Hjälp med All Mountaincykel för 20k

mafakka

Medlem
Hej,

jag behöver er expertis!

j
Jag köpte en Scott aspect 40 strl XL innan sommaren för att komma igång igen med cyklandet. Nu har jag känt efter och kommit fram till att jag kör ganska stökigt och är orädd om vart jag tar min cykel.
Var precis och kikade på en Scott Genius 60 på REA..

Jag vill ha kvalitet som fungerar och har kompetens till att laga punka och mycket enkel mek.
Jag är 190cm och väger 100kg, ingen liten pojk alltså.Jag kommer cykla mycket stig och sten men vill även testa lite bike parks.

Budgeten är ca upp till 20 000:-

de jag har kollat på är:

Rose Jabba Wood 4
Canyom Nerve AM 6 och XC 7
Scott genius 60

give me your thoughts!

tack! //Richard

floors

Aktiv medlem
Som jag har förstått det (har inte provat någon av dem ska tilläggas) så är Jabba Wood Rose's motsvarighet till Canyons Nerve XC, och Granite Chief ser ju att vara en snäppet vassare enduroaktigare cykel än Canyons Nerve AM. Med andra ord så ser Granite Chief ut att vara en cykel som är lite mera anpassad för teknisk stigcykling än vad Jabba Wood är.

Det är min analys utan att ha provat dem. Jag har en HT som jag kan rejsa på med så jag vill i alla fall ha en lekcykel och därför så är jag sugen på Granite Chief.

mafakka

Medlem
ok, då känns ju Granite som rätt cykel även om man vill köra lite platt också. Är det något man bör uppgradera en Granite Cheif 4 med? det finns ju lite spelrum kvar i budgeten. Jag här läst att många gärna kör med andra däck, spacers, mm.

Robert

Aktiv medlem
Jag har själv gått från en 100mm Kålfiber XC till den min nuvarande 160mm AM-cykel med avsikt att köra både i skog och lite bikepark. Det har visat sig att min anorektiska Giant Reign fungerar utmärkt i stökig skog och med sänkt sadel, ger mig en hyfsad cykel i Vallåsen och Gesunda.
Men hade jag valt cykel idag hade jag nog satsat på de sk Super Enduro, som YT-industries kallar det.
Du får då en cykel med 66 graders styrvinkel och 180mm slag, som är helt ok i pisten. När du sedan sänker den till 140 - 160 mm fungerar den bra i skogen. Du blir kanske förskräckt av vikten på ca 14 kg men skall du inte köra långlopp så kommer det fungera i skogen. Denna cykeltyp har oftast top-of-the-line komponenter för att hålla nere vikten men vinklar nästan som en DH-cykel.
Här är några exempel.

http://www.rosebikes.se/artikel/rose-beef-cake-fr-sl-8/aid:436144
http://www.yt-industries.com/shop/index.php?page=product&info=154
http://www.scott-sports.com/us_en/product/10840/55600/217962

Igge kör Scotten och det går inte direkt långsammare än hans tidigare cyklar.
Personligan är jag inte förtjust i Scotts egna lösningar då det förhindrar framtida uppgraderingar av bakdämparen. Men visst, tekniskt sett fungerar de.

FreeHeeler

Ny medlem
Specialized Enduro Comp får du för ~ 20k från England, funderar själv på en sådan.
Och ja det finns butiker som säljer Specialized till Sverige tom utan någon fraktkostnad =).

Arkis

Medlem
Du ska definitivt köpa till en justerbar sadelstolpe, ett måste på den här typen av hoj. När man vant sig går det inte att klara sig utan, cykeln blir dubbelt så rolig!

Arkis

Medlem
Granite Chief blir nog kanon! Shimano eller SRAM är som Canon eller Nikon, ren smaksak. Uppsök nån cykelaffär och provväxla lite och känn själv. SRAM är mer distinkt/klonkig i växlingen. Shimano är mer smooth, men det gör att det kan vara svårare att uppfatta när växlingen sker.

Det som det kan bli lite mer mek med jämfört med din nuvarande hoj är ju bakdämparen och länkaget precis som på alla heldämpade cyklar.

Och som sagt, glöm inte justerbar sadelstolpe, kan inte poängteras nog! CRC har nice-price på Rock Shox Reverb just nu...

Topp