M4tte

Medlem
Hjälp! Köpt "för stor" mtb?
Hej!
Behöver lite tips och råd då jag misstänker att jag inhandlat en för stor mtb. Har varit ute efter att köpa en ny cykel ett tag och hittade en begagnad Rockmachine BLIZZ TRL 70-29 I storlek XL. Sökte upp cykeln på nätet och läste mig till att XL funkade bra för längd 180-190 cm och tänkte att det skulle funka för mig som är 182 cm. Jag testade cykeln vid köpet en stund och kändes bra. Men nu när jag cyklat några mil med cykeln så märker jag att jag har svårt att "sitta bekvämt" byter stans hela tiden och "byter grepp" med händerna. Har sadelhöjden så benet är helt utsträckt när jag har foten på pedalen då detta känns bäst för ben/knän när jag trampar. Känns som jag lutar för långt fram och blir ansträngd i nedre delen av ryggen och handlederna vilket jag inte känner av när sadeln är lägre. Om jag liksom vilar övre delen av handflatorna under fingrarna så hamnar jag i en mer upprätt och bekväm position. Funderar på att köpa ett styre med mer rise, kan det göra någon skillnad? Är cykeln för stor eller är jag för otränad i bålen som gör att det blir jobbigt? Hade verkligen behövt tips och råd! Något som varit med om liknande och vad kan göra?
Mvh

Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
Höjt sadeln till max...
Börja med rätt sadelhöjd
Sätt dig cykeln med hälen på trampan där den är längst ner.
Benet ska vara rakt men du ska nå till trampan utan problem när du sitter mitt på sadeln alltså ingen hasande åt något håll med höften.
Du kommer nu att ha hyfsat rätt höjd och något att utgå ifrån.
Har du spd-skor och pedaler ?

M4tte

Medlem
Höjt sadeln till max...
Börja med rätt sadelhöjd
Sätt dig cykeln med hälen på trampan där den är längst ner.
Benet ska vara rakt men du ska nå till trampan utan problem när du sitter mitt på sadeln alltså ingen hasande åt något håll med höften.
Du kommer nu att ha hyfsat rätt höjd och något att utgå ifrån.
Har du spd-skor och pedaler ?
Dumt formulerat. Ställt in enligt så du skrev, tänkte att när jag droppern I "högsta läget". Har "vanliga pedaler"

Höjdskräck

Aktiv medlem
Kollade lite på hojen och det är ju faktiskt onekligen en ganska lång reach på den och stammen verkar från början vara 35 mm, så där finns inte mkt att spela på. Med det sagt är den kanske inte för stor för dig men det är en stor hoj.

Har själv kört på "för stora" hojar men har sällan problem med sittställningen ändå. Brukar mest vara en vanesak. Några centimeter hit eller dit spelar stor roll, så ett riser-styre med lite sweep kan absolut göra skillnad. Angle set då? Har du flyttat fram sadeln max?

Miracle

Aktiv medlem
Vill du avlasta händerna så ska sadeln flyttas bakåt. Kan ju verka lite ologiskt, men hänger ihop med kroppens position i förhållande till vevlagret. Man får lättare att bära upp överkroppen med sadeln längre bak.

Frid!

liveforthis

Aktiv medlem
Du har köpt "för stor" cykel . Klart rockmachine säger 180-190. Men vad jag vet som jobbat i cykelbutik i 17år är att är man 182cm lång så är det large som gäller utan tvekan hojarna idag har ju blivit längre och längre med. När man ska byta en del hit och dit flytta fram här flytta bak där för att kunna sitta bekvämt då har man köpt fel storlek helt enkelt.

Lingon

Aktiv medlem
Ser onekligen ut att vara i största laget.
Kan tillägga att den typen av geometri som är vanlig nu, brant sadelrör och lång reach, inte är optimerad för sittande plattcykling. Den funkar bäst vid sittande klättringar och stående utför med sadeln i botten.
På platten hamnar mycket vikt på handlederna om man sitter.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att L hade varit bättre, men tror också att en XL kan funka.

Första jag skulle göra är att sänka sadeln lite. Då kommer man lite närmare styret. Styret blir också relativt lite högre. Och på en MTB ska man inte sitta med ben helt utsträckt på stig.

Man kan prova att flytta sadeln fram och bak. Riser kan hjälpa lite.

jonte987

Aktiv medlem
Och smalare styre kanske hjälper lite. Reach borde funka om kroppens proportioner inte jobbar emot det.

Det bästa vore om det fanns plats för spacers under styret istället för riser.
Om inte kolla om gaffeln går att höja?

Edit. Stolpe med omvänd setback för att branta till sta lite?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Och smalare styre kanske hjälper lite. Reach borde funka om kroppens proportioner inte jobbar emot det.

Det bästa vore om det fanns plats för spacers under styret istället för riser.
Håller med, testa med spacers först om det går. Det ska nog att få även denna cykeln cyklingsbar.

Styret är redan 760mm smalt men det finns ju dom som trivs med ännu smalare.

jonte987

Aktiv medlem
Håller med, testa med spacers först om det går. Det ska nog att få även denna cykeln cyklingsbar.

Ärligt talat mellan 720 och 760 mörker jag mest att jag sitter kortare på marinon. Nu är jag ingen finsmakare och testade bara på asfalt. Tror jag lätt skulle kunna gå ner till 750 men man vill ju vara modern.... Får väl köpa ett billigt flatbar till den och kapa ner till en kompromiss

Höjdskräck

Aktiv medlem
Ärligt talat mellan 720 och 760 mörker jag mest att jag sitter kortare på marinon. Nu är jag ingen finsmakare och testade bara på asfalt. Tror jag lätt skulle kunna gå ner till 750 men man vill ju vara modern.... Får väl köpa ett billigt flatbar till den och kapa ner till en kompromiss
Har nog 760 mm på en cykel o tycker det funkar fint till det mesta även om jag är ngt längre. Tänkte mest att på en brötig hardtail så kan det ju vara skönt med lite bredare styre för stadga om man kör den som tänkt.

jonte987

Aktiv medlem
Har nog 760 mm på en cykel o tycker det funkar fint till det mesta även om jag är ngt längre. Tänkte mest att på en brötig hardtail så kan det ju vara skönt med lite bredare styre för stadga om man kör den som tänkt.
Ja, jag är ju kortare och marinon är en annan deal eftersom den är min frus officiellt. 740-750 tror jag ändå skulle funka för mig.

Berk

Aktiv medlem

Det är en bra idé! Då blir reach lite kortare och stack högre. Också blir gaffelvinkel flackare, som är nu lite för brant. Man skulle behöva går från 140 till 160 mm för att ha märkbar effekt. Det går att höja gaffeln bara med att tar bort spacers.

jonte987

Aktiv medlem
Det är en bra idé! Då blir reach lite kortare och stack högre. Också blir gaffelvinkel flackare, som är nu lite för brant. Man skulle behöva går från 140 till 160 mm för att ha märkbar effekt. Det går att höja gaffeln bara med att tar bort spacers.
Det kan bli bättre men jag glömde att sta blir flackare så hjälper mer stående än sittande.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag skulle skjuta fram sadeln max oavsett. 75° sadelrörsvinkel är flackare än de flesta moderna MTB har, och brant sadelrörsvinkel är inga konstigheter i skogen. Det kan även skilja ganska många centimeter för arslets position i förhållande till rälsen på olika sadlar, så det kan finnas ytterligare utrymme för justering med en annan sadel.

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle skjuta fram sadeln max oavsett. 75° sadelrörsvinkel är flackare än de flesta moderna MTB har, och brant sadelrörsvinkel är inga konstigheter i skogen. Det kan även skilja ganska många centimeter för arslets position i förhållande till rälsen på olika sadlar, så det kan finnas ytterligare utrymme för justering med en annan sadel.

Här handlar det om en hardtail. Så sadelrörsvinkeln med sag är nästan 77 grad, som är modern. Skulle redan vara för brant för mig. För TS är det bra att prova att skjuta fram sadeln. Vid 160 mm slag blir sadelrörsvinkeln med sag 76 grad och då är det troligtvis bäst att skjuta sadeln max fram.

Makten

Aktiv medlem
Här handlar det om en hardtail. Så sadelrörsvinkeln med sag är nästan 77 grad, som är modern. Skulle redan vara för brant för mig. För TS är det bra att prova att skjuta fram sadeln. Vid 160 mm slag blir sadelrörsvinkeln med sag 76 grad och då är det troligtvis bäst att skjuta sadeln max fram.
Aha, HT gör ju reach ännu lite längre också. Om tillverkaren nu inte angivit siffrorna vid sag.

M4tte

Medlem
Kollade lite på hojen och det är ju faktiskt onekligen en ganska lång reach på den och stammen verkar från början vara 35 mm, så där finns inte mkt att spela på. Med det sagt är den kanske inte för stor för dig men det är en stor hoj.

Har själv kört på "för stora" hojar men har sällan problem med sittställningen ändå. Brukar mest vara en vanesak. Några centimeter hit eller dit spelar stor roll, så ett riser-styre med lite sweep kan absolut göra skillnad. Angle set då? Har du flyttat fram sadeln max?
Har inte tränat/cyklat mtb på över 2 år. Så tror att sittställningen kan påverkas mycket av att jag är så otränad, hehe.. Har nu flyttat fram sadeln till max, ska strax bege mig ut och köra en runda och se hur det känns. Funderar dock på om det är värt att byta ut styre, stam osv eller om man jobbar runt problemet. Kanske köpa ny ram i rätt storlek? Mvh

M4tte

Medlem
Du har köpt "för stor" cykel . Klart rockmachine säger 180-190. Men vad jag vet som jobbat i cykelbutik i 17år är att är man 182cm lång så är det large som gäller utan tvekan hojarna idag har ju blivit längre och längre med. När man ska byta en del hit och dit flytta fram här flytta bak där för att kunna sitta bekvämt då har man köpt fel storlek helt enkelt.
Låter verkligen rimligt.. Det får man för att man är ivrig! Tror du att det är värt att byta ut div. delar eller ska jag köpa ny ram i rätt storlek? Mvh

M4tte

Medlem

Spacers är nog kört, har inget utrymme för fler spacers än det som sitter på. Upplever styrets bredd relativt bra då jag är ganska bred i överkroppen! Tack för tips!
Hur höjer man gaffel-travel?
Mvh

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Låter verkligen rimligt.. Det får man för att man är ivrig! Tror du att det är värt att byta ut div. delar eller ska jag köpa ny ram i rätt storlek? Mvh

Det finns inte mycket att byta ut som hjälper. Stammen är redan kort.

Att höja gafflen gör nästan allt bättre, förutom att sadelrörsvinkeln blir flackare. Du kan prova hur det känns genom att höja lufttrycket i gaffeln så du får bara 2 cm sag. Då ska du skjuta sadeln max framåt. Då kan du prova om positionen är bättre.

M4tte

Medlem
Det finns inte mycket att byta ut som hjälper. Stammen är redan kort.

Att höja gafflen gör nästan allt bättre, förutom att sadelrörsvinkeln blir flackare. Du kan prova hur det känns genom att höja lufttrycket i gaffeln så du får bara 2 cm sag. Då ska du skjuta sadeln max framåt. Då kan du prova om positionen är bättre.
Ska rulla iväg till lokala cykelbutiken och köpa mig ett riser styre också tänker jag. Se hur det känns att få upp styret lite, tänker 40mm. Har nu dragit fram sadeln till max och ska testa att höja gaffeln. Tack för tips! Mvh

liveforthis

Aktiv medlem
Klart du kan testa med annat styre tex. Men annars tror jag du kommer ha roliga på en ram som är 1 storlek mindre som du sitter bättre på. Mvh

M4tte

Medlem
Liten update.
Har nu gjort justeringar i sadeln har flyttat fram sadeln och även vinklat den framåt då den var extremt bakåtlutad. Detta gjorde att jag mer naturligt "kommer ner" I den framåtlutande sittpositionen och det känns redan mycket bättre. Känns dock fortfarande som "det fattas" lite styre, ska beställa hem ett styre med mer rise vilket jag hoppas kommer få det att kännas bättre. Tror det handlar mycket om en vanesak här också. Stort tack till er alla som tar er tiden att hjälpa mig! ❤️

etnica

Aktiv medlem
Stanton verkar ha ramar i lager. Vet ej hur det funkar med moms/frakt, vissa av deras ramar är ju UK made.

Bike24 har en del ht ramar i lager.

Berk

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Bike24 har primal & eccentric men jag skulle tro att San Quentin är en bättre eller i alla fall mer modern cykel. Sen finns det inte så mycket i rätt storlek & pris. Annars är ju ARC säkert trevlig.... men då kanske man vill titta efter nya Chameleon istället om man har gott om pengar.

Berk

Aktiv medlem
Den har helt perfekt geometri! Moderna vinklar, 425 mm kort kedjestag och hög vevlager. Nästan identiskt med Nordest Bardino 2 med 130 mm gaffel.

Ser nu dock att det är en 27.5". Så funkar tyvärr inte för TS.

Undrade redan hur dom fick till en 425 mm kedjestag med rak sadelrör. Och ingen 29" HT ram, förutom Nordest Bardino, har så hög vevlager.

M4tte

Medlem
San Quentin

Bikester har även en primal i large
Tack för tips! Vad tror du om denna ramen? Rimligt pris, finns i lager och gratis frakt till Sverige!

jonte987

Aktiv medlem
Tack för tips! Vad tror du om denna ramen? Rimligt pris, finns i lager och gratis frakt till Sverige!

Jodå men du får kolla på storlek så det inte blir fel igen eftersom den har lite äldre geo Reach tex är bara 450mm på large men det kanske blir rätt pga vinklarna

M4tte

Medlem
Jodå men du får kolla på storlek så det inte blir fel igen eftersom den har lite äldre geo Reach tex är bara 450mm på large men det kanske blir rätt pga vinklarna
Ja men verkligen! Reach på cykeln jag har nu är 495 cm. Tror du 45mm är för stor skillnad? Finns ju en tabell på chainreactioncycles, kan man gå blint på längd och mått på innerben? För enligt den så ska ju large passa ganska bra. Eller ska man mäta mått på själva cykeln, har du några tips hur jag kan tänka? Vill verkligen inte köpa fel igen. 😂

Berk

Aktiv medlem
Ja men verkligen! Reach på cykeln jag har nu är 495 cm. Tror du 45mm är för stor skillnad? Finns ju en tabell på chainreactioncycles, kan man gå blint på längd och mått på innerben? För enligt den så ska ju large passa ganska bra. Eller ska man mäta mått på själva cykeln, har du några tips hur jag kan tänka? Vill verkligen inte köpa fel igen. 😂

Jag skulle säga att reach på Nukeproof är lite på korta sidan. Men sadelrörsvinkel är också flackare. Så distansen mellan sadeln och styret blir bra. Men man sitter lite mer bakåt jämfört med din nuvarande cykel. Kanske behövs också en lite längre stam, t.ex. 50 mm.

M4tte

Medlem
Jag skulle säga att reach på Nukeproof är lite på korta sidan. Men sadelrörsvinkel är också flackare. Så distansen mellan sadeln och styret blir bra. Men man sitter lite mer bakåt jämfört med din nuvarande cykel. Kanske behövs också en lite längre stam, t.ex. 50 mm.
Tack för bra svar! Har nu fått mitt nya styre och precis monterat på 50mm riser styre på cykeln. Ska snart ut och testcykla och se hur det känns. Lutar dock åt att köpa ny ram, tänker att det kommer vara mycket enklare att manövrera än min XL. Bör ju heller inte vara för svårt att sälja av min XL-ram I dagens marknad!

liveforthis

Aktiv medlem
Tänk påmatt reach på en HT ökar lite med . Med mina 187cm så tycker jag reach på 460-470mm är perfa på en HT och 470-485 på en fs är lagom för mina ändamål att ha kul på hojn som allround. Hade jag bott i ett land med mer utför åkning så hade jag gått upp 10mm på vardera. Och jag har testat massa olika hojar senaste åren men så beror det ju på vad man har för mål/ jag komm r från en dirt/street bakgrund samt dh då är man vanare vid lite kortare hojar.

Topp