Hjälp med drev

Ringh

Medlem
Hjälp med drev
Sitter o kollar om man kan hita ett drev till kassetten, har idag 11-36 men skulle vilja ha 10-36 istället. SÅÅÅ min fråga, kan nån hjälpa mig med att tala om vart jag kan hitta ett 10-drev o byta ut mitt befintliga 11-drev.

marr

Moderator
Forumvärd
Hjälp med drev
Det kommer dock inte att passa ett 10drev till din kasett tyvärr.

Det blir ny body (eller nav/hjul) och ny kasett som gäller.

ceel

Aktiv medlem
Hjälp med drev
Ta en hammare och slå av en tand på 11an. Helt klart mest prisvärt. ;)

Annars är det som marr säger. 10-tand finns bara till Sram XD-body.

Ringh

Medlem
Hjälp med drev
pero02 sa:
Sram har 10-50 på sin 12-delade variant. Fungerar klockrent.
Ok, då jag ska byta kassett inom en snar framtid och har allt ligger så ville jag bara ha ett drev till min nuvarande kassett och bara byta det drevet. Men verka inte va så enkelt :(

Ringh

Medlem
Hjälp med drev
ceel sa:
Ta en hammare och slå av en tand på 11an. Helt klart mest prisvärt. ;)

Annars är det som marr säger. 10-tand finns bara till Sram XD-body.
Ha ha, bästa svaret ever :D Jag ska byta kassett snart men väntar på lite grejer och då kommer jag gå upp i drev fram istället.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Hjälp med drev
Höll faktiskt på att köra på en älg (modell mindre) igår, livrädd att morsan skulle ruttna och ta upp jakten. Hade varit bra med 10T bak i det läget, i alla andra situationer är 10T dåligt.

emmer

Ny medlem
Hjälp med drev
Sixten Fors sa:
Höll faktiskt på att köra på en älg (modell mindre) igår, livrädd att morsan skulle ruttna och ta upp jakten. Hade varit bra med 10T bak i det läget, i alla andra situationer är 10T dåligt.
Men lille sixten. Tian är för transportcykling.

kais01

Aktiv medlem
Hjälp med drev
en vilken som helst cykel oavsett 10a duger nog föga om älgen sätter fart. cyklade något hundratal meter landsväg parallellt med en älg på andra sidan ett dike en gång. det var som ingen tvekan vem som var snabbast.

pratade lite med den, sen vek den av.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Hjälp med drev
Var tvungen att kolla, älgen spinner ut vid måttliga 50 km/h, det räcker ju med 11T bak om de är så långsamma :)
Tur att det inte var en björn gör 60, eller ännu värre en hare som toppar 70-80 km/h beroende på modell. Harar är läskiga.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Hjälp med drev
Sixten Fors sa:
Var tvungen att kolla, älgen spinner ut vid måttliga 50 km/h, det räcker ju med 11T bak om de är så långsamma :)
Tur att det inte var en björn gör 60, eller ännu värre en hare som toppar 70-80 km/h beroende på modell. Harar är läskiga.
Du förväxlar harar med kaniner.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjälp med drev
Sixten Fors sa:
Sjukt läbbiga. De kan flyga i vaccum också.

Bilagor

emmer

Ny medlem
Hjälp med drev
Om man tycker harar är snabba har man aldrig stött på en broms...

(Är väl iofs ungefär samma hastigheter även om man undrar hur dom gör när dom mäter :-) )

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjälp med drev
emmer sa:

(Är väl iofs ungefär samma hastigheter även om man undrar hur dom gör när dom mäter :-) )
Testa att trampa i ett jordgetingbo... Snabba rackare som motiverar en att slå personligt rekord i traillöpning....

eiskall

Aktiv medlem
Hjälp med drev
Bengt-re sa:
emmer sa:

Testa att trampa i ett jordgetingbo... Snabba rackare som motiverar en att slå personligt rekord i traillöpning....
Jag lärde mig nyligen att jordgetingar är helt vanliga getingar, som råkar ha sitt bo i jorden istället för de klassiska getingboen. Deras mer utsatta och lättåtkomliga bo gör jordgetingarna mer aggressiva och vaksamma.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjälp med drev
eiskall sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:

Jag lärde mig nyligen att jordgetingar är helt vanliga getingar, som råkar ha sitt bo i jorden istället för de klassiska getingboen. Deras mer utsatta och lättåtkomliga bo gör jordgetingarna mer aggressiva och vaksamma.
Aha! Fast rätt grumpy vill jag nog klassa dem, men iofs trampar en tjockis sönder deras hem så är det väl begripligt att de inte bjuder på lunch när man hälsar på....

kais01

Aktiv medlem
Hjälp med drev
Ringh, vi tramsade till din tråd lite, det var ju fredag:)

hoppas du fick svar på din fråga. det är alltså lite jobb och kostnader förbundna med att få dit en 10a. gör du det för att få snabbare hoj riskerar du att bli besviken, redan 11an är en tveksam rackare med mycket slitage och, tycker jag och somliga, störande hög transmissionsförlust. den är jämförbar med att ha en generator inkopplad.

gör du det som emmer säger för att ta dig till och från stig, alltså inga cykelvasaambitioner kan det säkert ändå funka, många är nöjda därvidlag.

större framklinga är en alternativ och lättfixad väg, och mycket bättre om det är långlopp du längtar efter.

för övrigt funkar pudret myrr utmärkt för att få undan oönskade och dolda getingbon i jord eller på vind. strö lite vid ingången. tre veckor senare är boet borta.

Ringh

Medlem
Hjälp med drev
kais01 sa:
Ringh, vi tramsade till din tråd lite, det var ju fredag:)

hoppas du fick svar på din fråga. det är alltså lite jobb och kostnader förbundna med att få dit en 10a. gör du det för att få snabbare hoj riskerar du att bli besviken, redan 11an är en tveksam rackare med mycket slitage och, tycker jag och somliga, störande hög transmissionsförlust. den är jämförbar med att ha en generator inkopplad.

gör du det som emmer säger för att ta dig till och från stig, alltså inga cykelvasaambitioner kan det säkert ändå funka, många är nöjda därvidlag.

större framklinga är en alternativ och lättfixad väg, och mycket bättre om det är långlopp du längtar efter.

för övrigt funkar pudret myrr utmärkt för att få undan oönskade och dolda getingbon i jord eller på vind. strö lite vid ingången. tre veckor senare är boet borta.

Ingen fara. Ja fick mitt svar att det inte gick sen har ja bara setat o skrattat åt alla :) Men blir hur som haver en nu klinga fram till Vasan. Tack alla för en komisk läsning samt bra svar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer