Hjälp i bakdämpar djungel

roding

Medlem
Hej hej,

Är novis när det gäller bakdämpare men efter att ha testat lite kompisars cyklar så har jag insett att det kanske är dags att kolla på en annan bakdämpare.
Jag kör idag en Commencal Meta TR 4.2 140/130 med en Rock Shox Deluxe RT därbak och jag upplever den som väldigt studsig.
För att inte bottna ur den varje tur så har jag max band i den, relativt högt tryck och lagom rebound men det gör också att den inte blir så plush och den sväljer inte småstöket så bra.
Jag är ute efter en bakdämpare som har bättre inställningsmöjligheter och som gör att det blir lite bättre dämpning där bak.
Jag har en metric 210*50 som mått och jag undrar ifall ni har några förslag förutom DVO Topaz Air som jag just nu är inne på. :)

All hjälp uppskattas!

EST

Aktiv medlem
Manitou Mara om du får tag i den annars en mclenod de har små luftburkar så de bottnar inte ut så lätt. Å stort inställnings område

sdx

Aktiv medlem
Är den bra och säker, lätt att ställa in? Inte hört så mycket om deras dämpare det senaste.
Du får fråga doktor google om lite resentioner .Men ser man hur den är uppbyggd så skulle jag nog kunna säga en av dom bästa på marknaden om man ser till service vänligheten och inställnings möjligheterna.

EST

Aktiv medlem
Jag har kört med mclenod flera år grymt nöjd. Väntar på att mara ska komma då ska jag fixa mig en sån.

EST

Aktiv medlem
Har haft min på de 3 senaste ramarna å den var inte sliten när den var inne på senaste servicen i vintras

larsaw

Aktiv medlem
DVO Topaz är en annan fin dämpare med STOOOORT tune'ingsomfång, där du kan reglera pos/neg luftkammare, lågfarts kompression och "rebound" SAMT IFP-trycket vilket fungerar som bias över hela kompressionsskalan. Bästa dämparen jag ägt!! (och då kör jag på annat märke idag...)

EST

Aktiv medlem
Hmm jag har haft samma i de sista 3 ramarna så jag vet inte men klart om man köper en färdig cykel kanske det sitter fel på?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer