Hjälp inför uppgradering av hjul till racer

Dajjan

Medlem
Jag har en Nishiki Cervino-racer med skivbromsar och har nu blivit sugen på att uppgradera den med nya hjul. Uppgraderingen är driven av viljan att få en snabbare, snyggare cykel samt att komma in lite mer i cykelmeckandet.

Behöver därför lite hjälp av er mer kunniga i några frågor:

Har försökt sätta mig in i hjul-djungeln och var först inne på någon av dessa:

https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-road/performance/pr-1600-spline med 32 mm fälg
https://eu.huntbikewheels.com/colle...eels/products/hunt-34-aero-wide-disc-wheelset

Men sedan har jag steg för steg höjt min budget, lockats av tanken med kolfiber och landat i dessa och tanken är att börja med att köra med slang:

https://shop.mavic.com/en-int/ksyrium-pro-carbon-ust-disc-rr0985.html#1028=3283

Normal cykling för mig är att nöta på i ungefär samma hastighet, inga galna alpes d'huez-klättringar utan mer VR-banprofil.
  • Är Mavic-hjulen en vettig uppgradering eller är de första två bättre (eller andra)?
  • Kommer medföljande adaptrar göra att jag kan använda dessa hjul till min cykel som vad jag förstår har 135 mm QR-axel bak och 100 mm QR-axel fram?
  • Är detta vettiga skivbromsar att sätta på de nya hjulen och kommer de passa utan problem och med befintliga bromsok?
    https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-sm-rt70s-center-lock-disc-rotor-160mm-530765
  • Ska man behålla befintliga bromsbelägg eller skaffa nya (befintliga är inte så slitna)?
  • Fälgen har 19 mm i innermått, ska jag välja Schwalbes 20 mm breda fälgband (finns i bl a bredderna 18 mm, 20 mm, 22 mm)?
  • Visst passar vanliga vikdäck detta hjul om jag till att börja med inte vill köra tublöst? Kör idag med Schwalbe One-däck.
  • Är 50 mm en lagom längd på prestaventilen?
  • Kör idag på 25 mm breda däck på mina befintliga hjul. Är detta lagom bredd även på dessa Mavic-hjul?
Något annat att tänka på som kommer behöva justeras på min befintliga cykel (växlar, bromsar eller annat) i samband med bytet? Tänkte köpa ny kassett till nya hjulet så att jag har två uppsättningar hjul där de gamla kanske mer blir höst/vinterhjul.

Är tacksam för all hjälp så jag inte står med ett hjulset som inte passar eller gör något annat dumt...

Nishiki.jpg

Spec_Nishiki.JPG

Dajjan

Medlem
Eftersom jag inte fick några svar så får jag bidra själv ifall någon lyckas googla fram den här tråden eller om någon skulle vara intresserad!

• Är Mavic-hjulen en vettig uppgradering eller är de första två bättre (eller andra)?
    Köpte ju Mavic-hjulen så kan inte avgöra om de andra är bättre...

• Kommer medföljande adaptrar göra att jag kan använda dessa hjul till min cykel som vad jag förstår har 135 mm QR-axel bak och 100 mm QR-axel fram?
    Här var jag lite vilse med olika mått hit och dit men adaptrarna som följde med till både fram och bakhjul och som "konverterade dem" till 9 mm axlar gjorde att de var kompatibla med min cykel. För framhjulet var det bara att sätta i adaptrarna medan man för bakhjulet med lite milt våld fick ta bort befintliga delar (ville inte skada delarna om jag får användning för dem på min nästa cykel) och ersätta med bakadapterdelarna. Använde sedan befintliga snabbkopplingar (5 mm diameter).

• Är detta vettiga skivbromsar att sätta på de nya hjulen och kommer de passa utan problem och med befintliga bromsok?
    https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-sm-rt70s-center-lock-disc-rotor-160mm-530765
    Kollade först att dessa bromsskivor var kompatibla med både metall- och "resin"- bromsbelägg vilket de var. Jag hade "resin"-bromsbelägg av modell Shimano J02A som verkade ha utgått och ersatts av J03A. Bromsskivorna verkar funka bra och passar fint!

• Ska man behålla befintliga bromsbelägg eller skaffa nya (befintliga är inte så slitna)?
    Mina var som sagt inte så slitna så jag behöll befintliga men passade på att köpa ett par i reserv. Funkade bra med den bromsning jag har gjort hittills.

• Fälgen har 19 mm i innermått, ska jag välja Schwalbes 20 mm breda fälgband (finns i bl a bredderna 18 mm, 20 mm, 22 mm)?
    Har gjorde jag en liten tankevurpa. Köpte 20 mm men insåg när jag fick hjulen att eftersom de är tubeless-redo med slät yta så behöver man inte ha något fälgband när man kör med slang.

• Visst passar vanliga vikdäck detta hjul om jag till att börja med inte vill köra tublöst? Kör idag med Schwalbe One-däck.
    Passade bra men var mycket, mycket svårare att få på jämfört med på mina tidigare hjul.

Tricket var att ta bort tubeless-däcken genom att först trycka in den enda däckkanten till fälgens mitt så att den hamnade på stället med minst hjuldiameter, kränga av den sidan från fälgen och sedan göra likadant med andra sidan. Det var det väldigt hårt att trycka ur det befintliga däcket från fälgkanten. Fick ta i för kung och fosterland.

För att kränga på det nya var det i princip samma trick med att trycka ner den första däckkanten i mitten och när andra sidan krängdes på så trycktes även denna ner kontinuerligt i mitten för att få så liten hjuldiameter att jobba mot som möjligt. Denna metod gjorde hela skillnaden. Då kunde man göra det för hand i princip (med lite handstyrka).

• Är 50 mm en lagom längd på prestaventilen?
    Perfekt i mitt tycke!

• Kör idag på 25 mm breda däck på mina befintliga hjul. Är detta lagom bredd även på dessa Mavic-hjul?
    Inte helt fel i alla fall! Var lite orolig att bredare inte skulle få plats i ramen så började med 25 mm. Tror att 28 mm kan få plats men det finns inte supermycket plats. Kan vara värt att tänka på vid köp.
Något annat att tänka på som kommer behöva justeras på min befintliga cykel (växlar, bromsar eller annat) i samband med bytet? Tänkte köpa ny kassett till nya hjulet så att jag har två uppsättningar hjul där de gamla kanske mer blir höst/vinterhjul.

Allting passade perfekt och jag behövde inte justera något med bromsen när jag monterade nya hjulen. Monterade ny kassett och bromsskivor på de nya hjulen med Shimano avdragare TL-LR15 och momentnyckel.

På det gamla bakhjulet tog jag bort kassetten med en kedjepiska och samma avdragare som ovan. Detta var verkligen inget problem. Avfettade och "diskade" befintlig kassett med avfettningsmedel och diskmedel och satte tillbaka. Drog åt med momentnyckel. Gamla hjulen fick Continental Grand Prix 4 Season-däck som kändes som bra höst/vår-däck.

Lärdomar i övrigt:

Tänk en extra gång när man ska bryta den nya kedjan. Jag tänkte inte på att det blir olika ändar på kedjan beroende av vilken nit man bryter så jag hamnade med en ände som inte passade quick-linken och sedan blev den en länk för kort. Slutade med att jag fick bryta loss en bit till, använda den tidigare borttagna biten och ha två quick-link eftersom jag inte hade några extra nitar. Att ha två verkar dock inte vara några problem alls. Använde Shimanos verktyg TL-CN10 för att få ihop quick-linken vilket gjorde det enkelt. Tydligen ska dessa quick-link vara engångs så öppnar man den igen så ska man ta en ny (men vissa återanvänder). Kan vara bra att veta om man beställer att köpa någon extra.

Man behöver säkert inte ha alla verktyg jag passade på att köpa men det blev sjukt lätt när man hade dem.

Blev det någon vinst med uppgraderingen då? Finns ju mycket info och snack om att man tjänar mest på att dra ner vikt på rullande delar osv.

Började första rundan efter bytet i full motvind och blev ju såklart besviken... Efter att ha kört några gånger kan jag konstatera att jag inte känner någon jätteskillnad om jag ska vara ärlig. Tydligaste förändringen är att de är styvare vilket verkligen känns om man står upp och trampar jämfört med mina gamla. Ser det som en fördel alltså. Har inte åkt så långt ännu så får avvakta slutgiltig utvärdering.

Stora vinsten blir nog ändå utseendet...och inte minst meckandet som var väldigt roligt och för den som tvekar inför uppgiften är det verkligen görbart! Finns väldigt mycket bra youtube-filmer som beskriver alla moment väldigt bra.

Nästa steg är att testa att köra tubeless och se hur det känns!

[Disclaimer]

Reserverar mig för alla felaktiga benämningar och missuppfattningar...

Topp