Hjälp en nybörjare hitta en mountainbike!

Tänkte köpa en mountainbike för att ha varje dag till vardagligt bruk(affären, jobbet) men också till att cykla i skogar och lära mig hoppa osv. Min budget är max 13000:- Jag har läst runt en hel del och kommer alltid fram till vitus cyklarna, men alla i den prisklassen är slut sålda och jag vill inte vänta längre :( Så nu frågar jag er som är erfarna, ni som förstår vilka specs som är bra och vilka som är dåliga, vilka märken som är bra och vilka som är kassa. Jag är också osäker på var jag ska leta efter cyklar, vilka affärer som är bra och mindre bra osv. Hojta gärna till om ni har några förslag :)

PS. Jag är ca 182cm lång och 70-75kg.

Senast ändrad:

Lajal

Medlem
Jag hade börjat med att leta på K&S och Blocket. Där får du betydligt mer för 7000 än om letar nytt. Titta efter en HT, och undvik Suntour-gafflar.

Makten

Aktiv medlem
cykelärkul sa:
Ingen som vet något?
Nä, för 7000:- får du i princip bara skrot. Blir svårt att svara när alternativen är noll liksom.
Tyvärr är det som att fråga efter fungerande skor för 50:-. Det finns inte.

Du får leta begagnat helt enkelt.

jonte987

Aktiv medlem
Ja men vad ska man säga. Jag Google faktiskt "best mtb under 5000 GBP" för några veckor sen och calibre har en utmanare men de leverera inte till Sverige just nu.

Happy får kanske fylla en container.....

Lajal

Medlem
Du kan säkert ha roligt på den, men jag tror som sagt att du hittar något roligare begagnat. Den är rätt tung, och gaffeln kommer inte hjälpa dig så mycket i terräng som är stökigare än grusväg, än mindre för hopp. Jag skulle inte uppgradera en sådan cykel med en bättre gaffel. Om du blir biten av sporten kommer du i alla fall att vilja ha något häftigare om ett år.

Okej, Letar begagnat. Kan hända att jag väntar på att dom restockar Nucleus VRS eller lanserar 2020 modellen också. Tack för svar :)

Hoven

Ny medlem
Begagnat kan va bra eller så är man inte så änslig. En cykel för 7000 kr är knappast ocyklingsbar. Annars blir det bara, jag ska bara ha det... och bara ha det, så hamnar du till slut på +40.000kr. Köp, ut och cykla, världen går inte under. Du kan sälja och köpa nåt annat om nåt år eller så.. ;-)

1998 köpte jag min första "skräp" MTB, gick att cykla Finnmarksturen med den med. Blev biten, det här var ju kul. Började uppgradera skrället med lite bättre bromsar, vevparti etc. Fortfarande lika kul trots med ganska klen ekonomi.. Efter några år så började cykel kännas lite tung och polarens cykel kändes ju så coolare, han hade ju byggt ihop eget. Nu vill jag också göra det, sagt och gjort ut på nätet och leta grejor. Hittade en begagnad HT Cyclepro Ultralite ram(wow-faktor då), en blå SID framdämpare(coolt, det va das shit på den tiden, lätt som fan), flytta över prylar, köpa grymt prisvärda Mavic Crossride hjul bara 100gr tyngre än värsting CrossMax för 7500kr, (asså jag dör så coolt). Vägde in på 10,5 kg(lätt som en fjärt) kostade väl typ 16.000kr ihopbyggt, den va helt min och bara min custom.

Det gick nåt år och jag börja ledsna på HT, allt detta skakande. Nu började man snegla på nåt av det värsta jag då tyckte man kunde ha, En EPIC M5, med XTR, SID blabla(Byggkostnad ca 40000kr 2004-2005 för snubben innan). Köpte begagnad 1 år gammal för löjligt lågt pris. Ojoj. Nu började tiderna förbättras på loppen. Tiden går och det görs ett litet uppehåll i MTB-cyklingen. Åter på banan och då verkar det vara 29 tummare som gäller, inte för mig, jag kör fan med min FS 26 tummare tills jag den dagen blir krossad av de som körde FS 29 tum när det var som stökigast. Va fan e grejen med 29, kunde testa en sådan vid ett annat tillfälle. Nu sitter man där med sin livs dyraste cykel(omodern geometri) som ändå varit kanske det bästa jag gjort.

Hehe, kommer säkert själv hamna där. Cyklade mycket mountainbike när jag var yngre, älskade det verkligen. Sen glömde jag nästan helt och hållet bort det, men nu kom det på tankarna igen efter flera år. Jag hittar nog något snart :)

Hoven

Ny medlem
Det där Felten ser väl OK ut, Shimano Deore prylar, Lagom brett styra (720), Boost fram och bak, breda 3tum däck. 68° graders gaffelvinkel.
Borde väl vara en fin skogscykel om man nu inte hittar detaljer i geomterin som nån ej gillar.

Ligger nästan inom din budget och för det priset, sluta leta så mycket, köp bara, köp ;-)

Pastor Hannes

Aktiv medlem
cykelärkul sa:
Hej, jag tänkte jag skulle uppa min budget ganska mycket och spara till en sentier 2020. Men vi låtsas att dessa fanns i lager: https://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-slx-1x11-2019/
https://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-deore-1x10-2019/
- Hur mycket bättre är vitus sentier VR egentligen? Är det värt 2000:- extra eller är det dumt? Har försökt googla olika delar för att jämföra priser men för mig står det mest bara massa saker jag inte förstår :u
Jag har ägt både enklaste Sentiern och VR av 2019. Jag uppgraderade för att jag tyckte det var värt de extra pengarna. Det betyder dock inte att du tycker det.

Har du inte kört tidigare och känner att du sträcker budgeten ordentligt redan vid basicmodellen skulle jag rekommendera den enklare.

jonte987

Aktiv medlem
Personligen hade jag betalt 2000 för bättre gaffel och 1x11. Beroende på hur man cyklar är det säker annorlunda för många. Jag har haft en recon rl och det räckte inte till för mig. Jag är tung och kör hårt. Den dög bra för att cykla lite stig

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Pastor Hannes sa:
cykelärkul sa:
Hej, jag tänkte jag skulle uppa min budget ganska mycket och spara till en sentier 2020. Men vi låtsas att dessa fanns i lager: https://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-slx-1x11-2019/
https://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-deore-1x10-2019/
- Hur mycket bättre är vitus sentier VR egentligen? Är det värt 2000:- extra eller är det dumt? Har försökt googla olika delar för att jämföra priser men för mig står det mest bara massa saker jag inte förstår :u
Jag har ägt både enklaste Sentiern och VR av 2019. Jag uppgraderade för att jag tyckte det var värt de extra pengarna. Det betyder dock inte att du tycker det.

Har du inte kört tidigare och känner att du sträcker budgeten ordentligt redan vid basicmodellen skulle jag rekommendera den enklare.

Ja precis. Om 2000 spänn är en stor summa så duger basic.

EUNE

Medlem
Har du begränsad budget och saknar övrig utrustning så börja med den billigare och lägg ev de extra 2000 kr på bra hjälm, pedaler, skor, dämparpumb etc. Det drar iväg pengar på tillbehör tyvärr.

Ok, tack så jättemycket för alla svar. Jo det är ju det med tillbehör också, hjälm och pump har jag redan. Skor också så det är ju bara pedaler jag behöver. Men det får bli en tankeställare och så får jag se vad budgeten tillåter när 2020 modellen släpps :)

Vafan nu står det still i huvudet igen. Kolla in den här https://www.gooutdoors.co.uk/15903684/calibre-bossnut-mountain-bike-15903684

Eller https://www.gooutdoors.co.uk/15903687/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-15903687 som är på sale. Kan tillägga att jag kommer cykla mycket på änggårdsbergen och jag har cykling i blodet så jag blir snabb fort. Dock så vill jag även använda cykeln till att kanske cykla längre turer med osv. Vet inte hur mycket jobbigare FS är gentemot hardtail i längre turer och även climbing.. Sentier VR 2020 eller någon av dessa två? Vad hade ni valt?

''Edit'' ''international delivery coming soon''

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer