Hjälp, jag har köpt en gammal hoj igen

John L

Medlem
IMG_5199.JPG
IMG_5200.JPG
IMG_5201.JPG
IMG_5198.JPG

Kunde inte motstå den här pärlan. 1500 spänn på blocket måste betraktas som ett kap. Men jag vet inget om cykeln. Vet Happy något? Aluminiumram är det och den heter inte Shimano! Den heter Roxx Pro Issue enligt säljaren som köpte den på Euroactive -94. Googlar men får inga träffar alls.

Freddie L

Aktiv medlem
Det kan inte varit Roox? De var (är?) en komponent-tillverkare som gjorde stammar i sådan stil. Tror jag har en svart i garaget någonstans. Vet inte om de gjorde ramar.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Grymt köp! Genomskinliga GripShift med hajtänder var ju the schizzle på den tiden.

matz 1

Ny medlem
Är till 99% säker på att det är en Roox cykel.
Var själv inne på att köpa en men avstod då den inte hade utbytbart växelöra.
Det där var deras top of the line Alu cykel.
Dom hade även en titanhoj som de sponsrade dåtidens toppåkare med här i svedala.
Tror det var i början på 90 talet.....nånting....
Men dom gjorde fina hojjar :)

Beofred

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Grymt köp! Genomskinliga GripShift med hajtänder var ju the schizzle på den tiden.
Sjukt kul att se några som överlevt såhär länge. Vad hette de, XR800 eller liknande? Förf-n växla inte för hårt, de var spröda -96 och lär inte tuffat till sig med åren! :)

Kneecap

Aktiv medlem
Beofred sa:
Sjukt kul att se några som överlevt såhär länge. Vad hette de, XR800 eller liknande? Förf-n växla inte för hårt, de var spröda -96 och lär inte tuffat till sig med åren! :)
X-Ray 800 heter dom. Fick aldrig sådana men hade SharkTooth greppen..

freddag

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Denna ramen är identisk och ägaren skriver att det är en Cycle Culture, hittar inget när jag söker på det dock.

https://www.instagram.com/p/Bx_6h7slGpZ/?igshid=h3lakdpli1bx
inte heeelt identisk eller? :) tycker det ser ut som att sadelstagen möter sadelröret lite längre ner på instagram-cykeln. och dropoutsen bak har två borrade hål, ts cykel har ett.

men kanske bara olika storlek, och någon ägare som borrat extra hål.

edit: på den avklippa cykeln "x chi" till höger på den här katalobilden stämmer dropouts och mötet mellan sadelstag och sadelrör, men den har istället fästen för pakethållare uppe på sadelstagen: https://www.mtb-news.de/forum/t/was...-aluminium-rahmen.379964/page-2#post-14707681

Senast ändrad:

John L

Medlem
Kneecap sa:
Beofred sa:
X-Ray 800 heter dom. Fick aldrig sådana men hade SharkTooth greppen..
Right said Beofred! Spröda som Mariekex. Spräckte ena när jag skulle flytta till annat styre.

John L

Medlem
Så roligt att en gammal cykel kan engagera. Bra detektivjobb alla. Cycle Culture-ramen är ju löjligt lik. Men saknar den inte fäste för flaskställ på sadelröret?

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Råkade också köpa en gammal höj idag, tyvärr inte i lika fint skick och inte så mycket originaldelar men däremot lätt att identifiera samt go 90-tals originallack (och en skön Tranz-x styrstam). Värt en tvåhundring

Får se vad man kan bygga ihop för något kul.

Bilagor

kais01

Aktiv medlem
den där kan bli en höjdare moros. hoppas du finner användning för den!

ägd av någon med god smak när det gäller sadelvinkel.

moros

Aktiv medlem
Sadelvinkel och styrstamsvinkel i härlig symbios.

Får väl skapa en egen tråd när det väl sker något kul :)

John L

Medlem
Nu har hojen blivit snäppet fränare (styrstammen undantagen). Nya däck med lite volym, pedaler i äkta plast, skön sadel, styre med backsweep och kortare stam.
IMG_5373.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer