Hjälp en nybörjare välja, vilken djungel!

ferlin

Medlem
Hej! Är medveten om att det finns 100 såna här trådar men tar mig ändå friheten att starta en egen 😁 Ska återuppta cyklandet igen efter många års uppehåll, vill ha en cykel som funkar att cykla till jobbet med men även tål lite tuffare tag med stigcykling och kanske en och annan tur i fjällen. Jag är 179 cm lång och väger 79 kg, hyfsat stark (om jag får säga det själv, hehe) normallånga ben (85 cm) och armar (58 cm). Har kommit fram till några saker genom att läsa här och googla/killgissa.

* Prisklass 10-15 000 kr
* Storlek L på ramen, 29".
* Dämpning fram, 120 mm fjädringsväg, luftdämpning (?)
* Shimano Deore MT5100 el 6100 eller SRAM NX växlar. (Tänker att jag inte ska ha det "enklaste" i en serie iaf)
* Bromsar, hydrauliska (standard på de flesta?)

Det är ju minst sagt en djungel när man börjar kolla, och verka vara svårt att få tag i cyklar öht! Man vill ju alltid ha mest bang for the buck så finns det några märken som ger mer för pengarna? Har sett att Sentier rekommenderas här men fick intrycket att de var mest prisvärda för ett par år sen. Är öppen för att köpa från utlandet el även begagnat (vilket brukar ge mest valuta för pengarna) Tacksam för alla tips! Ha de

jonte987

Aktiv medlem
Det svåra är väl att hitta nåt. Scott Scale Comp finns i lager på XXL såg jag.

Om Sentier är prisvärd får vi se efter covid då Brexit säkert också landat. Nu tror jag inte den finns på lager i villket fall.

HåkanC

Aktiv medlem
Lite trist svar från mig kanske, men ändå
En enda cykel brukar aldrig vara bäst till alla behov.
För pendling brukar en cykel med heltäckande skärmar, ickebländande navdynamoljus och plats för dubbdäck fungera bäst. Åtminstone om du skall använda den under det mörka halvåret
En renodlad skogscyklings-MTB är inte riktiga lämpad för sådan pendling och dessutom kan pendling med en sådan kräva både mer omfattande och dyrare underhålla tex gaffeln + byte av slitagedelar än vid "ren" skogscykling.
Bäst är alltså (minst) två cyklar, men nu i Coronatider kan det vara svårt att få tag i ngn öht.

Redigerat: Sen

Argos

Aktiv medlem
Hej! Är medveten om att det finns 100 såna här trådar men tar mig ändå friheten att starta en egen 😁 Ska återuppta cyklandet igen efter många års uppehåll, vill ha en cykel som funkar att cykla till jobbet med men även tål lite tuffare tag med stigcykling och kanske en och annan tur i fjällen. Jag är 179 cm lång och väger 79 kg, hyfsat stark (om jag får säga det själv, hehe) normallånga ben (85 cm) och armar (58 cm). Har kommit fram till några saker genom att läsa här och googla/killgissa.

* Prisklass 10-15 000 kr
* Storlek L på ramen, 29".
* Dämpning fram, 120 mm fjädringsväg, luftdämpning (?)
* Shimano Deore MT5100 el 6100 eller SRAM NX växlar. (Tänker att jag inte ska ha det "enklaste" i en serie iaf)
* Bromsar, hydrauliska (standard på de flesta?)

Det är ju minst sagt en djungel när man börjar kolla, och verka vara svårt att få tag i cyklar öht! Man vill ju alltid ha mest bang for the buck så finns det några märken som ger mer för pengarna? Har sett att Sentier rekommenderas här men fick intrycket att de var mest prisvärda för ett par år sen. Är öppen för att köpa från utlandet el även begagnat (vilket brukar ge mest valuta för pengarna) Tacksam för alla tips! Ha de
Här är ett förslag som stämmer in på dina önskemål (förutom gaffel med 100mm istället för 120mm slag) och är inom din budget, och som finns i lager just nu i skrivande stund.

Ramstorlek 20" med 29"-hjul bör passa dig bra.

Samma modell finns även i gråblå/stengrå färg om du inte gillar "guldgult" som ovan.

Den har även förberedda fästen bak för lång stänkskärm med stag (och till och med för pakethållare) om du nu skulle behöva anpassa den för pendling i slaskväder till och från jobb, vid sidan av turerna i skogen och på fjället. :cool:

För att snyggt och stabilt kunna montera skärm med stag även fram på en dämpad gaffel utan fästöron så kan man använda sig av såna här fiffiga klammer från SKS.

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
och dessutom kan pendling med en sådan kräva både mer omfattande och dyrare underhålla tex gaffeln + byte av slitagedelar än vid "ren" skogscykling.
Nja kan ja, det beror ju lite på var man bor. Ett saltfritt vinterväglag i t.ex. Norrlands inland behöver inte slita mer på cykeln än "ren" och ställvis lerig skogs- och fjällcykling på sommaren. Snarare tvärt om.

ferlin

Medlem
Jag har ca 2 km snäll cykling till jobbet och typ vadsomhelst funkar dit skulle jag säga, två cyklar känns som overkill 😄

Tack för tipset Argos! Ska kika på den.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har ca 2 km snäll cykling till jobbet och typ vadsomhelst funkar dit skulle jag säga, två cyklar känns som overkill
Förhoppningsvis borde 2km snäll pendling inte slita märkvärdigt på cykeln, inte ens för den majoritet av oss svenskar som bor i de slaskiga delarna av Sverige
Men en annan sak värd att ta hänsyn till är hur dina parkeringsmöjligheter både hemma, vid jobbet och den lokala ICA/COOP-butiken ser ut vid pendling.
En blank och snygg MTB kan vara mer stöldbegärlig än en standardcykel.
Tyvärr. N+1 är bra av många anledningar.
Men oavsett hur många cyklar du skaffar hoppas jag att du både blir nöjd med dem(den?) och får behålla dem(den?).

hebbe14

Ny medlem
Hej, jag har en alma h20 eagle storlek L. sedan september-20 har cyklat cirka 130 mil med den. Är otroligt nöjd. Har inte en behövt justera nån ting på den. Är lika lång som dig men väger 11 kilo mer. Cyklar mest snabb stig samt grusväg, gärna uppför, men gör inte bort sig på dom stökigare partierna heller. Det bara studsar mer från bakhjulet.

Argos

Aktiv medlem
Ett annat förslag några tusenlappar upp från Radon är NS Eccentric Lite 1 hos Bikester (finns 2 st kvar i Large just nu) om du vill ha 120mm slaglängd, lite flackare gaffelvinkel, och således lite tryggare när det går snabbt och hårt utför, jämfört med den tidigare länkade Radon ZR Team.

htgbdsa.jpg

ferlin

Medlem
Jag bor i en liten stad i Norrbotten, inte så ofta slask. Har bra parkeringsmöjligheter både hemma och på jobbet så det ska funka. Har också funderat på stöldrisk och det vore inte roligt att bli av med cykeln så på det sättet hade det varit bra med en "slit och släng hoj", typ om man nån gång får börja ta sig iväg på festligheter så kanske man inte vill parkera en fin mtb utanför puben.

hebbe14, tack ska kolla in den modellen!

moros

Aktiv medlem
Förhoppningsvis borde 2km snäll pendling inte slita märkvärdigt på cykeln, inte ens för den majoritet av oss svenskar som bor i de slaskiga delarna av Sverige
Men en annan sak värd att ta hänsyn till är hur dina parkeringsmöjligheter både hemma, vid jobbet och den lokala ICA/COOP-butiken ser ut vid pendling.
En blank och snygg MTB kan vara mer stöldbegärlig än en standardcykel.
Tyvärr. N+1 är bra av många anledningar.
Men oavsett hur många cyklar du skaffar hoppas jag att du både blir nöjd med dem(den?) och får behålla dem(den?).
Såvida man inte har möjlighet att ha cykeln inomhus på jobbet så hade jag hellre gått de två kilometrarna, eller letat upp en oväxlad damhoj med korg

Fredrik80

Aktiv medlem
Jag har nästa exakt samma mått som dig, skiljer bara någon cm och något kilo. För närvarande kör jag en size M på en cykel och L på en annan.. bara så du vet. Tycker ofta man runt 180cm hamnar mellan M och L, beror på märke, model och användningsområde etc. I skogen är det nice och smidigt att sitta upprätt och ha liten ram, är det XC och grus vill man gärna kunna komma ner och sträcka ut. Så häng inte upp dig på just size L, M kan funkar också :)

Sedan måste jag också instämma med Håkan, en bra skogscykel blir sällan en bra pendlingshoj. På pendlingshojen vill man gärna ha stänkskärmar och sånt, och det är inte så jättekul att ställa ifrån sig sig 15k hoj på jobbet. Köp välunderhållen gammal crescent att pendla på för 1-2 tkr, sedan köper du en MTB för resten. Mest får man såklart för pengarna om man köper begagnat. För 12tkr kan du till och med få heldämpat om det är det du vill.

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
2 kilometer går man ju på bara ca 20 minuter om man har friska ben. Då hinner man lyssna på 4-5 låtar, äta en banan i farten, och ladda upp inför jobbet. 😛

jonte987

Aktiv medlem
Eccentric lite är dock inte samma ram som eccentric. Samma kan man iof sig säga om scale comp som jag själv länkade.

På scale är det nog bara drop out som skiljer. Vet inte med eccentric

ferlin

Medlem
Promenera funkar ju men i vardagsstressen är 7 minuter till jobbet istället för 20 värt en del 😊 Ska iaf ta mig en funderare på om jag ska ha en cykel för jobbcykling och andra turer där man inte vill ställa en fin mtb.

Och måste säga, vad roligt med sånt gensvar och trevlig ton på forumet 👍

cubefritzz

Aktiv medlem
Kommer bli svårt att hitta cyklar överlag inkl delar pga Corona. Du är väldigt sent ute. Jag började köpa reservdelar i september 2020 fram till mars 2021. Även då såg jag att nya cyklar är mycket svåra att få tag på. Vissa tillverkare kan inte leverera förrän vinter 2021 och 2022 då de hamnat så långt efter pga Corona. Årsmodellerna är slut. Det kan finnas så länge man inte är kräsen gällande färg och med märkes cykeldelar osv mm. Att årsmodellerna är slut samt mycket hög efterfrågan gör också att cyklar kommer bli svindyra.

dogday

Aktiv medlem
Finns även en cykel som heter Principa, denna modell: https://webshop.unicykel.se/varumae...x12sp-hydr-disc-15in381mm-matsort-p-907203915 14,5 kg, kändes tungt? Och SRAM SX, eller är jag bara löjlig som hakar upp mig på det?
Den där cykeln skulle jag undvika. Gaffeln kan vara lite vad som helst och 14,5 kg ÄR tungt. Känns som rejält överpris.

Parentetiskt hade jag SX-bakväxel som gick sönder av att jag trampade hårt. Den bestod till stor del av plast och det var inte så bra. Skulle rekommendera NX eller Shimano Deore som insteg, men hittar du en bra cykel är det inte så dyrt eller svårt att byta växlar på MTB om/när de pajar.

Argos

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Ser ju rätt så bra ut. Finns några få i lager i Luleå-butiken, om nu det är den närmaste för ferlin i Norrbotten. Annars skickar dom väl också.
Ja, kanske inte så dumt.

Eccentric lite har mer aggro geo men vilket som är bäst beror på behov. Komponenterna har jag inte kollat.
Båda är dyra för vad det är men så blir det nog i år.

Scale comp har 141mm qr boost. Lite har 135mm QR.

Argos

Aktiv medlem
Ja, kanske inte så dumt.

Eccentric lite har mer aggro geo men vilket som är bäst beror på behov. Komponenterna har jag inte kollat.
Båda är dyra för vad det är men så blir det nog i år.

Scale comp har 141mm qr boost. Lite har 135mm QR.
Fast Lite (liksom även Radon ZR Team 8.0) har genomgående boost-axel TA 15x110 fram i motsats till Scale Comp som har klen QR...

jonte987

Aktiv medlem
Fast Lite (liksom även Radon ZR Team 8.0) har genomgående boost-axel TA 15x110 fram i motsats till Scale Comp som har klen QR...
Ja, ser så ut på bilden. Det missade jag.

Är inte 2000 spänn avgörande så är nog Eccentric bättre.....men båda är dyra om man lever kvar i 2019 prismässigt.

Argos

Aktiv medlem
Ja, ser så ut på bilden. Det missade jag.

Är inte 2000 spänn avgörande så är nog Eccentric bättre.....men båda är dyra om man lever kvar i 2019 prismässigt.
Absolut.
Så ska man "Sverker-Olofsson-Sixten-Fors"-optimera så tycker jag Radon ZR Team 8.0 ligger bäst till för vad man får för pengarna.

ferlin

Medlem
25 000 är över min budget tyvärr 🙄 Ska även kolla vad den lokala Intersport-butiken kan få fram, ett visst värde i att ha köpt lokalt finns det ju om nåt skulle strula.

Har jag förstått det rätt att ju mer "lutning" (sorry, kan inte begreppet) ramen har desto lättare är den att hantera nedför? Antar att det finns nån baksida med det?

HåkanC

Aktiv medlem
Har jag förstått det rätt att ju mer "lutning" (sorry, kan inte begreppet) ramen har desto lättare är den att hantera nedför?
Inte riktigt
Det är en flack styrvinkel som gör cykeln lättare att hantera utför, inte ramens "lutning"
Men vad som är att betrakta som en flack styrvinkel beror på.
I bilden nedan (framgooglad) kallas det "styrhuvudets vinkel"
k9upGug82A5Pg6qhmEotN7-lm2vXVayW_Qc_4I5w_O2rEsL4dUJI8NQ1C6IngsMNmG2mKQkirs2MlDSBl6z032rNbqIrcdIZaZ-o15ikDY5Sj1EMeK88PsZFtyUOFgMQkke_xDG_LiY

Antar att det finns nån baksida med det?
Stämmer

jonte987

Aktiv medlem
Gissar att scale ändå är bättre än det mesta intersport har.
Finns cykelgiganten där uppe?
Decathlon?

ferlin

Medlem
Tack HåkanC! Men vad är baksidan? 😄 Lokalt finns Team Sportia och Intersport, i Luleå ca 10 mil bort finns XXL.

jonte987

Aktiv medlem
team sportia är väl cykelgiganten, eller det är inte alla av dem?
De borde ha en scale som du kan kolla på och eventuellt köpa på XXL om det är billigare

EDIT. Det är så klart inte alla. Det är bara en av de i Malmö. Kolla i alla fall vad de har

Argos

Aktiv medlem
Inte riktigt
Det är en flack styrvinkel som gör cykeln lättare att hantera utför, inte ramens "lutning"
Men vad som är att betrakta som en flack styrvinkel beror på.
I bilden nedan (framgooglad) kallas det "styrhuvudets vinkel"
k9upGug82A5Pg6qhmEotN7-lm2vXVayW_Qc_4I5w_O2rEsL4dUJI8NQ1C6IngsMNmG2mKQkirs2MlDSBl6z032rNbqIrcdIZaZ-o15ikDY5Sj1EMeK88PsZFtyUOFgMQkke_xDG_LiY
Kallas även vardagligt för gaffelvinkel här på Happy, men i cykeltillverkares olika geometritabeller med längdmått och vinklar brukar det oftast förkortas HTA = Head Tube Angle.

Man brukar väl grovt räknat säga att XC-mtb för snabbare stigcykling och ett livligt och rappt uppträdande brukar ha en gaffelvinkel på omkring 67-70 grader, medan mer Trail/Stig/Hopp & Lek har ca 65-67 grader. Sen finns Enduro och DH (downhill) där man börjar komma ner mot 60 grader.

Man kan rulla nerför branta delsträckor med mycket mer säkerhet och självförtroende om gaffelvinkeln är närmare 65 än 70 grader, kan man ytterst förenklat (!) säga om en stigcykel.

ferlin

Medlem
Stort tack för alla svar! Eccentric eller Radon, vad är bättre på eccentric som gör den 4000 kr dyrare? Edit: Såg ju att du skrivit lite om det Argos, längre dämpningsväg och flackare gaffelvinkel. Något mer?

Och 20" på Radonen, blir inte det stort?

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar! Eccentric eller Radon, vad är bättre på eccentric som gör den 4000 kr dyrare? Edit: Såg ju att du skrivit lite om det Argos, längre dämpningsväg och flackare gaffelvinkel. Något mer?

Och 20" på Radonen, blir inte det stort?
20" ligger precis på gränsen till dina 85 cm benlängd men en 18" tror jag skulle kännas för liten och kräva högt uppdragen sadel, men vad som är viktigare är reach-måttet som på 20" är 424 mm (se bild nedanför) vilket är ganska kort för storleken. Och nu när du är 179 cm skulle jag definitivt rek. 20" före 18".
Screenshot_20210310-082519.png

Enligt Radons kalkylator blir det 19" storlek med 85 cm ben, se nedan.

Screenshot_20210310-082340.png

Men när det gäller valet mellan denna och Eccentric så är den viktigaste frågan vilken typ av mtb-cykling du kommer att hålla på med, eftersom dom förutom priset är lite olika i sina karaktärer och uppföranden. Och vilken inriktning på cyklingen man kommer att ha mest, kan ju kanske vara lite svårt att veta när man är nybörjare.

Nu menar jag inte att Radon ZR Team är direkt dålig på brant och snabb utförscykling och mindre hopp, men Eccentric är betydligt bättre och mer lämpad för sånt. Ska du däremot mera motionscykla vanlig "plattstig" utan en massa höjdmeter och branta avsatser, och kanske en del grusväg och asfalt, så kan däremot Radon passa utmärkt.

Senast ändrad:

ferlin

Medlem
Suveräna svar, tack! Det kommer alldeles säkert att bli 90% cykling här hemma och då i skogen på stigar och grusvägar, ev fjällturer blir undantag. Lutar åt Radonen men ska kika runt lite mer, Alma H20 som tipsades om ser också intressant ut men verkar svår att få tag på.

ferlin

Medlem
Den där är både sämre och samtidigt dyrare än Radonen. Och sämre och billigare än Eccentric. Scott Scale 980 har i motsats till Radon ZR Team 8.0 bl.a. en tung och tråkig gaffel med stålfjäder istället för luft (Solo Air) och ramen är för gammaldags/billigt rakt 1 1/8" styrrör istället för konat (tapered) 1.5 - 1 1/8" och har heller inte genomgående boost-hjulaxel fram, som Radon och Eccentric m.fl. andra har.

Den röda Scotten från XXL t.ex. har en annan och modernare ram för konat styrrör, så den är därför mer prisvärd och har bättre andrahandsvärde, även om den också har gaffel med QR. Men det är enklare att byta gaffel än ram, den dag man ev. vill uppgradera.
Tack, guld värt med sån här hjälp 👍👍 Lutar åt Radon även om Eccentricen lockar, men 4000 kr är ju ändå 4000 kr.

Argos

Aktiv medlem
Här kommer geometritabellen för ovanstående Ghost, kopierad från Bike24 som även har lite utförligare spec. beskrivet om du scrollar ner på sidan och klickar på Fact Sheet.

geo-nirvana-tour-897691.jpg

Där är den dock inte i lager nu, och dessutom är det ju bättre pris hos Hibike!
Någon annan får hoppa in och svara om själva cykeln, jag måste bryta för lunch och annat nu. 😛

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer