Hjälp med eker!

Coel

Medlem
Hjälp med eker!
Tjena!

Någon som råkar veta vad det är för tjocklek på ekrarna till ett shimano wh-mt620 29" bakhjul?

Kan endast hitta att de ska va 288mm långa men inget om tjockleken. Skulle givetvis mäta ekrarna själva om jag hade ett skjutmått, det blev dock kvar hemma i Sverige :/

Har redan fått fel ekrar på 2 verkstäder och vill nu ringa och fråga om de faktiskt har de inne på lager innan man åker iväg en längre sträcka för att få tag på en..

Tack på förhand!

MVH

n3wton

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
Jag är ingen hjulbyggare, men jag tror inte det är så noga i detta fallet. Ekrar brukar vara klenare på mitten och grövre i ändarna, och jag förmodar att materialets exakta egenskaper skiljer sig mellan tillverkarna så om du inte får tag i exakt samma eker så kommer du ändå ha en eker som skiljer sig från de andra. Då borde du lika gärna kunna ta vilken eker som helst som har rätt längd bara.

Hade det varit ett fint hjulpar osv så hade jag såklart försökt få tag i en exakt likadan eker och därefter fått någon duktig hjulbyggare att se över hjulen (om en eker går av är det dåliga hjul eller dåligt byggda hjul, alternativt att man haft en pinne i hjulet som skadat något annat också).

Coel

Medlem
Hjälp med eker!
Jag är ingen hjulbyggare, men jag tror inte det är så noga i detta fallet. Ekrar brukar vara klenare på mitten och grövre i ändarna, och jag förmodar att materialets exakta egenskaper skiljer sig mellan tillverkarna så om du inte får tag i exakt samma eker så kommer du ändå ha en eker som skiljer sig från de andra. Då borde du lika gärna kunna ta vilken eker som helst som har rätt längd bara.

Hade det varit ett fint hjulpar osv så hade jag såklart försökt få tag i en exakt likadan eker och därefter fått någon duktig hjulbyggare att se över hjulen (om en eker går av är det dåliga hjul eller dåligt byggda hjul, alternativt att man haft en pinne i hjulet som skadat något annat också).
Jo det är såna där tapered spokes vilket jag helt ärligt skiter i fullständigt. Vill mest bara att det ska va rätt grovlek på gängorna så man slipper riva upp tubelesstejp osv då den gamla nippeln fortfarande är på plats och fullt användbar :)

s

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
Om du blandar ekrar med olika elasticitet så kommer de gå av relativt snabbt, antingen de nya eller så går flera av de gamla av.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
Någon som råkar veta vad det är för tjocklek på ekrarna till ett shimano wh-mt620 29" bakhjul?
jag tror inte det är så noga i detta fallet.
ta vilken eker som helst som har rätt längd bara.
+1

Vill mest bara att det ska va rätt grovlek på gängorna så man slipper riva upp tubelesstejp osv då den gamla nippeln fortfarande är på plats och fullt användbar :)
Har du provat med ngn annan eker?
Även gängorna brukar vara likadana

Ekrar brukar vara klenare på mitten och grövre i ändarna
Jo det är såna där tapered spokes vilket jag helt ärligt skiter i fullständigt.
Reducerade ekrar kallas det på svenska

jag förmodar att materialets exakta egenskaper skiljer sig mellan tillverkarna så om du inte får tag i exakt samma eker så kommer du ändå ha en eker som skiljer sig från de andra.
Nej, det rostfria stålet, som "alla" ekrar är gjorda av, har endast minimala skillnader i de egenskaper som är viktiga i det här fallet mellan olika fabrikat.

Om du blandar ekrar med olika elasticitet så kommer de gå av relativt snabbt, antingen de nya eller så går flera av de gamla av.
Nej, det stämmer inte.
Om ngt kommer att gå sönder så är det troligare att fälgen kommer att spricka runt ekerhålen
Men i praktiken kommer det att fungera utan några som helst problem, åtminstone om fälgen/fälghålen inte är feldimensionerade
Glöm inte att åtminstone Campa (och säkert fler) har (eller åtminstone har haft) det de kallar Dynamic Balance™ dvs tyngre och då förstås även styvare ekrar närmast ekerhålet för att på så sätt balansera ut den ökade vikten från skarven (mitt emot ekerhålet).

Coel

Medlem
Hjälp med eker!
+1

Har du provat med ngn annan eker?
Även gängorna brukar vara likadana

Reducerade ekrar kallas det på svenska

Nej, det rostfria stålet, som "alla" ekrar är gjorda av, har endast minimala skillnader i de egenskaper som är viktiga i det här fallet mellan olika fabrikat.

Nej, det stämmer inte.
Om ngt kommer att gå sönder så är det troligare att fälgen kommer att spricka runt ekerhålen
Men i praktiken kommer det att fungera utan några som helst problem, åtminstone om fälgen/fälghålen inte är feldimensionerade
Glöm inte att åtminstone Campa (och säkert fler) har (eller åtminstone har haft) det de kallar Dynamic Balance™ dvs tyngre och då förstås även styvare ekrar närmast ekerhålet för att på så sätt balansera ut den ökade vikten från skarven (mitt emot ekerhålet).
Inte har väl 2mm och 2.34mm samma gänga i nippeln?

Argos

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
2 mm enligt den här beskrivningen:

Screenshot_20210619-125453.png

Coel

Medlem
Hjälp med eker!
2 mm enligt den här beskrivningen:

Visa bilaga 496403
Fick tag på ett skjutmått och mätte 2.34 så den beskrivning va ju lite skum 🤔 har dock varit på 5 olika verkstäder nu O ingen av dom har så långa 2.34 ekrar :/ tack för din tid!

Argos

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
Fick tag på ett skjutmått och mätte 2.34 så den beskrivning va ju lite skum 🤔 har dock varit på 5 olika verkstäder nu O ingen av dom har så långa 2.34 ekrar :/ tack för din tid!
Där ser man. Ja det förvånar mig inte, eftersom MT500 som är ett liknande 24-ekrat hjul också har 2.3 mm. (2.3 - 2.0 - 2.3)
Du får väl googla vidare på ekrar på nätet kanske. Lycka till.

Coel

Medlem
Hjälp med eker!
Där ser man. Ja det förvånar mig inte, eftersom MT500 som är ett liknande 24-ekrat hjul också har 2.3 mm. (2.3 - 2.0 - 2.3)
Du får väl googla vidare på ekrar på nätet kanske. Lycka till.
Sluta med att jag bara köpte en 2mm eker och slänger på tillfälligt! Imorgon ska man ut och leka i den lokala bikeparken så hoppas den håller någon dag iaf!

HåkanC

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
Fick tag på ett skjutmått och mätte 2.34
Trist att de skulle välja ekrar med mer eller mindre helt egenpåhittade dimensioner
och om det nu är en vanlig böjd eker i 2,3 - 2,0 - 2,3 ekrar ger det ju inga fördelar jmf med vanliga böjda standardekrar
möjligen kan de köra hjulbyggarmaskinen lite snabbare, men vare sig styrka, styvhet eller livslängd blir bättre pga ekrar med egenpåhittade dimensioner.
Sluta med att jag bara köpte en 2mm eker och slänger på tillfälligt! Imorgon ska man ut och leka i den lokala bikeparken så hoppas den håller någon dag iaf!
Hoppas att du får den att fungera och att du får en bra cykling.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
Trist att de skulle välja ekrar med mer eller mindre helt egenpåhittade dimensioner
och om det nu är en vanlig böjd eker i 2,3 - 2,0 - 2,3 ekrar ger det ju inga fördelar jmf med vanliga böjda standardekrar
möjligen kan de köra hjulbyggarmaskinen lite snabbare, men vare sig styrka, styvhet eller livslängd blir bättre pga ekrar med egenpåhittade dimensioner.

Hoppas att du får den att fungera och att du får en bra cykling.
Det brukar bli bra även om man frankenstainar ihop något. Noterade nyligen att mina vinterhjul på pendlaren har svarta platta ekrar. Utom en... som är rund och silverfägad med blank nippel istället för svart. Det var många år sedan jag nödlagade det hjulet för att hålla semesterveckan ut. Det höll visst så länge att hjulen hann bli degraderade till vinterhjul...

Freddie L

Aktiv medlem
Hjälp med eker!
Bidrar med ytterligare en anekdot på kvällskvisten. För många år sedan kraschade jag en eker i mina rätt nya Mtb-hjul. Straightpull aeroeker av lyxigare sort. Eftersom jag behövde hjulet så snabbt som möjligt lämnade jag in till LBS som bara hade nån oreducerad variant hemma. Det fick bli så med tanken att jag skulle beställa hem och byta ut själv senare. Det blev visst aldrig av. Hjulet användes sen i några år utan ekerbrott eller fälghaveri.
Så kör, bara kör!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer