Hjälp en simpel nybörjare - mountainbikens VW Passat?

Hej!

Efter att länge ha lekt mountainbikeentusiat i huvudet så kunde jag igår för första gången äntligen testa på riktigt. Jag tog med familjen till Isaberg och cyklade nerför några leder. Jag blandade ihop färgerna lite och efter att ha kört någon grön som uppvärmning körde jag två röda direkt efter varandra. Lång historia kort, det var svinkul även om jag trodde jag skulle slå ihjäl mig några gånger.

Jag hade hyrt en Trek Roscoe 8. Det här är alltså den första mountainbiken som jag cyklat på, inga som helst andra referenser. Är det här en bra cykel? Jag har nu ,när jag bestämt mig att jag gillar mountainbike, bestämt mig för att köpa en cykel. Jag är en person som gärna nördar ner mig men som alltid tror att gräset är grönare på andra sidan. Ska jag köpa en ny TV så tar det månader t.ex. Jag vill helst kunna börja cykla lite innan snön kommer när jag t.o.m. har några mtb-leder på andra sidan vägen där jag bor.

Vad är en stabil, beprövad och inte allt för dyr mountainbike? Motsvarigheten till en VW Passat? Jag kommer säkert i framtiden vilja pilla och meka med cykeln men just nu vill jag bara rida på ruset från gårdagens turer innan det rinner ut i sanden. Snälla hjälp en simpel novis.

/Rasmus

DanielS

Aktiv medlem
Vad är det för slags mtb-leder du har på andra sidan vägen?

Trek Fuel Ex och Scott Spark kanske är mtb-världens motsvarighet till en Passat?

stigmarodören

Aktiv medlem
Skulle inte köpa en av Isabergs hyrcyklar. 2 bekanta hyrde just Trek Roscoe där i somras och de var rejält använda och rätt nedgångna exemplar.

ErikvW

Aktiv medlem
Om du kör dem röda lederna i Isaberg första dagen du cyklar så tror jag inte att en Trek Roscoe kommer vara nog cykel särskilt länge. Här är några exempel på välrundade cyklar som funkar för allt.

jonte987

Aktiv medlem
Det fanns en från 2020 för fem lax som jag kikade på, var dock såld när jag kom tillbaka lite senare.

Om jag ska leta bland andra märken, vad är jämförbart?
2020 tror jag är ett annan sak.
Roscoe är väl den som är lättast att köpa i butik. Sen finns det lite olika beroende på vad man vill ha.
Gt zaskar, marin san Quentin, specialized fuse, Vitus sentier, ragley big Al. Mb31

calmbay

Aktiv medlem
Motsvarighet till vw passat. Världens tråkigaste men mkt för pengarna bil är väll typ det du provat. Trek Roscoe.
Finns motsvarande hos alla märken.
Billig MTB finns men då är det billig kvalitet med. MTB är en produkt för kvaliteten vanligtvis speglar av sig i priset. Scott, Trek, Specialized är de stora drakarna. Merida, Cannondale, GT därefter. Mest för pengarna får du om köper postorder, var dock beredd på att cykelverkstäder behandlar dig sämre då du visar dom att du inte stöder lokala köp. Köp en begagnad är mitt bästa råd. MTB rasar väldigt mkt i värde och utvecklingen just nu har planat ut så du kan köpa en 3-4år gamal hoj och den är fullt modern. Det du ska tänka igenom är att köpa så rätt typ av MTB som möjligt. Det är en sport med många olika grenar och kan bli väldigt tråkig om du köper för mkt fel typ av hoj. Att börja med en cross country hardtail är iof aldrig fel.

Vad är det för slags mtb-leder du har på andra sidan vägen?

Trek Fuel Ex och Scott Spark kanske är mtb-världens motsvarighet till en Passat?
Tack för svar. Det är en gammal slalombacke där det gjort om till mtb-leder i varierande svårighetsgrad.

Om jag ska tänka vad jag tyckte var roligast på Isaberg så var det halvsmala stigar med lite rötter och stenar, inte det nästan för branta backarna.

Om du kör dem röda lederna i Isaberg första dagen du cyklar så tror jag inte att en Trek Roscoe kommer vara nog cykel särskilt länge. Här är några exempel på välrundade cyklar som funkar för allt.

Tackar! Ska kika på länkarna.
Jag cyklade lederna men det var troligtvis ett för stort steg i svårighetsgrad. Väldigt kul dock. Skulle säga att jag föredrog skogstigar med rötter och stenar framför branta backar.

Motsvarighet till vw passat. Världens tråkigaste men mkt för pengarna bil är väll typ det du provat. Trek Roscoe.
Finns motsvarande hos alla märken.
Billig MTB finns men då är det billig kvalitet med. MTB är en produkt för kvaliteten vanligtvis speglar av sig i priset. Scott, Trek, Specialized är de stora drakarna. Merida, Cannondale, GT därefter. Mest för pengarna får du om köper postorder, var dock beredd på att cykelverkstäder behandlar dig sämre då du visar dom att du inte stöder lokala köp. Köp en begagnad är mitt bästa råd. MTB rasar väldigt mkt i värde och utvecklingen just nu har planat ut så du kan köpa en 3-4år gamal hoj och den är fullt modern. Det du ska tänka igenom är att köpa så rätt typ av MTB som möjligt. Det är en sport med många olika grenar och kan bli väldigt tråkig om du köper för mkt fel typ av hoj. Att börja med en cross country hardtail är iof aldrig fel.
Om jag gillade att cykla smala skogsstigar med varierande hinder framför branta backar, är det en trail-mtb jag ska leta efter?
Jag har egentligen inget emot att köpa på nätet, butik eller begagnat bara jag vet vad jag ska leta efter. Har du något top of mind som är ett säkert kort så tar jag gärna emot tips. Jag fattar att mountianbike är en dyr hobby men jag vill nog inte lägga mer än 15 lax.

jonte987

Aktiv medlem
Dartmoor primal, ns eccentric

Alla mer eller mindre aggressiva ht.

Kona honzo i olika varianter finns också

Raftö

Aktiv medlem
Scott Spark och Genius är mycket cykel för pengarna i den prisklassen. t ex

Scott Genius

EDIT: så jäkla gött när någon blir sådär biten, lycka till med första köpet. Var inte för petig, hitta nått ba och kör innan snön kommer. :)

calmbay

Aktiv medlem
Om jag gillade att cykla smala skogsstigar med varierande hinder framför branta backar, är det en trail-mtb jag ska leta efter?
Jag har egentligen inget emot att köpa på nätet, butik eller begagnat bara jag vet vad jag ska leta efter. Har du något top of mind som är ett säkert kort så tar jag gärna emot tips. Jag fattar att mountianbike är en dyr hobby men jag vill nog inte lägga mer än 15 lax.
Yes. Trail som i stig. Fokusera på att få så bra framgaffel som möjligt.

Topp