Hjälp, Cervelo S5 -2014, sykkeln från helvetet

Carl A

Aktiv medlem
En mkt god väl dumpade sin rubr cykel hos mig för restaurering. - jag tror han använt den till att stängsla med under flera vintrar och cirkuselefanter har inte bara cyklat på den, utan även parat sig på den...

Vad faan har han gjort med styrstammen, expandern osv....? det sitter ingen skruv elikn; vad jag kan känna/se under denna metallgrunkan/klumpen som synes inklämd i ovankant o sticker upp ovanför gaffelröret - vad ska jag göra o köpa för att styra upp detta? - ngn som vet dimensionerna? - nog är väl detta en "Konventionell" konstruktion; alltså; det behövs en distans ovanför styrstammen, en vanlig "top cap" med en skruv i som fäster i ngt en bit ned (en expander) i gaffelröret? - verkar som ngn form av expander har åkt upp alldeles för långt i gaffelröret...?

Vajrar; har de ngn kanal i ramen; så det bara är att dra ur o trä i nya, eller behöver jag försöka trä på ngt "minihölje" innan jag drar ur dem för att få in nya vajrar?

vevlager synes ju vara pf30 (pf 4630), så det är väl inge hokus pokus o byta.
IMG_20230329_163620.jpg
IMG_20230326_191144.jpg
IMG_20230326_191127.jpg
IMG_20230325_184202.jpg

app, app - inga uthängningar och hatiskt innehåll på happy; även om det vore sant, vilket jag inte kan bekräfta, aldrig någonsin.

hjälp mig nu ur denna eländiga situation. - jag funderar på att köpa en ny cykel och lacka om i exakt samma färg och nyanser... - eller elda upp hela huset och säga att cykeln brann upp med det.

Ha, ser inget vidare ut… Har också en gammal Cervelo, på den fick man med en ”hylsa” som man skulle limma fast inne i gaffelröret när man kapat det till rätt längd, ser ut som en sån lösning som antingen börjat krypa upp eller som limmats i en optimistiskt kapad gaffel….

Ja, nån sorts adapter för att den ska kunna ta andra rör, tror jag också. Kanske går det att knacka ur gaffel mm, men risken är väl att mer elände visar sig.

Du har inte tur att du vill slamma stammen och "expandern" är så kort att du kan kapa gaffelröret under den?

ere inte en jefla efterbliven konstruktion att limma "expandern" i röret...? vad är det för fel med en "sedvanlig" som man skruvar så den "sväller" och ger tillräcklig friktion för den ganska lilla kraft som behövs att trycka ihop övre o nedre styrlager...?

Tror gafflarna hade en tendens att gå av ...
Och istl för att byta ut alla kom cervelo fram till den lösning ? ..

Jag tycker att det ser ut som en så vanlig expander som håller top-cap som har krupit upp? Provat om det sitter en insexa i botten och om inte, ta nya bilder utan blixt.
Annars dra ut den och sätt dit en ny?

Så tolkar jag det.

So, get out a nice grit-blade saw and cut both the carbon tube and aluminum insert as one.

Men jag vet inte mer än att jag läst det. 🙂

Ja, det är en enkel, men lite jobbigt lösning. Man behöver dock har gänga kvar för att skruva i en top-cap.

Jag skulle själva först ville försöka att tar bort hela expandern.ville

ja, se jefla efterblivet*2 med alla dessa "std", det synes sitta ett pf30 i, men bredden är 78, så plasthylsan täcker ej hela breddeb. - men det finns säkert bb-right, som är ett pf30 med bredare plasthylsa. - fast jag har redan beställt pf30.

Tillbaka
Topp