Hjälp en noob byta vevlager

michaelk

Medlem
Hej Cykelvänner!

Vevpartiet på min LVG-cykel (en ROSE Pro-RS 3000) knakar och tickar vilket håller på och driva mig till vansinne.

Så jag tänkte ge mig på konststycket och byta vevlager (alltid ska man göra nåt för första gången).

Efter att ha kollat på ett antal videos på youtube :) så ser det inte ut att vara allt för komplicerat.

Dock så är jag på steg nr 1 dvs inköp av nya vevlager.

När jag googlar på SM-BB91-41 (se bilder) så får jag ett antal länkar vevlager för MTB?
Är det så att man monterat MTB lager på en LVG hoj? Olika Shimano serier?

Om jag beställer exempelvis detta (24 mm spindle)
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/rotor-pf41-steel-bottom-bracket/rp-prod130501

Blir det rätt då ?

Några fler tips/länkar på "bättre" lager? eller nån välsorterad leverantör av vevlager i Stockholmsområdet?

Tacksam för all hjälp,

Michael

Bilagor

• SM-BB91-41.jpg
    SM-BB91-41.jpg
    189.6 KB · Besök: 22
  • yttermått.jpg
    yttermått.jpg
    268.6 KB · Besök: 16
  • innermått.jpg
    innermått.jpg
    247.9 KB · Besök: 8

Crocko

Aktiv medlem
ooms sa:
Jag skulle gå på detta istället, som tydligt specas som Shimano pressfit för lvg (road):
https://www.chainreactioncycles.com...71-road-press-fit-bottom-bracket/rp-prod61803

Men om man väljer ett lager som sitter ihop som en enhet är det nog klokt att mäta bredden på vevhuset, det är ju ganska troligt att man vakt ett lager specificera för 89-92mm breda ramar av en anledning istället för det du föresår som passar i en ram som är 86mm, med lösa lager spelar det ingen roll.

toga

Medlem
Kolla för guds skull allt annat först. Trodde mitt vevlager tickade. Skedde endast när jag tog i, i uppförsbackar och liknande. Gick igenom allt och det var bakväxeln som rörde sig lite.

Ljuden fortplantar sig i ramen. Kan komma från styre, styrstamm, sadelstolpe, pedaler whatever.

Senast ändrad:
Visst kan ljud komma från en himla massa platser men vid belastning är det ofta trampor, vevparti, vevlager. Kommer det från styrenhet så hör man det fortplantar sig inte i den omfattningen.
1. Ta loss pedalar gör rent, kolla dem och smörj upp samt sätt tillbaka.
2. Ta loss vevparti gör rent, kolla av och sätt tillbaka.
3. Om ovan inte hjälpt ta loss vevlager och kolla dem ev. byt mot nytt och smörj samt mobtera tillbaka. Är det preefit brukar det behövas smörjas i alla fall en gång per säsong om man inte varit duktig och noggran med loctite.

Är ingen expert på vevlager men plocka ut det och sväng förbi typ cykelcity på folkungagatan. Har de det inte hemma vilket de säkert har så beställer de det på ett par dagar.

ooms

Aktiv medlem
Crocko sa:
ooms sa:
Jag skulle gå på detta istället, som tydligt specas som Shimano pressfit för lvg (road):
https://www.chainreactioncycles.com...71-road-press-fit-bottom-bracket/rp-prod61803

Men om man väljer ett lager som sitter ihop som en enhet är det nog klokt att mäta bredden på vevhuset, det är ju ganska troligt att man vakt ett lager specificera för 89-92mm breda ramar av en anledning istället för det du föresår som passar i en ram som är 86mm, med lösa lager spelar det ingen roll.
Jag har iofs ingen koll på Rose, men du menar att de har mtb-bredd (89-92mm) på sina lvg-ramar (som normalt är 86mm)? Isf är jag glad att jag inte har nån Rose, är ju upplagt för strul...

Crocko

Aktiv medlem
ooms sa:
Crocko sa:
ooms sa:

Jag har iofs ingen koll på Rose, men du menar att de har mtb-bredd (89-92mm) på sina lvg-ramar (som normalt är 86mm)? Isf är jag glad att jag inte har nån Rose, är ju upplagt för strul...

Är det en sak som är säker med cyklar är att när det gäller vevpartier så finns det inget som heter standard, det finns lite olika mer eller mindre beprövade recept men sen finns det hur många varianter som helst, Vevpartier är en djungel, men här kan det ju vara lätt, för 200 kan TS testa om knaket försvinner och met tanke på cykelns ålder så skadar det ju inte att få det gjort.

michaelk

Medlem
toga sa:
Kolla för guds skull allt annat först. Trodde mitt vevlager tickade. Skedde endast när jag tog i, i uppförsbackar och liknande. Gick igenom allt och det var bakväxeln som rörde sig lite.

Ljuden fortplantar sig i ramen. Kan komma från styre, styrstamm, sadelstolpe, pedaler whatever.

Jag monterade ur hela mitt vevparti förra helgen och smorde upp allt ordentligt. Tickandet avtog inledningsvis men efter kört ett 10-mila pass igår så har tickandet/klickandet kommit tillbaka därav bestämde jag mig för att byta lagren helt.

Cykeln är c:a 6 år gammal så antar att det kan vara läge för byte.

Jag vill helst inte knacka ur lagrerna innan jag har tått tag på nya då jag fortfarande kan cykla förutom att man får stå ut med att det tickar :(

ooms

Aktiv medlem
BB91 är DuraAce-nivå, BB71 är Ultegra-nivå, har inget med nåt mått att göra. 41 är måttet på skålarnas diameter. När man handlar brukar det stå 41A (för mtb) resp 41B (lvg) vilket har att göra med bredden på vevlagerhuset som jag och Crocko diskuterar ovan.
Jag såg bara att du har ett Shimano Pressfit lager och att det är en lvg-hoj, och då borde det lager jag länkade funka. Men mät gärna vevlagerhusbredden så den verkligen är 86mm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer