Hjälp! Justering av växel & kedja, nybörjare

Linus S

Medlem
Tjenare, jag har börjat en ingenjörsutbildning och har införskaffat en cykel för att kunna ta mig till och från skolan samt runt stan. Jag köpte en sån här cykel och den har fungerat hyfsat än så länge.

Mitt första problem är att när jag ska växla så åker kedjan inte in i nästa växel i ett klick, utan kedjan sitter där och rasslar en bra stund innan den slutligen åker i växeln. Det händer både när jag växlar upp och ner, men oftast när jag växlar ner.

Mitt andra problem är att när jag har i sjunde växeln så tar kedjan i ramen på cykeln.

Jag har läst i manualen, s.13 och försökt justera själv men jag har inte lyckats. Jag har absolut noll kunskaper om cykelns växlar och hur det fungerar och så. Om någon vänlig själ skulle kunna vägleda mig och förklara som om jag var 5 år så vore det kanon :)

n3wton

Aktiv medlem
Jag har också förhoppningar om att du som står inför en massa års studerande orkar ta dig igenom en enkel instruktionsvideo följt av ett enkelt mekaniskt arbete. Du är inte fem längre!😛

Linus S

Medlem
Youtube förklarar och som framtida ingenjör hoppas jag du klarar detta ;)

Wow! Jag kollade igenom klippen och dem var riktigt välgjorda och förklarade mycket bra hur växeln fungerar. Nu förstår jag i alla fall hur spårväxeln (heter det så på svenska? eller heter det växelöra?), vad dem olika skruvarna och justeringar faktiskt gör. Jag får göra ett nytt försök imorgon efter skolan, tack så mycket 🙂

Jag har också förhoppningar om att du som står inför en massa års studerande orkar ta dig igenom en enkel instruktionsvideo följt av ett enkelt mekaniskt arbete. Du är inte fem längre!😛
Fem må jag inte vara, men med god vilja och lite tid så kommer detta gå galant, förhoppningsvis 😁

Börja här. Sitter hjulet rakt i ramen? Är ramen böjd eller skadad på ngt sätt? Lägg gärna upp bild.
Jag får ta en titt på det imorgon efter skolan, bilder kommer då!

Salabaladala

Aktiv medlem
Wow! Jag kollade igenom klippen och dem var riktigt välgjorda och förklarade mycket bra hur växeln fungerar. Nu förstår jag i alla fall hur spårväxeln (heter det så på svenska? eller heter det växelöra?), vad dem olika skruvarna och justeringar faktiskt gör. Jag får göra ett nytt försök imorgon efter skolan, tack så mycket 🙂
Bakväxel bara på svenska, enkelt och logiskt. Växelörat är en offerkomponent som sitter mellan ramen och växeln, så att inte ramen knäcks om bakväxeln tar en smäll. Börja som sagt med att kolla att hjulet ens sitter rakt i ramen. Ingen poäng med att fixa med växlarna annars.

Linus S

Medlem
Okej, så nu har jag spenderat kanske 1h 30m på att titta igenom klippen och följt dem exakt. Jag har i alla fall lyckats mildrat problemet med att kedjan rasslar. Nu när jag växlar upp och ner så kan det ta kanske upp till 2 sekunder som värst innan växeln åker i, både när jag växlar upp och ner. Jag ska ta cykeln till skolan imorgon så då får jag testa hur växeln beter sig under ett realistiskt scenario, och inte upp och ner i mitt rum när jag trampar med ena handen.

Angående mitt andra problem med att kedjan tar i ramen har jag inte lyckats lösa. Jag tittade noga på hjulet ifall det var lite snett, men vad jag kan se är det helt rakt med ramen. Jag upptäckte först problemet efter mitt första försök på att fixa växeln, så det kan hända att jag ändrade på något som orsakade att kedjan tar i ramen, men det har jag ingen aning vad det skulle kunna vara.

Men nu efter mitt andra försök har jag upptäckt ytterligare problem. Både främre och bakre v-bromsarna rör sig inte synkroniserat. Den bakre vänstra rör sig knappt alls och tar i hjulet även om jag inte drar i bromsen. Samma sak sker med den högra främre bromsen, dock inte lika dåligt som den bakre.

Jag har försökt att justera spänningsskruven för bromsarna men de sitter fast som satan och jag kunde inte lossa på de med min insexnyckel. Var rädd att jag skulle riva upp skinnet på handen om jag skulle ta i mer, skulle behöva en insexnyckel med längre handtag så man får lite vridmoment på skruvsatan.

Just nu känner jag mig väldigt nere angående min cykel och tanken har slagit mig att sälja vidare den och köpa en "vanlig" cykel med interna växlar, t.ex en 3 växel så man slipper allt krångel. Den enda anledningen att jag köpte en vikbar cykel är för att kunna vika ihop den och förvara den i mitt rum på 12 m2 under vintern. Vad jag förstår så kan salt, regn och låga temperaturer orsaka rost och andra skador på cykeln, så jag ville inte att den skulle gå sönder efter typ 2 år. Men det kanske jag har fel om?

Lite bilder:

IMG_20200923_204641.jpg
IMG_20200923_204708.jpg

IMG_20200923_204827.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Det är i princip omöjligt att avgöra på bilder, men på din näst sista bild ser det ut som att växelörat är snett. Det resulterar nästan alltid i svårjusterade växlar. Fram med youtube igen och sök på derailleur hanger alignment eller något i den stilen. Enkelt uttryckt ska bakväxeln linjera med hjulet för att växlarna ska fungera bra.

Du får ha viss förståelse för att du köpt en extremt billig cykel och att det ofta kan medföra vissa bekymmer. Men samtidigt kräver alla cyklar som används ett visst underhåll. Man behöver antingen själv sätta sig in i en massa grejer och lära sig det praktiska, alternativt acceptera att lägga en del pengar hos en bra cykelverkstad. Att klara sig utan bil är värt en jäkla massa pengar ska man ha i åtanke, både när man köper en cykel och när man lämnar in den till verkstad. Hade jag klarat mig utan bil hade mitt årliga cykelkonto ökats med flera hundra procent!

Gällande interna eller externa växlar skulle jag nog vilja påstå att det är externa som är det säkraste kortet. Till viss del mer löpande underhåll, men enkelhet och driftsäkerhet är bättre. Avsaknad av växlar är såklart bäst, men inte alltid så lämpligt beroende på cykelns användningsområde.

Linus S

Medlem
Jag har bestämt mig för att sälja vidare min cykel och istället köpa en vanlig city cykel av flera anledningar:
  • Min nuvarande cykel är i det minsta laget för mig. Jag är 191 cm på 107 kg. Maxvikten på cykeln är 120 kg. När jag svänger kan jag ej trampa samtidigt. Även när jag cyklar rakt fram är mina knän inte många cm från styret. Dessutom ser det ju lite lustigt ut när en bjässe som jag cyklar på en sån liten cykel.
  • Jag vill ha en cykel med interna växlar istället. Det är det regelbundna underhållet och justeringar med externa växlar som är inget jag ser fram emot. En cykel med internt växelsystem har både mindre underhåll och det skyddar bättre mot smuts, salt och sånt. (Jag vill kunna cykla på vintern). Jag tror även att internt passar bättre för mina behov. Jag vill bara kunna transportera mig till och från skolan (ca 2 km tur och retur), samt några korta utflykter då och då (max 10 km tur och retur). Jag vill ha minimalt underhåll (man inte kommer undan det helt såklart).
  • Jag bor mitt i centrala Jönköping så jag tror att en city bike passar mig bättre jämfört med en liten vikbar cykel.

Som sagt, den enda, och jag menar den enda anledning, jag köpte en sån här liten vikbar cykel är för att kunna förvara den i mitt rum på 12m2 under vintertid (bor i delad lägenhet). Men jag känner istället att jag ska satsa på en vanlig cykel och istället lämna in min cykel på service vid behov efter vintertid. Det finns ju en cykelverkstad väldigt nära så det är inga problem.

Med det sagt så är jag på jakt efter en ny cykel, med kanske en lite större budget den här gången. Bör jag skapa en ny tråd eller kan ni hjälpa mig här? Vilken cykel skulle kunna passa mig? Jag surfade lite snabbt på XLL och såg den här. Är den något att ha? 1500 kr rabatt för en student är ju mycket pengar 😉

dogday

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera en bättre cykel för nästan samma peng:

Inga växlar och enkla bromsar = få möjliga problemkällor. 5 kilo (eller en tredjedel) lättare än den du tittar på – det är en rejäl skillnad. Du får in 32mm breda däck vilket funkar fint för kollega som väger kanske 130 kg. Han har pendlat på sin i kring två år, sommar som vinter, utan problem. Bedömer den till ca 3 gånger roligare än XXL-cykeln för någon hundring mer.

Linus S

Medlem
Jag skulle rekommendera en bättre cykel för nästan samma peng:

Inga växlar och enkla bromsar = få möjliga problemkällor. 5 kilo (eller en tredjedel) lättare än den du tittar på – det är en rejäl skillnad. Du får in 32mm breda däck vilket funkar fint för kollega som väger kanske 130 kg. Han har pendlat på sin i kring två år, sommar som vinter, utan problem. Bedömer den till ca 3 gånger roligare än XXL-cykeln för någon hundring mer.
Den cykeln du länkade ser riktigt najs ut, men jag har ett par frågor:
  1. Det står att den är "Singlespeed" med 1 växel, men märket på cykeln heter "Fixie". Vad jag har förstått finns det en variant på 1 växel som kallas "fixed gear", så att t.ex när man åker nerför en kulle så kommer pedalerna snurra väldigt snabbt. Denna cykeln är väl inte sån? Jag misstänker att det bara blir jobbigt om man måste lyfta på benen när man åker nerför en kulle.
  2. Jag vill väldigt gärna ha en cykelkorg eftersom då kan jag lägga mitt massiva kedjelås i korgen istället för i ryggsäcken. Men styret sticker ju ut nästan rakt fram, så jag är lite osäker ifall en cykelkorg skulle passa bra på den cykeln. Det kan ju också va bra att ha reflex, lampa och ringklocka och då kanske en cykelkorg inte får plats?
  3. Hur blir det med t.ex stänkskärmar och kedjeskydd? Är det något jag bör skaffa? Jag vill som sagt kunna cykla på vintern. Men vilka stänkskärmar/kedjeskydd skulle passa då? Hur ser man vilka som skulle passa den cykeln? Är det diameter på hjul samt antal tänder som måste stämma överens?
  4. Jag ser att cykeln har både frambroms och bakbroms på styret, men har den även fotbroms? Kan den bromsas genom att man trampar bakåt?

Ni får ursäkta min okunnighet 😐

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Okunnigheten är ursäktad, det är bara att fråga på och hoppas på svar.

1. Den är både ock. Man vänder på hjulet så får man antingen frihjul (så pedalerna INTE snurrar med), eller fixed gear.

2 + 3. Det finns nästan alltid lösningar för korg och skärmar. Båda grejerna kräver ett visst mått av händighet för att få till fungerande lösningar. Skärmar väljs efter hjuldiameter (622 mm) och däckbredd/utrymme i ram. Du behöver även ha belysning på cykeln, men inget kedjeskydd. Dessa tre saker kan kosta från kanske 2 000 kr upp till 20 000 kr (ja, på riktigt) beroende på vilken nivå man lägger sig på.

4. Förmodligen inte. Räcker det inte att bromsa med händerna då? Ben - öka farten, händer - sänka farten.

Bonus: Det är lätt att folk på detta forumet är lite snobbiga när det gäller cykelval och där är jag garanterat inräknad, men det är verkligen svårt att skrapa ihop en bra cykel på en budget under 4 000 kr. Jag skulle säga att en budget kring 15 000 ger en pendlarcykel som dels håller i några år, dels ger mer nöje när den väl används. Ovilligt får jag nog erkänna att det kanske även räcker med 10 000 kr om man sänker sina krav lite. Men så långt ner som 4 000 kr så blir det verkligen verkligen svårt att få något som räcker till för lite slit- och släng-vardagstransport. Med den budgeten hade jag istället tittat på begagnatmarknaden och köpt något som var i bra funktion och redan hade allt monterat såsom skärmar, korg osv. Dock sa sägas att det vid begagnatköp är en gigantisk överhängande risk att du köper en cykel som kräver stort underhåll. Du själv ska ju till exempel sälja en cykel som inte fungerar som den ska nu - det gör många andra också.

Bengt-re

Aktiv medlem

1. Den är både ock. Man vänder på hjulet så får man antingen frihjul (så pedalerna INTE snurrar med), eller fixed gear.

2 + 3. Det finns nästan alltid lösningar för korg och skärmar. Båda grejerna kräver ett visst mått av händighet för att få till fungerande lösningar. Skärmar väljs efter hjuldiameter (622 mm) och däckbredd/utrymme i ram. Du behöver även ha belysning på cykeln, men inget kedjeskydd. Dessa tre saker kan kosta från kanske 2 000 kr upp till 20 000 kr (ja, på riktigt) beroende på vilken nivå man lägger sig på.

4. Förmodligen inte. Räcker det inte att bromsa med händerna då? Ben - öka farten, händer - sänka farten.

Bonus: Det är lätt att folk på detta forumet är lite snobbiga när det gäller cykelval och där är jag garanterat inräknad, men det är verkligen svårt att skrapa ihop en bra cykel på en budget under 4 000 kr. Jag skulle säga att en budget kring 15 000 ger en pendlarcykel som dels håller i några år, dels ger mer nöje när den väl används. Ovilligt får jag nog erkänna att det kanske även räcker med 10 000 kr om man sänker sina krav lite. Men så långt ner som 4 000 kr så blir det verkligen verkligen svårt att få något som räcker till för lite slit- och släng-vardagstransport. Med den budgeten hade jag istället tittat på begagnatmarknaden och köpt något som var i bra funktion och redan hade allt monterat såsom skärmar, korg osv. Dock sa sägas att det vid begagnatköp är en gigantisk överhängande risk att du köper en cykel som kräver stort underhåll. Du själv ska ju till exempel sälja en cykel som inte fungerar som den ska nu - det gör många andra också.
Jag jag 6500 för min pendlare för 6 år sedan. Efter det har den fått prylar för mer än så iofs (3 bromsok, 2 framgafflar, 4 hjul, många kedjor, 2 bakväxlar, ganska många kassetter, 5 skärmar, 1 vevparti, 2 vevlager, 1 nya klingor till vevparti, en styrstam, ganska många styrlindor, ganska många vajrar och höljen.... säkert saker jag glömt...)

Linus S

Medlem

Säg att jag har en budget på 6000 kr, vad skulle rekommenderas då? Begagnat även då? Som student kan jag knappast spendera mer än så om jag inte sparar ihop och köper till våren istället, men så länge vill jag helst inte vara utan cykel.

n3wton

Aktiv medlem
Säg att jag har en budget på 6000 kr, vad skulle rekommenderas då? Begagnat även då? Som student kan jag knappast spendera mer än så om jag inte sparar ihop och köper till våren istället, men så länge vill jag helst inte vara utan cykel.
Men du har ju faktiskt en cykel, som jag tror går att få ordning på. Cykla med den, spara längre, köp en bättre. Eller en begagnad. Man kan inte ge upp vid första servicebehov, då kommer det inte funka att cykla tror jag.

Linus S

Medlem
Men du har ju faktiskt en cykel
Det har du rätt i, det var fredagshjärnan som pratade 🙃. Jag var i tanken att jag skulle lägga upp annons nu till helgen i samband med en beställning på en ny cykel.

Jag får nog ta ett nytt försök i morgon och justera växlarna och kedjan så den inte tar i ramen. Men om inte jag lyckats efter 3 försök så kommer jag nog lägga upp en annons och ser vad jag kan få för den. Jag kom på nu också att jag har ju studentrabatt via Mecenat, 10% på Bikester för både cykel och tillbehör 😁

n3wton

Aktiv medlem
Kolla växelörat först då bara, annars är det lite meningslöst att justera vidare.

Linus S

Medlem
Hmm ok. Alltså det tar ju typ 30 minuter för en kunnig att fixa din cykel. Hade gjort den för några bärs åt dig men Jönköping är lite långt.
Okej, tack ändå. Jag uppskattar tanken 🙂

Jag har kollat lite mer på singlespeed cyklar och såg denna samt den här. Lite dyrare cyklar men inte orimligt för min del (10% studentrabatt dessutom). Om man skulle jämföra dessa två jämfört med den som länkades tidigare, skulle det vara ett stort kliv i kvalité? Jag antar att den för 7 lax skulle passa fint i vintertid med dess breda däck på 47 mm.

Senast ändrad:

Linus S

Medlem
Nu har jag tagit en liten titt på växelörat, har bifogat bilder. Växelörat är lite snett, men kan det verkligen vara orsaken till att kedjan tar i ramen när sjunde växeln är i? Är det inte så att alla kugghjulen behöver flyttas lite inåt mot hjulet, men går det ens att ändra på det?

Nu har jag också lyckats justera bromsarna, så dem är korrekt inställda nu. Nu återstår bara problemet med kedjan och justeringen av växlarna.

IMG_20200926_155335.jpg
IMG_20200926_155737.jpg
IMG_20200926_155849.jpg
IMG_20200926_155951.jpg

Senast ändrad:

Classe75

Medlem
Nu har jag tagit en liten titt på växelörat, har bifogat bilder. Växelörat är lite snett, men kan det verkligen vara orsaken till att kedjan tar i ramen när sjunde växeln är i? Är det inte så att alla kugghjulen behöver flyttas lite inåt mot hjulet, men går det ens att ändra på det?

Nu har jag också lyckats justera bromsarna, så dem är korrekt inställda nu. Nu återstår bara problemet med kedjan och justeringen av växlarna.

Visa bilaga 444550Visa bilaga 444551Visa bilaga 444552Visa bilaga 444553
Screenshot_20200926-171505_Chrome.jpg

Är det vid lila pilen det tar i?
Kan kanske, i så fall, lösas med en bricka vid röd pil.

Linus S

Medlem
Visa bilaga 444567
Är det vid lila pilen det tar i?
Kan kanske, i så fall, lösas med en bricka vid röd pil.
Korrekt, den tar i vid den lila pilen. Att få dit en bricka låter väldigt jobbigt. Skulle ett alternativ vara att slipa ner ramen (aluminium) istället? Jag kan nog inte få det på bild men det är knappt nån tiondel av en mm av ramen som kedjan tar in i.

Implosion

Aktiv medlem
Reklamera, få tillbaka pengarna och köp något annat.

Med nämnd budget råder jag dig att köpa en begagnad gammal gubbhoj med navväxlar. De är nästintill outslitliga. En sådan bör du kunna hitta för en dryg tusenlapp.

Resten av slantarna lägger du i cykelkassan (gubbhojen bibehåller värdet, så den säljer du för samma summa när du är redo att köpa en vettigare cykel).

Linus S

Medlem
Jag var ute och tog en tur med cykeln till en tom parkering och växlade upp och ner som en galning. Det positiva är att kedjan inte längre tar i ramen (dock är den väldigt nära). Dessutom så växlar den hyfsat smidigt mellan 1-6. Mitt enda problem nu är att den vägrar växla till sjunde växeln när jag faktiskt sitter på sadeln och cyklar, oavsett hur mycket jag justerar. Det konstiga är att om jag vänder cykeln upp och ner och sen försöker växla till sjunde så gör den det utan större problem.

Jag börjar bli lite trött på växeljusteringen så jag tror jag kommer lämna in den på en närliggande verkstad. Dem tar 279 kr för en växeljusteringen.

Så jag slipper sälja av cykeln nu iallafall, men till våren kommer jag definitivt sälja den och köpa en ny, enkel, praktisk och relativt underhållsfri cykel av högre kvalité 🙂

magste

Medlem

Visa bilaga 444550
På denna bild ser det nästan ut som att växeln inte kan åka ut mer. -Är ”ändstoppskruven” märkt ”H” för lång inskruvad?
Det är noga med växelörat, det måste vara så rakt som det bara går.
Även om det är en ny cykel - är wirarna nog smorda? Är det dåligt glid i wirehöljena kan växeln tveka.

rois

Aktiv medlem
Bilderna indikerar att du justerar växlarna med cykeln upp och ned på golvet. Min erfarenhet av växeljustering är att det är väldigt små marginaler som avgör om justeringen blir bra eller dålig. Jag justerar med cykeln i ett mekställ, och justerar en liten bit åt gången, sedan drar jag runt pedalerna och växlar upp och ned genom hela växelomfånget och ser om det fungerar. Jag tror att det mekställ hade underlättat mycket.

En del cykelhandlare har en gratis efterservice som man kan utnyttja en tid efter cykelköpet. Syftet är bla. att justera växlar som har ändrat sig. Om du köpt cykeln ny på Biltema så tycker jag att du skall fråga Biltema om de har något liknande. Och växlarna skall fungera på en nyköpt cykel.

Sen är cykeln du har "relativt" underhållsfri. Bortsett från kvaliten, så blir alla byten till en cykel som är mer underhållsfri antingen klart dyrare, eller mer begränsande:
Ingen växel ger mindre underhåll men är besvärligt om du cyklar i motvind eller uppförsbacke.
Kedja till rem, eller fälgbromsar till hydrauliska skivbromsar gör att priserna stiger avsevärt.
Du får alltid räkna med underhåll, så antingen får du lämna in, eller skaffa verktyg och kunskap.

Om du köpt cykeln ny och nyligen hos Biltema, så tycker jag att ett besök där är första åtgärden.

PS. Såg nu att du bor i centrala Jönköping. Du studerar också, misstänker det är på Jönköpings universitet. Också i centrala Jönköping. Så vad som helst fungerar för så korta sträckor.
Såg också att cykeln är för liten för dig. Trist att ha fel storlek, så som någon föreslog tidigare är det värt att reklamera, och kanske få pengarna tillbaka. Börja sen med en ordentlig kravbild (budget, underhållsbehov, cykelsträcka, användningsområde etc), så kan du få bra förslag i detta forum.

Senast ändrad:

rois

Aktiv medlem
Med det sagt så är jag på jakt efter en ny cykel, med kanske en lite större budget den här gången. Bör jag skapa en ny tråd eller kan ni hjälpa mig här? Vilken cykel skulle kunna passa mig? Jag surfade lite snabbt på XLL och såg den här. Är den något att ha? 1500 kr rabatt för en student är ju mycket pengar 😉
Damcykeln från XXL verkar Ok. Men den finns bara i en storlek, 49, och den är för liten dig. Damcyklar är bekväma, med enkelt i och ursteg, men med din längd så blir det svårt att hitta någon som har rätt storlek. Ramstorleken borde ligga någonstans kring 56-60. Kanske ännu större.

Linus S

Medlem
Att skruva på cykeln slipper du inte oavsett hur mycket du lägger.
Ja det är ju sant, underhåll kommer man aldrig undan. Men jag syftade på att det blir mindre underhåll med en single speed jämfört med derailleur.

På denna bild ser det nästan ut som att växeln inte kan åka ut mer. -Är ”ändstoppskruven” märkt ”H” för lång inskruvad?
Det är noga med växelörat, det måste vara så rakt som det bara går.
Även om det är en ny cykel - är wirarna nog smorda? Är det dåligt glid i wirehöljena kan växeln tveka.
När jag var ute igår hade jag skruvmejseln med mig och lättade på H skruven flera gånger, men det gjorde ingen skillnad. Jag provade också att justera index och då växlade den upp till sjunde, men nedväxlande tog stryk och började rassla. Wirarna har jag inte kollat på, men det är inget som jag märkt direkt är fel på.

Bilderna indikerar att du justerar växlarna med cykeln upp och ned på golvet. Min erfarenhet av växeljustering är att det är väldigt små marginaler som avgör om justeringen blir bra eller dålig. Jag justerar med cykeln i ett mekställ, och justerar en liten bit åt gången, sedan drar jag runt pedalerna och växlar upp och ned genom hela växelomfånget och ser om det fungerar. Jag tror att det mekställ hade underlättat mycket.

En del cykelhandlare har en gratis efterservice som man kan utnyttja en tid efter cykelköpet. Syftet är bla. att justera växlar som har ändrat sig. Om du köpt cykeln ny på Biltema så tycker jag att du skall fråga Biltema om de har något liknande. Och växlarna skall fungera på en nyköpt cykel.

Sen är cykeln du har "relativt" underhållsfri. Bortsett från kvalitén, så blir alla byten till en cykel som är mer underhållsfri antingen klart dyrare, eller mer begränsande:
Ingen växel ger mindre underhåll men är besvärligt om du cyklar i motvind eller uppförsbacke.
Kedja till rem, eller fälgbromsar till hydrauliska skivbromsar gör att priserna stiger avsevärt.
Du får alltid räkna med underhåll, så antingen får du lämna in, eller skaffa verktyg och kunskap.

Om du köpt cykeln ny och nyligen hos Biltema, så tycker jag att ett besök där är första åtgärden.

PS. Såg nu att du bor i centrala Jönköping. Du studerar också, misstänker det är på Jönköpings universitet. Också i centrala Jönköping. Så vad som helst fungerar för så korta sträckor.
Såg också att cykeln är för liten för dig. Trist att ha fel storlek, så som någon föreslog tidigare är det värt att reklamera, och kanske få pengarna tillbaka. Börja sen med en ordentlig kravbild (budget, underhållsbehov, cykelsträcka, användningsområde etc), så kan du få bra förslag i detta forum.
Precis, jag har gjort mina justeringar när cykeln är upp och ner i mitt rum, förutom igår när jag cyklare runt i en parkering där gjorde jag justeringar med cykeln rättvänd. Jag provade även att justera "B" skruven men jag kunde inte märka någon skillnad, jag får ta och återställa den (jag tog bild och mätte hur långt den stack ut). Det verkar som att jag får göra ett nytt försök med växlarna med cykeln rättvänd den här gången, kanske går då. Cykeln väger "bara" 11,5 kg så jag får lyfta bakhjulet själv den här gången, men ett mekställ hade suttit fint, får nog köpa in en sån.

Jag skickade iväg ett mail till Biltema och frågade om cykel service, får se vad dem svarar. Jag la beställning 11 augusti, så det kanske är för sent nu.

Om Biltema inte erbjuder service kan jag alltid kolla hos en cykelverkstad och se vad dem säger om växeljustering och växelörat. Om det inte löser sig får jag nog följa era rådgivningar och reklamera och få pengarna tillbaka.

Damcykeln från XXL verkar Ok. Men den finns bara i en storlek, 49, och den är för liten dig. Damcyklar är bekväma, med enkelt i och ursteg, men med din längd så blir det svårt att hitta någon som har rätt storlek. Ramstorleken borde ligga någonstans kring 56-60. Kanske ännu större.
Okej, då blir det inte den iallafall. Jag var inne på Bikester och använde hjälpverktyget för att hitta min ramstorlek och den rekommenderade i det övre 60 cm spannet. Så den på XXL är klart för liten för mig.

rois

Aktiv medlem
Biltema finns ju i Jönköping, 2-3 kilometer från centrum och högskolan/universitet. Så när du får tid över kan du ju cykla dit och förklara problemet. Biltema bör ju ta hand om klagomål, oavsett i vilket varuhus du köpt cykeln.
Återköpstiden har förmodligen gått ut, på Biltemakvitton brukar det stå 30 dagar i obruten förpackning.

Men konsumentköplagen, https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/, ger en tidsfrist på 6 månader att klaga, och få felet åtgärdat. Går det inte att åtgärda, så borde Biltema köpa tillbaka cykeln.
I länken om konsumentköplagen står beskrivet återköp, kompensation etc. Och Biltema är ett så stort företag att de förmodligen lyssnar på kunderna. Annars finns ARN att tillgå, och där tror jag dina möjligheter är goda.

Jag vet inte om du köpt din cykel färdigmonterad, eller om du fått den i kartong och sedan monterat den. Men montering innebär ju bara att sätta på hjul och sadel, så oavsett hur du fått den så skall växlar och bromsar vara justerade från start. Sen sätter sig vajerhöljen och vajrar efter ett tag, så en efterjustering av växlar kan behövas efter 50-100 mil.

Linus S

Medlem
Biltema finns ju i Jönköping, 2-3 kilometer från centrum och högskolan/universitet. Så när du får tid över kan du ju cykla dit och förklara problemet. Biltema bör ju ta hand om klagomål, oavsett i vilket varuhus du köpt cykeln.
Återköpstiden har förmodligen gått ut, på Biltemakvitton brukar det stå 30 dagar i obruten förpackning.

Men konsumentköplagen, https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/, ger en tidsfrist på 6 månader att klaga, och få felet åtgärdat. Går det inte att åtgärda, så borde Biltema köpa tillbaka cykeln.
I länken om konsumentköplagen står beskrivet återköp, kompensation etc. Och Biltema är ett så stort företag att de förmodligen lyssnar på kunderna. Annars finns ARN att tillgå, och där tror jag dina möjligheter är goda.

Jag vet inte om du köpt din cykel färdigmonterad, eller om du fått den i kartong och sedan monterat den. Men montering innebär ju bara att sätta på hjul och sadel, så oavsett hur du fått den så skall växlar och bromsar vara justerade från start. Sen sätter sig vajerhöljen och vajrar efter ett tag, så en efterjustering av växlar kan behövas efter 50-100 mil.
Jag fick precis svar från Biltema! Dem skrev att jag har garanti och att det bara är att komma in med cykeln och kvittot så löser dem det 🙂 Så jag kommer cykla dit idag. Jag köpte den färdigmonterad och jag kanske har cyklat max 5 mil än så länge.

rois

Aktiv medlem
Jag fick precis svar från Biltema! Dem skrev att jag har garanti och att det bara är att komma in med cykeln och kvittot så löser dem det 🙂 Så jag kommer cykla dit idag. Jag köpte den färdigmonterad och jag kanske har cyklat max 5 mil än så länge.
Du kan passa på att fråga om Biltema kan köpa tillbaka cykeln. Jag tror inte att de har en sådan skyldighet, och återlämningstiden har gått ut. Biltema har förmodligen bara skyldighet att åtgärda problemet.

Det är mer för ditt eget intresse. Cykeln verkar för liten för dig, du kan ju framföra det. Tyvärr så är Biltemas cyklar i en enda storlek, så är man lång eller kort så blir storleken på cykeln fel.
Går Biltema inte med på det, så är det bara att bita i det sura äpplet, och göra det bästa av situationen. När Biltema fixat cykeln, så kommer du ju trots allt att kunna använda den för det transportbehov som jag tror att du har.
Om Biltema löser in den, så får du problem att skaffa en annan cykel.

Linus S

Medlem
Har nu lämnat in cykeln på reparation hos Biltema. Dem kunde inte ta tillbaka den eftersom den är använd, men det var väl väntat. Cykeln duger för tillfället, men på sikt kommer jag sälja den och köpa en cykel som passar mig bättre.

rois

Aktiv medlem
Synd att Biltema inte ville ta tillbaka den. Men cykeln var inte dyr, så du sparar snabbt in den på busspengar, några få månader. När du nu kommer att använda den, så kommer du på vilka krav du skall ställa på kommande cykel. Då kan du komma tillbaka, eller om du själv hittar det du vill ha.

Linus S

Medlem
Hämtade ut cykeln från Biltema i eftermiddags och tog den längre sträckan hem. Den växlar fint för det mesta, ibland när jag växlar från sjunde till sjätte så rasslar det lite men annars är det bra. Jag vågar inte röra växeljusteringen igen så jag får leva med det 😄 Planen nu är att använda den fram till våren då jag kommer sälja den och köpa en ny cykel då jag har en bättre idé om mina önskemål och krav på min cykel. Troligtvis kommer jag hit igen så tro inte ni har sett det sista av mig! 😉

Tack för all hjälp!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer