Hjälp att välja tack...

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Har börjat att jobba på ett MTB center i Danmark nu som kock. Och fått erbjudande att köpa en cykel till riktigt bra pris via jobbet. Men nu till problemet.

Kan välja mellan dessa märken:

Santa Cruz
Banshee
Whyte
Transition (eventuellt)

Min krav är Fully och 27,5 eller 26.

Och de jag har tänkt på är:

Transition Bandit
Banshee Spitfire
Santa Cruze Heckler eller 5010.

Input? Plus/Minus?

Annat att tänka på?

//H

Ebbelee

Medlem
Hjälp att välja tack...
Om du jobbar där förstår jag inte problemet.
Du om någon borde väll kunna provcykla dig fram till ett bra inköp.

Sen kanske du även skulle prova en 29a, förstår inte varför du strukit den från början.
Lycka till och skriv gärna en rapport när du testat alla cyklar.
/Ebbe

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Vi har inte testcyklar där av alla märken och där är problemet. Och därför behöver jag input.
29 är jag inte intresserad av i dgsläget då den cykel jag har testat gillade jag inte alls. Tycker den var stor och man var tvungen att bryta runt den när det blev tight...

jofahjalm

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Verkar alla vara riktigt fina. Jag kör en Banshee Spitfire och är supernöjd, men jag har inte testat dom andra. Om man ska betala själv så är väl Bansheen betydligt billigare och mer prisvärd? Vill man ha en lätt cykel får man kolla på de andra två.

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Oki lite mer input nu. Provcyklat våra tracks här ett par gånger nu med min befintliga cykel. Allt över 140 mm går bort. Och kommer eventuellt behålla min Big Bud för lite mer DH tävlingar här i Danmark(han som vann i helgen vann på en Spitfire ;) )

Så nu är bara frågan skall man våga gå upp på 29 tum så blir valet mer svårt..

Sedan kom Whytebikes in i bilden oxå helt plötsligt. Så nu är alternativen följande:

Banshee Spitfire eller Phantom
Santa Cruz 5051, Bantam (skillnaden är SingelPivot? +/- på det??), Blur TR och Tallboy
Och på Whyte har jag ingen aning.

//H

marran

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Inte över 140mm, det tolkar jag som att stigarna är ganska snälla och du vill ha ngt sprättigt snarare än stabilt?

I så fall borde väl 5010 vara utmärkt med sin lite kortare reach och låga vikt?

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Efter att konsulerat min gode vän i Åre som har koll på detta så är Banshhe Spitfire borta ur leken. Phantom går inte att få tag i just nu som det verkar enligt den danska agenturen så Santa Cruz ligger högt på listan. Och 5010 är prio ett nu. Nu skall jag bara kolla på priserna på carbon eller aluminium..

glitch:
lång film men visar det mesta från mitt spår vid jobbet ;)

För övrigt vann en Spitfire Danska Downhillcupen:

glitch

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Ser ju väldigt lättrampat ut? Skulle du kunna över äga 29:a hade jag faktiskt sagt Tallboy med ett par snusklätta hjul till. Ruskigt kompetent cykel.

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Va fan jag vill ju inte vara Hipster och cykla 29 ;)

Men nu sade ju faktiskt Tobbe att jag borde överväga 29 så att jag kanske går att övertyga ändå då...

Tailboy LT ser faktiskt nice ut..

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Nu har jag varit ute och testa en Whyte T129 S. Sjukt nice trail cykel är mitt intryck. Lättare än motsvarande Santa Cruz cykel enligt hemsidorna om man inte går på carbon. Så helt plötsligt seglade den upp som en klar kandidat och med detta prisläget på så kan man köpa en Whyte G150 oxå för enduro och lek i Sverige ;)

Makten

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
HasseL skrev:
-------------------------------------------------------
> glitch:
>
lång
> film men visar det mesta från mitt spår vid
> jobbet ;)

Med sådär mycket lös sand hade jag övervägt en fatbike. Eller åtminstone nåt XC-mässigt med plats för feeeeta däck. Vad ska man med 140 mm slaglängd till på de där stigarna? :-)

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Makten skrev:
> HasseL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > glitch:
> >
> lång
> > film men visar det mesta från mitt spår vid
> > jobbet ;)
>
> Med sådär mycket lös sand hade jag övervägt
> en fatbike. Eller åtminstone nåt XC-mässigt med
> plats för feeeeta däck. Vad ska man med 140 mm
> slaglängd till på de där stigarna? :-)

Nu är ju cyklarna jag tittar på just ingen med 140 mm slag då jag tog bort Spitfire för några inlägg sedan. Tallboy LT har iofs 135 men det ser ut som den faller bort då vikten är på 15 kg, 5010 eller Whyte T129S ligger bäst till nu och de har 125 och 120 mm.

Är några andra som kör 5010 och Tallboy LT Carbon.

Vill ju ha en cykel som är skoj oxå. Jag har lite andra tracks oxå i närheten med lite mer lutning på.

Fetare däck? Nja det behövs inte om man kollar på alla norrmän och danskar som är där och kör i alla fall.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Du ska inte ha en tallboy lt utan vanlig tallboy i så fall.
Lt är overkill den är rätt grov.
Däremot en vanlig tallboy med 120mm gaffel ger en grymt snabb och allround hoj.

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
glitch skrev:
> Du ska inte ha en tallboy lt utan vanlig tallboy i
> så fall.
> Lt är overkill den är rätt grov.
> Däremot en vanlig tallboy med 120mm gaffel ger en
> grymt snabb och allround hoj.

Jo jag insåg det när jag googlade på Tallboy LT ;)

Så nu är valet nere på:

Whyte 129S
Whyte 109S
Santa Cruz Tallboy C
Santa Cruz 5010 C
Santa Cruz Blur

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Resultatet blev:

26T129S.png

Beställde en sådan i Medium och hoppas på leverans nästa vecka. Känns som en vettig cykel. Avvaktar med Santa Cruz cykeln till nästa säsong eventuellt om jag kommer gilla att cykla.

Skall försöka sälja min andra cykel nu och även beställa en Enduro http://whyte.bike/2014/product.php?xProd=97&xSec=110&jssCart=8c2e2c737fcd9a0989e1deece777ae49 från dom om jag får den såld...

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Har sprungit över en Banshhe från 2011 för en lite fin peng. Hur är den som Enduro hoj? Och hur är 2011 jämfört med 2014?

HasseL

Aktiv medlem
Hjälp att välja tack...
Så där. Kollat på cykel(Banshee Rune) och vägt in den på 12,7 kg. Det skall skiftas lite saker på den i dag då ägaren precis kört ett 24 H race på den...

Målet är 13,7 som är samma som min vanliga trail cykel.. Men det borde gå.

Senast ändrad:
Topp