Hjälp?! Kan jag bli kvitt denna päronstolpe? #dummaitalienare

Tjo,

Har fått ihop en ny gravel. Valet föll på en Basso Palta, designad och gjord i Italien.
Väl ihopsatt så blev vikten lite på den tunga sidan tyvärr så försöker kapa så mycket som går inom rimliga mått.

Original styrstam och den katastrofala designen rök direkt och är redan fixad. Men kvarstår gör den päronformade sadelstolpen på 243,6 gram med 15mm setback.

Har 27,2mm raka stolpar på låga 100 gram. Dessa kommer inte passa förstås då jag också behöver en stolpe med 15-20mm setback.

Kan jag på något sätt fixa en lösning på päronstolpen? Vill få dit en "vanlig" stolpe som varken är päronformad eller skitful och väger bly.

Kan man 3D printa en infästning för antingen 27,2 / 30,9 / 31,6mm stolpe?
Päronstolpen sitter i ramen med en gummiform runtom som pressas mot ramen med en skruvklämma. Tänker att man kanske kan 3D printa en liknande päronform med plats för en rund stolpe som använder samma skruvklämma.

Vad tror ni?

IMG_20200801_232922.png
IMG_20200801_232908.png
IMG_20200801_233707.png
IMG_20200801_233827.png

marr

Moderator
Forumvärd
Att du kan spara max 100 gram, inte värt det. Kapa på andra ställen.

Att du kan spara max 100 gram, inte värt det. Kapa på andra ställen.
Har kapat på de flesta ställena redan. Ändå ganska mycket vikt som kan sparas här, men främst också för att få dit en snyggare stolpe. Denna är ful som stryk ^^

Men visst, är det inte möjligt får man ta fram slipen för att få bort högglansen

glitch

Aktiv medlem
Det där är sånt man får väga in vid köp innan köpet. Många har gått över till speciallösningar för stolpar vilket gör att man är låst till deras standarder.
Den där ser ändå ut att eventuellt kunna köras med en rund stolpe av rätt mått.
Har för mig att Giant eller någon annan tillverkare hade nån ram där man kunde köra deras egna variant eller en rund.

HåkanC

Aktiv medlem
Att du kan spara max 100 gram, inte värt det.
+1
Prova åtminstone vilken skillnad 100g kan göra för dig genom att cykla några jämförande rundor med 1dl mer eller mindre i vatten flaskan.
Då borde du få en uppfattning om hur stor skillnad en skillnad på 100g kan göra.

+1
Prova åtminstone vilken skillnad 100g kan göra för dig genom att cykla några jämförande rundor med 1dl mer eller mindre i vatten flaskan.
Då borde du få en uppfattning om hur stor skillnad en skillnad på 100g kan göra.
Givetvis, 100 gram gör inte så mycket i verkligheten. Men målet är att bygga så lätt gravel som möjligt som ändå är fullt funktionsduglig :) Då gör 100 gram ganska mycket. #weightweenie

Det där är sånt man får väga in vid köp innan köpet. Många har gått över till speciallösningar för stolpar vilket gör att man är låst till deras standarder.
Den där ser ändå ut att eventuellt kunna köras med en rund stolpe av rätt mått.
Har för mig att Giant eller någon annan tillverkare hade nån ram där man kunde köra deras egna variant eller en rund.
Tänker också att en rund stolpe skulle kunna få plats. En sån här öppnar ju för möjligheten att använda 27,2mm stolpe men kvarstår gör ju den udda formen för att spänna fast stolpen https://www.bike24.com/p261944.html?q=seatpost shim

Behöver bara lösa kontaktpunkten mellan skruvklämma och stolpe, där jag tänkte att man kunde 3D printa ett helt stycke och ersätta den länkade delen ovan.

HåkanC

Aktiv medlem
Givetvis, 100 gram gör inte så mycket i verkligheten. Men målet är att bygga så lätt gravel som möjligt som ändå är fullt funktionsduglig :) Då gör 100 gram ganska mycket. #weightweenie
Ah
Det skall alltså bli en cykel för vågen (och kanske Internet) istf verkligheten?
Men oavsett det har du provat att kontakta Basso? De kanske säljer lättare (och förstås då även dyrare) stolpar med rätt form.

Ah
Det skall alltså bli en cykel för vågen (och kanske Internet) istf verkligheten?
Men oavsett det har du provat att kontakta Basso? De kanske säljer lättare (och förstås då även dyrare) stolpar med rätt form.
Yes, vågen och internet haha inom rimliga gränser för ska gå att cykla på den också utan att det ramla isär. Har öst in pengar på lättviktsdelar så alla detaljer räknas.

Har frågat Basso och detta är vad de har. Denna stolpe kostar ju ändå ny ca 150 euro.

Jag tänker att allt är möjligt om man bara vill :D hade väldiga problem med styrstamskonstruktionen men det löste sig med lite betänketid och modifikationer.

Om du inte vill använda den medföljande sadelstolpen, varför köpte du en ram som kräver proprietär stolpe? Does not compute. Men visst vill du slänga en massa pengar på "problemet" så kan nog Darimo tillverka en passande custom…

Aaaa, ska skriva o fråga, kan ju va ett alternativ helt klart :) då kanske de kan göra en stolpe identisk till originalet men lättare och man slipper huvudvärk ^^ självklart svider det ordentligt, men har redan samma kvalité på övriga komponenter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer