Hjälp! Jag har tappat en tand.

Vizual54

Aktiv medlem
20200920_172955.jpg

Detta var inte vad jag hade tänkt att lägga pengar på närmsta tiden. Vad tror ni om fortsatt lyckad cykling på denna kassett? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny?

Funderar på vad det ska bli för något när jag beställer ny. Den här är en GX 12speed 10-50.
Det senaste är väl 10-52? Värt att satsa på? Eller är de ännu känsligare?

Hasse#7

Aktiv medlem
50 och 52 i kassetten är för dental alpinism*. Jag tycker du borde kunna fortsätta trots skadan.

*Höghöjdsversion av oral galvanism.

Hozo

Aktiv medlem
verkar inte heller var en tand som kedjan ska klättra på. Sämre är det om tanden är böjd, då hoppar kedjan runt en del

Jimel

Aktiv medlem
Visa bilaga 443800
Detta var inte vad jag hade tänkt att lägga pengar på närmsta tiden. Vad tror ni om fortsatt lyckad cykling på denna kassett? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny?

Funderar på vad det ska bli för något när jag beställer ny. Den här är en GX 12speed 10-50.
Fyfan nu har du bara 49 som lägsta växel, får skrapa bort eagle 😉

stigfinnare

Aktiv medlem
Hur många tänder kan man tappa utan att börja bli orolig? Och cyklar jag som en kratta om min SLX 11-42 tappat 5 tänder på största drevet?

123456789

Aktiv medlem
Visa bilaga 443800

Skit i det o cykla på 🙃

Batavus

Aktiv medlem
Tycker inte kedjan ska vara uppe och klättra på de yttersta kransarna. Den är då extremt sned. Byt hellre till annan kassett om du behöver så lätta växlar. ...Eller kör litet extra knäböj! ;-)

Berk

Aktiv medlem
Hur många tänder kan man tappa utan att börja bli orolig? Och cyklar jag som en kratta om min SLX 11-42 tappat 5 tänder på största drevet?

Så länge du kan växla och kedjan rullar bra på största dreven ser jag ingen problem. På 11t greppar kedjan bara 5 tänder, på 42t-5t många fler.

Vizual54

Aktiv medlem
Tycker inte kedjan ska vara uppe och klättra på de yttersta kransarna. Den är då extremt sned. Byt hellre till annan kassett om du behöver så lätta växlar. ...Eller kör litet extra knäböj! ;-)
Hur menar du nu?
Menar du att tillverkarna tänkt fel när de gjort kassetterna så man inte kan använda de fullt ut?

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag tyckte ändå att det var kass med 5 tänder tappade (överväger att sälja cykeln också vilket blir lättare utan slitet drev) och mailade återförsäljaren, har nu en tråd med Schimano som bett mig visa vad jag underhåller kedjan med. Får se vad som händer härnäst.

Batavus

Aktiv medlem
@Vizual54. Det är tingens och geometrins ordning att kedjan är mer sned i drivlinans extremlägen. Där är slitaget större och faktiskt effektiviteten litet lägre. Som rakast brukar kedjan vara på lilla eller mellanklingan och mittersta kransen på kassetten, och där är således slitaget minst och och effektiviteten som störst.
Vid växeljustering bör kedjan också vara i det läget, kalla det normalläget. Är det rasselfritt då så funkar det någorlunda i andra lägen.

Vizual54

Aktiv medlem
@Vizual54. Det är tingens och geometrins ordning att kedjan är mer sned i drivlinans extremlägen. Där är slitaget större och faktiskt effektiviteten litet lägre. Som rakast brukar kedjan vara på lilla eller mellanklingan och mittersta kransen på kassetten, och där är således slitaget minst och och effektiviteten som störst.
Vid växeljustering bör kedjan också vara i det läget, kalla det normalläget. Är det rasselfritt då så funkar det någorlunda i andra lägen.
Läs gärna åtminstone första posten i tråden innan du kommenterar.

Batavus

Aktiv medlem
Det har jag gjort. Jag svarade på din fråga om vad jag menade med att kedjan inte bör klättra på de yttersta kransarna på kassetten.

Vizual54

Aktiv medlem
Om du har läst första inlägget så har du sett att det handlar om en 1x12 SRAM Eagle drivlina. Anser du alltså att man inte ska använda ytterlägen på den kassetten?
Känns fett ovärt att betala för en eagle kassett och bara använda 10 av växlarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer