[Hjälp!] Det stora ljudmysteriet (kanske löst!)

durietz

Medlem
Hej Happy.

Jag behöver hjälp. Som några vet har jag nyligen fått en YT Jeffsy CF Comp 1 på posten som jag cyklat en del på. Är på det stora hela väldigt nöjd men har haft problem med oönskade ljud som kommer från hojen. 2 st är lokaliserade och lösta men har ett kvar som jag blir helt tokig på. Här finns en film där ni hör ljudet:

https://www.dropbox.com/s/q3pjeqq5brepue6/2016-06-21 22.12.43-1.mov?dl=0

Ljudet är alltså någon form av kluckande som kommer från vevparti-området på cykeln, och uppenbarar sig varje gång jag står upp och lägger tyngden på högra pedalen i en vevarmsrotation just precis när högra vevarmen är i bottenläge.

1. Det händer bara när man trampar runt vevarna och bara när man lägger tyngd på höger fot, och inte när man bara står och applicerar tryck på pedalen i ett statiskt läge, så jag utesluter dämparna. Det händer också oavsett vad dämparna är inställda på.
2. Förutom ljudet så känner man lite vagt i cykeln att något knäpper till i cykeln varje gång
3. Det inträffar med alla mina tre uppsättningar av pedaler, inklusive plattisar och gympapjuck, och pedalgängorna är väl smorda, så jag utesluter pedalerna
4. Jag har tagit bort vevpartiet, fettat in och återmonterat
5. Har tagit bort framdrevet som var löst och genererade knarrande ljud, fettat in och dragit fast. Knarrandet är borta men inte detta ljud
6. Jag har kontrollerat alla skruvar i bakre länkaget och fettat in lite till vid behov
7. Jag har tagit loss styrhuvudet och testat annan dämpare
8. Har kört bakhjul från annan cykel, så kan inte ha med bakhjulet eller kassetten att göra
9. Jag har mailat YT och de hade inget att komma med
10. ??

Ljudet låter lite som något som knäpper i kolfiber-ramen. Känns som det skulle behöva vara vevlagren, men de känns ju helt felfria när man kollar och känner på dom. Någon som har någon värdefull input här?

Tack på förhand!

Senast ändrad:

rouster

Aktiv medlem
Jag hade ett sjukt irriterande knak i cykeln. Både sittande och stående. Efter att ha gått igenom alla rörliga delar kom jag fram till att det var sadelstolpen som gnekade i ramen. Även när jag stod och upp. Löstes enkelt genom att torka av stolpen.
Bara för att belysa att det är bäst att inte utesluta något för att det verkar osannolikt.

Luzen

Aktiv medlem
Skruva av vevpartiet, gör ren gängorna och skruva dit med lite fett igen.
Kolla även så kassetten sitter ordentligt.

durietz

Medlem
rouster sa:
Jag hade ett sjukt irriterande knak i cykeln. Både sittande och stående. Efter att ha gått igenom alla rörliga delar kom jag fram till att det var sadelstolpen som gnekade i ramen. Även när jag stod och upp. Löstes enkelt genom att torka av stolpen.
Bara för att belysa att det är bäst att inte utesluta något för att det verkar osannolikt.

Allt är värt att testa i det här läget. Tack.

Luzen sa:
Skruva av vevpartiet, gör ren gängorna och skruva dit med lite fett igen.
Kolla även så kassetten sitter ordentligt.

Har som sagt redan skruvat av och fettat in vevpartiet. Även kört ett annat bakhjul med annan kassett då ljudet också var förekommande. Men tack. Adderar till mitt inlägg.

ericke

Ny medlem
Upplevt samma frustration på 2 cyklar som inte hade gått nämnvärt långt. Bara efter byte av vevlager som det blev tyst. Och då kändes ändå lagren fina så som du beskriver.

Vernersson

Aktiv medlem
Jag & en kompis letade efter ett hysteriskt irriterande knakljud på hans hoj.
Efter 7 sorger & 8 bedrövelser pressades vevlagret ur, preppades med Loctite 648(?) och trycktes tillbaks. Efter det har hans hoj vart knäpptyst.

Fast det var en HT i Alu och från Rose.

Men Jeffsy'n har väl även den pf-lager i vevpartiet om jag inte missminner mig.
Rätta mig om jag har fel.

durietz

Medlem
Är rädd för att det kanske kan vara bb-lagren. Men fan kan ju inte lämna bort hojen till LBS en massa dagar och pynta en massa deg för att KANSKE lösa problemet. Och göra själv känns avlägset då jag saknar både verktyg och tidigare erfarenhet. Får väl skylla mig själv som köper tysk postorder.

Vernersson

Aktiv medlem
durietz sa:
Är rädd för att det kanske kan vara bb-lagren. Men fan kan ju inte lämna bort hojen till LBS en massa dagar och pynta en massa deg för att KANSKE lösa problemet. Och göra själv känns avlägset då jag saknar både verktyg och tidigare erfarenhet. Får väl skylla mig själv som köper tysk postorder.

Det där går nog att lösa lokalt en kväll för några folköl =)

Foxis

Aktiv medlem
durietz sa:
Men det är väl bara att testa YTs goodwill? Be dem bekosta problemlösning hos LBS. Rent formellt kan de neka och begära att du skickar tillbaka hojen, vilket du då kan överväga. Men jag tror att de anser att det blir billigare och smidigare att lösa lokalt (annars åker de på frakten då knakandet är solklar reklamation såvida du inte kraschat).

Byta pf-lager är gjort på tjugo minuter(på sin höjd), även utan erfarenhet. Verktyg för ändamålet kan vara värt att ha hemma eftersom du har flera hojar med pf. Kostar inte många hundralappar.

durietz

Medlem
Luthman Photography sa:
Byta pf-lager är gjort på tjugo minuter(på sin höjd), även utan erfarenhet. Verktyg för ändamålet kan vara värt att ha hemma eftersom du har flera hojar med pf. Kostar inte många hundralappar.

Hmm. Erfarenheten säger att 20min = 2h första gången och "några hundralappar" brukar sluta i 1000kr+. Men jag blir mer än gärna bevisad motsatsen. Har du nån länk till verktygen man behöver?

Marham

Medlem
Hade en canyon Lux som lät liknade från att den var ny, hittade aldrig vad det var men efter ca 2mån började spontant en spricka växa fram mitt på sadelröret, fick ny ram(efter ca 3 mån väntan) med nya ramen blev det tyst. Så i det fallet var det nog nån miss i lamineringen så ramen var lite trasig från början. Men i ditt fall hoppas vi på vevlager!

mikipedia_

Aktiv medlem
durietz sa:
Luthman Photography sa:

Hmm. Erfarenheten säger att 20min = 2h första gången och "några hundralappar" brukar sluta i 1000kr+. Men jag blir mer än gärna bevisad motsatsen. Har du nån länk till verktygen man behöver?

http://www.chainreactioncycles.com/...bracket-bearing-tool-set-bbt303/rp-prod149793

Foxis

Aktiv medlem
Alltså, om jag fattat rätt behöver du länkade verktyg, och någonting att pressa in nya lagren med. Parktool har verktyg för det också, men jag vet att en del gör sina egna med en fet gängad bult och brickor. Huruvida de lagerpressarna som följer med länkade verktyget funkar med BB92 vet jag inte, det verkar så men nån annan har säkert bättre koll.

Foxis

Aktiv medlem
Fast, som sagt, det är en reklamation / garantiärende så du ska inte behöva fixa det. Fråga YT om de står för lokal reparation.

durietz

Medlem
Ok nu börjar vi komma upp i 1000 spänn här. Nej jag gjorde lagerbyte i mina nav själv och det gör jag inte om, så pallar inte med det här heller, men tack ändå.

Ska först utesluta ALLT annat, sen blir till att säga åt YT att de får lösa något. Cyklat omkring och trampat och lyssnat i en halvtimma ikväll och blir fan inte klok på hur exakt det uppstår eller vad det låter som. Känns som att skulle det vara lagren så borde också låta när man bara hoppar på pedalen när man står stilla utan att veva men det gör det inte. Man måste dessutom luta cykeln mycket åt vänster när man trampar för att det ska låta. Sjukt skumt.

Scale60

Ny medlem
durietz sa:
Hej Happy.

Jag behöver hjälp. Som några vet har jag nyligen fått en YT Jeffsy CF Comp 1 på posten som jag cyklat en del på. Är på det stora hela väldigt nöjd men har haft problem med oönskade ljud som kommer från hojen. 2 st är lokaliserade och lösta men har ett kvar som jag blir helt tokig på. Här finns en film där ni hör ljudet:

https://www.dropbox.com/s/q3pjeqq5brepue6/2016-06-21 22.12.43-1.mov?dl=0

Ljudet är alltså någon form av kluckande som kommer från vevparti-området på cykeln, och uppenbarar sig varje gång jag står upp och lägger tyngden på högra pedalen i en vevarmsrotation just precis när högra vevarmen är i bottenläge.

1. Det händer bara när man trampar runt vevarna och bara när man lägger tyngd på höger fot, och inte när man bara står och applicerar tryck på pedalen i ett statiskt läge, så jag utesluter dämparna. Det händer också oavsett vad dämparna är inställda på.
2. Förutom ljudet så känner man lite vagt i cykeln att något knäpper till i cykeln varje gång
3. Det inträffar med alla mina tre uppsättningar av pedaler, inklusive plattisar och gympapjuck, och pedalgängorna är väl smorda, så jag utesluter pedalerna
4. Jag har tagit bort vevpartiet, fettat in och återmonterat
5. Har tagit bort framdrevet som var löst och genererade knarrande ljud, fettat in och dragit fast. Knarrandet är borta men inte detta ljud
6. Jag har kontrollerat alla skruvar i bakre länkaget och fettat in lite till vid behov
7. Jag har tagit loss styrhuvudet och testat annan dämpare
8. Har kört bakhjul från annan cykel, så kan inte ha med bakhjulet eller kassetten att göra
9. Jag har mailat YT och de hade inget att komma med
10. ??

Ljudet låter lite som något som knäpper i kolfiber-ramen. Känns som det skulle behöva vara vevlagren, men de känns ju helt felfria när man kollar och känner på dom. Någon som har någon värdefull input här?

Tack på förhand!

Kolla att du inte har något i fickorna som knäpper, hände mig faktiskt, mobile mot snusdosan, knäpp knäpp knäpp vrje pedalvarv. Funderade på att demontera cykeln till atomer innan jag kom på vad det var.

marran

Aktiv medlem
Jag skulle också säga att vevlagret är mest sannolikt. Ett nytt kostar inte så mycket, allt du egentligen behöver för att demontera/montera är en hammare och en fet skruvmejsel. Nej, det är inte by the book, men det går helt fint om man har lite känsla.

Annars så plockar av vevar osv innan du lämnar in för montering hos lbs tillsammans med en flaska rätt locktite och en påse bullar så han kan använda sina fancy pressverktyg, då tar det inte många minuter. Om du snackar med dem och förklarar läget borde de kunna fixa det över en eftermiddag eller till och med medans du väntar. Om du har en bra lbs alltså.

Foxis

Aktiv medlem
Om det är en LBS som är bra OCH framsynt nog att inte sura över att det är en internethoj. :)

Senast ändrad:

Magthebag

Ny medlem
Har du kollat pedalerna? Min högra SPD kan knäppa ibland mellan sko och SPD (tror jag). Men det skulle kunna vara lagret också.

durietz

Medlem
Ok lite uppföljning här. Tror fan jag lokaliserat ljudet. Rullat runt och känt och trampat och framkallat och skruvat utan större framgång. Men när jag skulle stoppa in cykeln i garaget så märkte jag att den knäppte till någonstans när jag släppte bakhjulet mot marken med cykel lutad mot vänster, men inte med den lutad åt höger. Först tänkte jag bara att kedjan slog mot fälgen men så var inte fallet så jag började kolla länkagan i baksvingen igen. Alla var tajta och välsmorda, MEN, nu märkte jag att det var glapp i bakre högre länkaget även om bulten var tajt åtdragen. Alltså själva lagren glappar i baksvingen, och om man ruckar på nedre kedjestaget hårt så framkallas ett ljud likt det som uppstår när man trampar hårt med cykeln nedlagd åt vänster. Här kan ni se film på fenomenet:

https://www.dropbox.com/s/mqpd7utkoe7xvz5/2016-06-26 20.15.38.mov?dl=0

Har nu mailat YT så får vi se vad dom säger och hur vi löser det hela. Men känns ju som jag behöver en ny baktriangel, eller iaf den övre delen där lagrena sitter. Sjukt jobbigt bara om det skulle vara så att detta INTE är det som låter, men det bör ju fixas oavsett dock. Tack för all hjälp hittills iaf.

mikipedia_

Aktiv medlem
Det låter sjukt att dom släppt en sån grej igen kvalitetskollen, men hoppas det är det för din sinnesro:-) och att dom sköter det snuggt utan krångel.

Schreddan

Aktiv medlem
Nu stämmer det inte helt med din beskrivning och du har hittat ett glapp. Men när jag hade en svårhittat knak/ljud så var det växelörat. Tog loss och strök lite fett på ytorna, satte ihop och ljudet var borta.
Dock hade jag kollat/tagit isär ALLT annat innan jag kollade det... :)

durietz

Medlem
Schreddan sa:
Nu stämmer det inte helt med din beskrivning och du har hittat ett glapp. Men när jag hade en svårhittat knak/ljud så var det växelörat. Tog loss och strök lite fett på ytorna, satte ihop och ljudet var borta.
Dock hade jag kollat/tagit isär ALLT annat innan jag kollade det... :)

Har faktiskt redan gjort det. Vet inte om det är någonting jag inte skruvat/plockat isär och fettat in nu förutom själva vevlagret. Vi hoppas att problemet är funnet nu. Man skulle ju vilja kunna utesluta annat nu på något sätt utan att vänta på fix från YT, men kan inte komma på hur...

durietz

Medlem
Uppföljning nr 2:

1. Har nu bekräftat att glappande lagrena är det som orsakar ljudet genom att trycka in lite papp i baksvingen för att ta bort glappet och då var ljudet puts väck. Skönt jag inte började lägga tid och pengar på att plocka loss vevlagren...

2. Fått svar från YT och de vill ha tillbaka hojen. Först lackade jag ur för sjukt jobbigt att skicka tillbaka hela cykeln och vara utan i typ ett halvår när jag vet vad problemet är och att det skulle lösas med en ny övre del av baktriangeln som det bara skulle kunna skicka så jag kan vara tillbaka på stigarna 30 min efter leverans. Men förstår att de vill ha kontroll av fixet för att kunna uppehålla garantin, och de lovar lösa det fort medan jag är borta på semester, så är inte allt för jobbigt förutom att packa ner hojen igen och köra den till DHL. Då går de också igenom hojen i övrigt så får passa på att köra skiten ur den nu så ev andra problem uppstår innan jag skickar.

Topp