Hjälp! Kraftiga domningar i handen (lvg)

Yah

Medlem
Hej!
När jag är ute och cyklar lvg så upplever jag mycket kraftiga domningar som gör att handen somnar och i vissa fall kan jag t. om känna av lite domningar dagen efter. Jag brukar ha mina 25-mm däck på 100 psi bak och 95 psi fram och upplever att det gör en positiv skillnad men ändå får jag domningar.
Bikefit har jag haft och det gav mig korrekt sadel samt korrekt sadelhöjd, men domningarna återstår fortfarande och när jag berättade det för bikefit personen så provade vi att korta styrsammen från 110 mm till 70mm. Dessutom testade vi att höja styret med 10mm. Ändå efter allt det så är domningarna fortfarande kvar!
Gel handskar har jag alltid haft.
Vad kan jag göra efter allt detta om det ens finns något att göra?
Hjälp skulle verkligen uppskattas!
Mvh

GoranS

Aktiv medlem
Har du mycket tyngd på händerna, d.v.s. använder armarna frö att hålla uppe överkroppen? Om så är väl sittställning + corestyrka saker att fundera över. Tycker i och för sig att om bikefiten är gjord bra borde du inte behöva ha så mkt vikt på händerna.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Kanske prova försöka ändra läget lite på händerna överdrivet ofta, kan själv få lite domningar ibland när jag sitter statiskt med händerna länge.

Yah

Medlem
För mig funkar inte stoppning i handskar det blir bara värre då, eventuellt extra lager med styrlinda kan fungera.
Lite mindre med luft i däcken.
Intressant! Får väl prova att cykla med handskar utan gel och se hur det känns. Eventuellt rulla ännu ett lager styrlinda eller sänka däcktrycket mer.
Tack för tipset!

Yah

Medlem
Har du mycket tyngd på händerna, d.v.s. använder armarna frö att hålla uppe överkroppen? Om så är väl sittställning + corestyrka saker att fundera över. Tycker i och för sig att om bikefiten är gjord bra borde du inte behöva ha så mkt vikt på händerna.
Exakt min tanke! Om bikefiten är gjord bra så behöver jag egentligen inte bekymra mig över positionen, men ändå sker domningar. Ska kolla lite djupare på corestyrka och om det är skurken i detta fall
Tack!

HåkanC

Aktiv medlem
100 psi bak och 95 psi fram
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?

Vad gäller dina domningar så verkar du redan ha gjort det som brukar föreslås.
Men hur ofta byter du grepp på styret? En av många fördelar med bockstyre är den stora variationen på grepp. Några av dem
dropbarpositions.jpg

Men då förutsätter det att de olika greppen funkar lika bra och även att man har som vana att byta grepp.
Ytterligare en sak att kontrollera är vinkeln i dina handleder, typ så här
image-34.png

Men du bör även googla, det finns mkt att hitta.

Yah

Medlem
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?
Hehe. Förstår att det imperial systemet är urkasst, men skrev psi därför att det är den enda enheten som står på min cykelpump.
Vad gäller dina domningar så verkar du redan ha gjort det som brukar föreslås.
Men hur ofta byter du grepp på styret? En av många fördelar med bockstyre är den stora variationen på grepp. Några av dem
dropbarpositions.jpg

Men då förutsätter det att de olika greppen funkar lika bra och även att man har som vana att byta grepp.
Ytterligare en sak att kontrollera är vinkeln i dina handleder, typ så här
image-34.png

Men du bör även googla, det finns mkt att hitta.
Svårt att säga när jag byter grepp, men kanske var 5-10:e minut?
Jag ska även se över handledsvinkeln så att den stämmer överens med bilden du skickade.
När jag googlade efter detta så fann jag att man kunde skjuta sadeln bakåt för att få mer vikt distribuerat bakåt, men tyvärr var sadeln redan skjuten så långt bak som möjligt :( Annars sade google också att man skulle kunna höja styre, korta styrstam, sänka sadelhöjd , m.m
Tack för svaret

jonja

Aktiv medlem
Vad har du för drop mellan sadeltopp och överdel styre?
Dämpande styrlinda kan lindra besvären, tex
Under lindan kan man lägga ytterligare stoppning:
Har du profilerat styre? Om inte kan du prova med

GoranS

Aktiv medlem
Exakt min tanke! Om bikefiten är gjord bra så behöver jag egentligen inte bekymra mig över positionen, men ändå sker domningar. Ska kolla lite djupare på corestyrka och om det är skurken i detta fall
Tack!
Om du lyfter händerna en cm från styret, känns det då som du hyggligt kan göra det eller är känslan att du kommer att "rasa framåt"? Om det är det sistnämnda tror jag det kan finnas något i att titta på sittställning och/eller corestyrka.

Annars tror jag som HåkanC att det är bra att växla position och att se till att man har händerna i en så naturlig och avslappnad position som möjligt utan en massa konstiga onaturliga vinklar.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Personer med kraftig bål och armar får mer tyngd på händerna än en optimal cykelkropp.

Som komplement till nämnda förslag kan du försöka flytta sadeln 1-2 cm bakåt vilket minskar belastningen på händerna. Tänk att tex skridskoåkare kan åka med kraftigt framåtlut utan att stötta med armarna, gäller bara att hitta balansen.
Cykling tränar bålmusklerna dåligt. Förutom gymträning är paddling, rodd, skidåkning mm bra träning av bålmusklerna.

Makten

Aktiv medlem
Detta kanske kan vara något? Jag kör med grunkorna på hoodsen och tycker det blev ordentligt mycket bekvämare. Har dock inte haft domningar.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag har tidigare drabbats av domningar på långpassen och berodde på att jag klämde lite för hårt med händerna. För min del handlade det om muskeltonus som gör att jag utan att tänka på det spänner musklerna lite, lite för mycket när jag greppar tag om något. Genom att träna på att inte hålla så hårt i styret försvann domningarna gradvis och är nu borta.

Batavus

Aktiv medlem
Hehe. Förstår att det imperial systemet är urkasst, men skrev psi därför att det är den enda enheten som står på min cykelpump.

Svårt att säga när jag byter grepp, men kanske var 5-10:e minut?
Jag ska även se över handledsvinkeln så att den stämmer överens med bilden du skickade.
När jag googlade efter detta så fann jag att man kunde skjuta sadeln bakåt för att få mer vikt distribuerat bakåt, men tyvärr var sadeln redan skjuten så långt bak som möjligt :( Annars sade google också att man skulle kunna höja styre, korta styrstam, sänka sadelhöjd , m.m
Tack för svaret
Längre styrstam känns som motsatsen till att skjuta sadeln bakåt, men jag är så dum.
Jag är själv syndare, och hänger gärna litet på händerna. Kortare styrstam betyder att du lastar över tyngd på rygg, röv och i viss mån fötter.
Du har inte bekymret någonannan stans? Arbetsställning eller annat?
Edit: "motsatsen" är kanske inte rätt ord, men jag menar liksom att det borde räcka med detn ena åtgärden...eller nåt.

Senast ändrad:

LFN

Aktiv medlem
Ibland kan kroppen hitta på konstiga saker. Nervbanor kan spöka på "fel" ställen. En dålig hållning i axlar och nacke, kan ta sig uttryck i domningar i fingrar och händer.

glitch

Aktiv medlem
Att du har gjort en bikefit betyder väldigt lite. Folk har tröttsamt hög övertro till bikefit. Det är en ögonblicksbild där du sitter ett par minuter i taget och cyklar på en trainer och ställer in cykeln "så det ser bra ut". Det intressanta är vad som händer över tid, när du börjar bli trött, börjar hänga på styret osv.
Att händerna domnar är ett tydligt tecken på att någon / några nervbanor är i kläm. Kanske har du för mycket tyngd på styret, kanske har du en knasig vinkel på hoodsen så nerverna kläms, kanske är det några nerver högre upp i kedjan som kläms som yttrar sig i domnade händer. Kan vara vinkel på hoods och styre, kan vara handskar som trycker osv.

Bikefit är dessutom ingen statisk övning utan den kan ändras med tiden / behöver justeras i takt med att man hittar saker. Kanske kan du prata med stället du gjorde bikefit på och berätta om domningarna så kan de göra en snabbkoll?

Drosa

Aktiv medlem
Jag har märkt att på min (nu stulna) gravelbike att jag kommer verkligen inte överens med shimanos konstiga oergonomiska handtag. Hur jag än ställde in dem så var det nervpirr i händerna efter en kvart. På racern med "andra" handtag så känns det inte alls.

Hasse#7

Aktiv medlem
Hur mycket cyklar du? En förvärvad irritation/skada upphör inte direkt genom åtgärder. Belasta inte den känsliga punkten alls om det går. Efter ett tag går det förhoppningsvis över och en ny inställning eller styrka är naturligt bra.

Arvido

Aktiv medlem
Låna en hoj med kortare reach av någon. Testa. Låna en med längre. Testa. Det kan ju vara så att den som gjorde bikefiten var tvungen att utgå från en cykel med fel storlek. Min erfarenhet är att många handlare säljer för stora hojar till folk, så börja med att testa en storlek mindre. Det är väldigt svårt att få en för stor eller för liten cykel att passa genom kortare/längre stammar och framskjutna eller bakhasade sadlar. Ett tecken på fel storlek är att sadeln sitter så långt fram/bak som det går att sätta den.

Hej!
När jag är ute och cyklar lvg så upplever jag mycket kraftiga domningar som gör att handen somnar och i vissa fall kan jag t. om känna av lite domningar dagen efter. Jag brukar ha mina 25-mm däck på 100 psi bak och 95 psi fram och upplever att det gör en positiv skillnad men ändå får jag domningar.
Bikefit har jag haft och det gav mig korrekt sadel samt korrekt sadelhöjd, men domningarna återstår fortfarande och när jag berättade det för bikefit personen så provade vi att korta styrsammen från 110 mm till 70mm. Dessutom testade vi att höja styret med 10mm. Ändå efter allt det så är domningarna fortfarande kvar!
Mvh
Jag bytte cykel till en med 30mm däck samt en ram med lite dämpning i.
I mitt fall hjälpte det mycket.
Bara att gå från 25 däck med 8 bar i till 30 med 5 bar i upplevde jag som en behagligare resa.
Skulle även rekomendera ett aero styre för att få större kontaktyta mellan hand och styre.
Dessa åtgärder hjälpte mig.
Styrets kontaktyta var det första jag skulle prova. Se den hur breda däck du kan ha i din ram.
Lycka till. Mvh Peter

kais01

Aktiv medlem
"england is going metric, inch by inch".

om du går över till att mäta trycket i bar försvinner nog problemet;)

sen om du har gränsfall till så kallat karpaltunnelsyndrom även i vanliga fall, ska det väl inte mycket cykling till för att väcka upp det. har lite tendenser själv, och får tänka på hämdernas position på styret. polstrade cykelhandskar hjälper ibland, men ibland inte. positionen för mig viktigast.

Keisman

Ny medlem
Hej!
Mvh
Hade exakt ditt problem när jag cyklade landsväg, till 99% corestyrka som de flesta har undermålig inklusive mig själv.

Sedan kan det vara så att du är lite benägen rent genetiskt att ha problem med carpal tunnel domningar.
Vi är alla skapta olika, och har lite olika "kabeldragning" internt.
Men även om så är fallet bör rygg och magövningar samt eventuellt lite mindre överkropps vikt lösa ut problemet.
Att hålla på med strylinda/handskar osv, är lite som vi inom sjukvården gör med odefinerad smärta #alvedonlöserallt
Ta tag i grundorsaken o du löser oftast problemet oavsett vad det är.

Hade exakt ditt problem när jag cyklade landsväg, till 99% corestyrka som de flesta har undermålig inklusive mig själv.

Sedan kan det vara så att du är lite benägen rent genetiskt att ha problem med carpal tunnel domningar.
Vi är alla skapta olika, och har lite olika "kabeldragning" internt.
Men även om så är fallet bör rygg och magövningar samt eventuellt lite mindre överkropps vikt lösa ut problemet.
Att hålla på med strylinda/handskar osv, är lite som vi inom sjukvården gör med odefinerad smärta #alvedonlöserallt
Ta tag i grundorsaken o du löser oftast problemet oavsett vad det är.
Du har helt rätt core styrkan är svaret på gåtan. Man ska inte hänga på styret. Jag själv skulle hjälpas av bättre core styrka.

Pfaff

Aktiv medlem
4 bar (slanglöst) blir bra i 30 mm däck om hela ekipaget väger runt 85-90 kilo.
Ritcheys Venturemax har en bra liten bula i bocken längst ner och god "flare" om du ligger där nere normalt. Finns i 36 cm bredd som passar bra om ditt standardstyre är 40-42 cm.

Sajo

Medlem
Domnar händerna i andra situationer också? I så fall kan det vara nerver i handleden som kommer i kläm. Googla karpaltunnelsyndrom.

NiklasL

Aktiv medlem
Vet inte varför TS hand domnar men för egen del handlar det om problem med ena axeln (åtminstone delvis jobbrelaterat). Vä hand/arm domnar även utan styre om jag gör yoga-posen ”nedåtgående hund”, se bild. Träning påbörjad, bättring pågår 😊
CD789908-61F8-4019-B4D9-6F837828D190.jpeg

J2000E

Aktiv medlem
På nittonhundratalet sade cykeltränaren att armbågarna ska vara böjda. Armarna ska inte agera stöd utan stötdämpare/fjädring. På den tiden kallades det inte "core" utan bål. Inte alls lika trendigt men precis samma sak.

I bocken

52385639419_07f630aecf_z.jpg

Uppe

52385760540_a543565bb3_b.jpg

Ram-geometri och mode varierar. Ergonomi mindre så.

glitch

Aktiv medlem
Vänsterhanden på bild No. 2 ser perfekt ut för kommande domningar med kraftigt överböjd handled....

aben

Aktiv medlem
Har samma typ av styre och reglage och jag håller händerna som på nedersta fotot av Eddy Merckx ibland och har inte haft några alls problem med händerna på långturer. Men det handlar om att variera positionen, skulle tro att jag håller på tio olika sätt och aldrig under längre perioder, går liksom automatiskt att skifta handposition, inget jag tänker på

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Har samma typ av styre och reglage och jag håller händerna som på nedersta fotot av Eddy Merckx ibland och har inte haft några alls problem med händerna på långturer. Men det handlar om att variera positionen, skulle tro att jag håller på tio olika sätt och aldrig under längre perioder, går liksom automatiskt att skifta handposition, inget jag tänker på

Två saker "ibland", "aldrig under längre perioder".....Med en bra grundsittställning kan du sitta länge utan problem, vilket torde vara det viktigaste för en motionär. När man sitter med händerna i hoodsen ska man liksom ha ett lätt grepp med en avslappnad handled med naturlig vinkel och det bör man kunna sitta med under lång tid utan problem. Håll armen utåt, i nittio grader längs sidan, med handflatan vänd uppåt. Med handflatan fortfarande uppåt, rotera handen med lillfingret mot kroppen. I vilket läge tror du risken för kompression av nerver är störst?

Bild nummer två känns som en tidig variant av numera bannlysta "puppy paws" för övrigt😃 (notera att trycket ligger på underarmarna dvs. minimal kompression av handnerverna)
besseges21st3-wellens-1000.jpg

aben

Aktiv medlem
Håll armen utåt, i nittio grader längs sidan, med handflatan vänd uppåt. Med handflatan fortfarande uppåt, rotera handen med lillfingret mot kroppen. I vilket läge tror du risken för kompression av nerver är störst?
Hänger inte med på hur du menar. Handflatan uppåt?

ejma

Aktiv medlem
De ibland bespottade inåtvridna handtagen som bla Remco E och MvdP kör med rätar ut handleden och ger ett jämnare tryck i handflatan. Blir extra bra med böjda armbågar. Kanske inte löser problemet med domningar, men det blir lite bättre.

glitch

Aktiv medlem
Skall precis gå till sängs och är nog för trött för jag förstår inte. Så håller man väl inte styret i någon handposition?
Sov på saken, titta sen på en anatomisk bild av hur nerverna går ut till fingrarna. Titta sen igen på bild no. 2 av old school cyklist och föreställ dig min bild no. 2 men med handen vriden 90 grader medurs.

Topp