Hjälp ! Coil

Youngrider5

Ny medlem
Hjälp ! Coil
Tjeena har kollat lite på att byta min luft dämpare till en coil. Det är en trek slash och står att 230 57,5 passar men har även kollat på 230 60. Skulle det fungera ? Vad blir skillnaden och konsekvenserna?

BjornR

Aktiv medlem
Hjälp ! Coil
Du får 2,5mm*2,5(Generell genomsnittlig hävstång). 6,25mm slaglängd. Risk att vid bottning så går bakhjulet eller något i länkaget går i ramen.

Något sådant här behöver du. Dock krävs det att dämparen tas isär och luftas om. Men det kan ju ske ifall det inte fungerar. Testa först och sedan fundera på spacer.

Makten

Aktiv medlem
Hjälp ! Coil
Ta bort bakdämparen på cykeln och tryck ihop länkaget tills centrum av öglorna är 230-60 = 170 mm från varandra. Då ser du om något tar i nånstans. Skillnaden är så liten att det förmodligen är lugnt, men kan vara värt att kolla först.

Edit: Är det knöligt att mäta exakt så kan du förstås istället bara trycka ihop länkaget tills något tar stopp och se hur mycket marginal du har mellan öglorna till tänkta 170 mm.

nibergs

Medlem
Hjälp ! Coil
På Trek Slash går vissa coil dämpare att köra som 230x60, jag kör själv slash med en Fox DHX2 230x60 med en hemmagjord 2,5mm spacer, vet dock många som kör den utan spacer..
Jag har även test monterat RS super deluxe ultimate coil men tyckte det var för tight mellan downtube och piggyback (den tog i kablarna som kommer ut precis framför dämparen)
PXL_20201216_101637159.jpg

implor

Aktiv medlem
Hjälp ! Coil
På Trek Slash går vissa coil dämpare att köra som 230x60, jag kör själv slash med en Fox DHX2 230x60 med en hemmagjord 2,5mm spacer, vet dock många som kör den utan spacer..
Jag har även test monterat RS super deluxe ultimate coil men tyckte det var för tight mellan downtube och piggyback (den tog i kablarna som kommer ut precis framför dämparen)
Visa bilaga 459001
Borde ju bara gå att hitta 2-3mm tjock gummi och klippa till. Känns som enklast lösning!

josofin

Aktiv medlem
Hjälp ! Coil
Ställde denna fråga i en annan tråd men fick bara ett halvt svar, så nån här kanske vet mer...
Kikar på ny bakdämpare (luft till coil), och funderar på mått...den nuvarande har eye-to-eye 200 och stroke 51, de jag har kollat på har 200/50 eller 200/57, skulle nån av de alternativen funka? Och är det andra mått (mounting bushing width och bolt diameter?) som jag måste ha koll på eller är de standard? Och nåt tips på bra coil-dämpare...?
Och mät-tipset som @Makten föreslår ovan, är det oavsett länkage? Mitt är vpp tror jag...

Engsfors

Medlem
Hjälp ! Coil
Tjeena har kollat lite på att byta min luft dämpare till en coil. Det är en trek slash och står att 230 57,5 passar men har även kollat på 230 60. Skulle det fungera ? Vad blir skillnaden och konsekvenserna?

Här har du 230x57,5 RS Super Deluxe Coil, beställ ett bussningskit på samma sida så har du allt du behöver.

Köpte en till min Remedy tidigare i år och är mycket nöjd.

pnyberg

Medlem
Hjälp ! Coil
Ställde denna fråga i en annan tråd men fick bara ett halvt svar, så nån här kanske vet mer...
Kikar på ny bakdämpare (luft till coil), och funderar på mått...den nuvarande har eye-to-eye 200 och stroke 51, de jag har kollat på har 200/50 eller 200/57, skulle nån av de alternativen funka? Och är det andra mått (mounting bushing width och bolt diameter?) som jag måste ha koll på eller är de standard? Och nåt tips på bra coil-dämpare...?
Och mät-tipset som @Makten föreslår ovan, är det oavsett länkage? Mitt är vpp tror jag...
Metoden som Makten nämner funkar oavsett länkage.

Avacado

Ny medlem
Hjälp ! Coil

Här har du 230x57,5 RS Super Deluxe Coil, beställ ett bussningskit på samma sida så har du allt du behöver.

Köpte en till min Remedy tidigare i år och är mycket nöjd.
Tjena! Skulle du kunna länka till bussningskitet du använde? Det skulle uppskattas som fan. Tack på förhand!

Engsfors

Medlem
Hjälp ! Coil
Tjena! Skulle du kunna länka till bussningskitet du använde? Det skulle uppskattas som fan. Tack på förhand!
Halloj,

Detta är ingen jag hittar från köpet:

"Complete Bushings/Mount Hardware - only with new shock" - Men specificerade vid köp att det var till en Remedy.

Du hittar säkert det du behöver här:

eller motsvarande på en annan, billigare sida

Avacado

Ny medlem
Hjälp ! Coil
Halloj,

"Complete Bushings/Mount Hardware - only with new shock" - Men specificerade vid köp att det var till en Remedy.

Halloj,

Okej, tack för snabbt svar. jag har också en remedy vilket bussningskit valde du?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer