Hjälp med dropper post reglage

Jag ska hjälpa tjejen med att konvertera hennes Scott contessa scale 710 plus till 1x10 och ska samtidigt byta reglage till dropper posten. Det sitter en Syncross Dropper 2.5 stolpe på cykeln. Sadelstolpen är konstruerad så att vajerns lösa ände skruvas fast i en nippel som sedan fästs i själva sadelstolpen. Vajerns ände med fast nippel fästs alltså i reglaget.

De flesta reglage jag hittar verkar vara konstruerade tvärt om, vajerns fasta nippel ska sitta i dropper posten.

https://www.bike-discount.de/en/buy/tranzx-lever-for-remote-seatpost-horizontal-630620
Denna ser identisk ut med reglaget jag hade till min förra cykel med en dropper från Brand-X (konstruerad på samma sätt). Skulle det funka?
Någon som kan tipsa om andra alternativ?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag har ett par sådana reglage på väg från Bike-discount, jag tror som du att de används med wire-stoppet i reglaget men kan återkomma om några dagar med facit.

toga

Medlem
Det där reglaget är samma som Brand X dropper. Den fasta nippeln sitter i reglaget, och den nippeln man skruvar fast sitter i droppern. En kass konstruktion dock. Tvärt om vore det logiska.

Senast ändrad:
Jag tror du kan använda reglage som klämmer vajer vid reglaget också, genom att helt enkelt klippa av nippeln.
Jag vet att wolftooths dropperreglage ska funka med båda typerna av dropper i alla fall.

Varje gång jag grejar med den där droppern så brukar det bli bäst om man byter vajer och sätter på en ny nippel i reglageänden.
På sidan du länkar till så visas just Ofta Köpt tillsammans - https://www.bike-discount.de/en/buy...el-sus-shift-inner-cable-1.2mm-x-2100mm-46061
Köp några vajrar samtidigt och sedan några nipplar så kommer du alltid kunna lösa eventuealla reglage/dropper problem i framtiden.
En vajer kostar kring 20kr och nipplar kring 1-2 kr

mikipedia_

Aktiv medlem
E13 reglaget är ganska så najs! Borde gå att köpa direkt av dom i deras webbshop. Det reglaget är kullagrat och man kan justera startpositionen på spaken beoende på hur lång tumme man har och vajern kläms fast som på en bakväxel med en bricka över ett litet spår.

X-Race

Medlem
Kolla in Cane Creeks dropper reglage, har det inte själv men några polare kör med det och är sjukt nöjda. Vet dock inte hur det funkar med anslutningen.

kais01

Aktiv medlem
köpte nyligen en magura vyron med trådlöst reglage på styret.

30 sekunder att montera, och lika lätt flytta mellan cyklar.

vilket framsteg.

Alfelt

Ny medlem
Har kört med reglaget från Bontrager i snart ett år och det har fungerat felfritt. Sonen kör med Brand- X och det har inte varit helt oproblematiskt.

Lingon

Aktiv medlem
kais01 sa:
köpte nyligen en magura vyron med trådlöst reglage på styret.

30 sekunder att montera, och lika lätt flytta mellan cyklar.

vilket framsteg.
Är du nöjd? Har läst att det skall vara en jobbig fördröjning innan man kan sänka?

kais01

Aktiv medlem
lingon, har antagligen version två av magura vyron, för fördröjningen är inte störande. känns korrekt anpassad.

men taktiken och tänket är lite annorlunda, eftersom man inte själv bestämmer hur länge ventilen ska vara öppen. så man trycker in knappen helt kort, släpper den och återgår direkt till att styra. fördelen med detta i stökig miljö är att du inte behöver ta uppmärksamhet från styrningen nästan alls. handkontrollen bara initierar händelsen, ungefär på samma sätt som när man växlar.

strax öppnar den och man ställer in önskad höjd. om något tycker jag kanske ventilen kunde vara öppen en aning längre, men antar att det är en vanesak.

enda kritiken tycker jag var instruktionsboken, krångligare får man leta efter. man ska inledningsvis och efter batteribyte i sändaren para ihop den med stolpen, och det är lättare på tuben att se hur detta ska gå till. egentligen inte svårt alls.

den är mycket stadigt byggd, inget glapp eller flex i sadelinfästningen. känns som den kommer stå emot ett tag. vi får se hur länge:)

och konceptet med trådlös dropper är ett definitivt framsteg. inget fippel med kablar vid monteringen, inget (ständigt) underhåll av dessa, och lätt flytta droppern mellan cyklar.

there is no way back som amerikanarna brukar säga.

Lingon

Aktiv medlem
kais01 sa:
lingon, har antagligen version två av magura vyron, för fördröjningen är inte störande. känns korrekt anpassad.

men taktiken och tänket är lite annorlunda, eftersom man inte själv bestämmer hur länge ventilen ska vara öppen. så man trycker in knappen helt kort, släpper den och återgår direkt till att styra. fördelen med detta i stökig miljö är att du inte behöver ta uppmärksamhet från styrningen nästan alls. handkontrollen bara initierar händelsen, ungefär på samma sätt som när man växlar.

strax öppnar den och man ställer in önskad höjd. om något tycker jag kanske ventilen kunde vara öppen en aning längre, men antar att det är en vanesak.

enda kritiken tycker jag var instruktionsboken, krångligare får man leta efter. man ska inledningsvis och efter batteribyte i sändaren para ihop den med stolpen, och det är lättare på tuben att se hur detta ska gå till. egentligen inte svårt alls.

den är mycket stadigt byggd, inget glapp eller flex i sadelinfästningen. känns som den kommer stå emot ett tag. vi får se hur länge:)

och konceptet med trådlös dropper är ett definitivt framsteg. inget fippel med kablar vid monteringen, inget (ständigt) underhåll av dessa, och lätt flytta droppern mellan cyklar.

there is no way back som amerikanarna brukar säga.
Tack! ? Blir nog att beställa en sån till xc-hojen som inte har nån bra dragning för kabel.

Alfakrull

Medlem
ajajkapten sa:
Har kört med det i ungefär 1,5år, fick med det med en av mina droppers och har behållt det sen dess. Inga konstigheter skulle jag säga, själva ytan på spaken är lite glatt så jag har funderat på att sätta griptape där men det har inte varit så akut att jag gjort det än. Sen vet jag inte om det är ett 300kr-reglage, jag har stundom funderat på om det är värt att uppgradera till reglage som är mer premium.

Hej ajajkapten,
Har du kvar det gamla dropper reglaget som satt på COntessan, vad var det för årsmodell? Har du en bild på det kanske, jag har en Genius 2018 där en av de två skruvarna på reglaget har gått av och skulle behöva ett i reserv?

Tack på förhand / Marcus

Köp & Sälj

Topp