Hjälp! Kraftiga domningar i handen (lvg)

aben

Aktiv medlem
Kan lägga till att när jag håller som på bilden med Merckx så ligger belastningen främst på bakkanten av yttersidan av handflatan, på den "trampdynan" (kommer inte på det rätta ordet) som är där. Jag tror jag förstår vad @glitch menar med att inte ha tryck där nerverna löper i mitten av handflatan och det är precis så jag håller men varierar med olika positioner så att det inte blir för statiskt.

kais01

Aktiv medlem
Kan lägga till att när jag håller som på bilden med Merckx så ligger belastningen främst på bakkanten av yttersidan av handflatan, på den "trampdynan" (kommer inte på det rätta ordet) som är där. Jag tror jag förstår vad @glitch menar med att inte ha tryck där nerverna löper i mitten av handflatan och det är precis så jag håller men varierar med olika positioner så att det inte blir för statiskt.
i yttre delen av handflatan går dock nerven till lillfingret, och den gillar inte heller överdrivet tryck.

been there done that. efter en cykelsemester för många år sedan tog det en månad att hämta sig. undviker sedan dess styren med för mycket backsweep, och problemet har inte återkommit.

tydligen är lillfingerdomning en mer klassisk konsekvens av cykling, mera än karpaltunnelsyndrom som väl är trådens egentliga ämne.

På nittonhundratalet sade cykeltränaren att armbågarna ska vara böjda. Armarna ska inte agera stöd utan stötdämpare/fjädring. På den tiden kallades det inte "core" utan bål. Inte alls lika trendigt men precis samma sak.

I bocken

52385639419_07f630aecf_z.jpg

Uppe

52385760540_a543565bb3_b.jpg

Ram-geometri och mode varierar. Ergonomi mindre så.
Kungen Eddy :)

Topp