Hjälp cykelråd

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp cykelråd
Växelhandtagen på min racer har gått sönder och det går inte ens att beställa nya just nu. Ingen har någon aning om när leverans kan ske. Panik och lösningen nog är att köpa en ny racer men vilken? Antingen köper jag en cykel med kort leveranstid eller så lever jag med de cyklar jag har och väljer en cykel jag verkligen vill ha och väntar till nästa sommar på leverans. Jag är 190 cm lång med (relativt sett) långa ben och armar. Jag har redan en MTB, en Fairlight Secan gravel och två pendelcyklar (Planet-X Kaffenback och en hybrid) så jag kan leva ett år utan en dedikerad landsvägsracer. Jag vill ha en racer men jag tänker inte tävla och nästan alla kommer vara bättre än min ca tio år gamla Carrera.
Hittills har jag hittat två cyklar som skulle fungera och med kort leveranstid men jag hittar inte många recensioner på dem och undrar om ni mina vänner har några åsikter om dem.
Poison 21 speed: https://www.poison-bikes.de/shopart/9921000290/Fahrraeder/Road/Carbon-28_/21-Speed-Disc.html#vrg575
Votec VRC Evo: https://www.bikester.se/votec-vrc-evo-M867720.html?vgid=G1225452&cgid=37178
Orro (men lite dyr):https://www.wiggle.co.uk/orro-gold-stc-sram-force-road-bike-2021

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Hjälp cykelråd
Det är en gammal sanning, att man inte ska köpa något i nödtvång. Dvs jag skulle lugna mig. Vänta tills du kan få vad du vill ha. Annars blir det en cykelställsvärmare, som du kanske dessförinnan ött tid, möda och pengar på, för att få den som du vill ha den.

DanielS

Aktiv medlem
Hjälp cykelråd
Tittar man på cyklar i den här prisklassen känns det väl som att du kan sätta ihop en rätt bra kravlista? Är det Di2 du är ute efter?

Länken till Poison-cykeln visar en konfiguration för halva priset av Votec-cykeln så lite svårt att jämföra... Votec ser också mer ut som en komfort-geometri men det är svårt att bedöma från bilder? Jag gillar ju färgen på Votec-cykeln men står att vikten är 8.5kg, borde man inte få en lite lättare cykel för dom pengarna?

Ramar i den här prisklassen har ju också ofta en del egenskaper som ska vara komfort-höjande, jag skulle nog gärna vilja provrulla lite innan jag spenderade 49k.. Med det sagt har jag ju köpt de flesta cyklar jag ägt utan att provcykla och efter lite justeringar har det blivit bra.

Senast ändrad:

etnica

Aktiv medlem
Hjälp cykelråd
Vad är det för "växelhandtag" du har?

Jag skulle lagt en beställning och cykla på vad jag har tills vidare.

r2-bike verkar ju t.ex. få påfyllning från Shimano varannan månad om det nu är Shimano du har.

Känns surt att köpa en cykel som man egentligen inte vill ha.

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp cykelråd
Vad är det för "växelhandtag" du har?

Jag skulle lagt en beställning och cykla på vad jag har tills vidare.

r2-bike verkar ju t.ex. få påfyllning från Shimano varannan månad om det nu är Shimano du har.

Känns surt att köpa en cykel som man egentligen inte vill ha.
Jag har 10-växlade ultegra. Jag har sökt på nätet utan att hitta lämpliga. Enligt min lokala handlare tillverkar Shimano fungerande handtag enbart som 105 (vilket säkert är bättre än mina 10 år gamla) men det är ett tydligt tecken på att det inte är någon prioriterad version. Ett problem är att handlaren inte ens kan beställa handtag idag, ännu mindre kan han lova ett leveransdatum. På en numer utskrotad MTB gick kedjestyraren på framväxel sönder i maj förra året, jag har inte sett spår av någon ny växel trots att jag direkt beställde en ny.

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp cykelråd
Ett par lätta hjul och findäck till din Secan?

Troligen får det bli finhjul på Secan (jag har redan ett par) men då blir det "vilka hjul sitter på hojen?" mer än "vad känner jag för idag?". Mina prioriteringar just nu är långa grusturer på helgerna och intensivare asfaltsturer på vardagar. Tyvärr blir det då lite mekande varje fredagskväll.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer