen och det uppenbara testet dyker upp högst upp på sidan, hade tagit dig lika lång tid som att skriva detta inlägg. Sen personangrepp på det och du klagar själv på happyride. Ut och njut av din cykel istället!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer