Hjälp med idéer till styre (istället för bock...)

Mange Campa

Aktiv medlem
Hej! Håller på att bygga/fixa en 80-tals-räcer och tänkte bygga med original-bockstyre, vit lindning samt enkla Weinmann bromshandtag som fanns förr 50-60-70-tal. Bara för att det är snyggt och coolt som det såg ut på den tiden!
MEN... jag börjar få lite tvivel då jag tycker bock är obekvämt och krångligt med bromshandtag i enbart "nerfällt" läge, dvs när man lutar sig framåt.
Finns det några snygga bekväma alternativ som styre? Rakt? Special-bock framåt? Visa era tips och åsikter!!!
Den röda, som saknar styre, gäller frågan.
Reflexerna ska vara kvar... ;)

Bilagor

• 20220326_165544.jpg
    20220326_165544.jpg
    1.2 MB · Besök: 84
  • 20220305_142441.jpg
    20220305_142441.jpg
    1.1 MB · Besök: 78
  • 20220210_143608.jpg
    20220210_143608.jpg
    581.8 KB · Besök: 119
  • 20211017_192714.jpg
    20211017_192714.jpg
    342.5 KB · Besök: 68
  • 20210703_215215.jpg
    20210703_215215.jpg
    544.5 KB · Besök: 77
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
jag tycker bock är obekvämt och krångligt med bromshandtag i enbart "nerfällt" läge, dvs när man lutar sig framåt.
Är du då säker på att du har rätt nick? Campa tillverkar sedan flera år endast bockstyredelar :sneaky:

Cross-top? Är det extra, lite mindre bromshandtag?
Ja
(Finns säkert många alternativ)

Redigerat
Läs mer här

Mange Campa

Aktiv medlem
Är du då säker på att du har rätt nick? Campa tillverkar sedan flera år endast bockstyredelar :sneaky:

Ja
(Finns säkert många alternativ)

Redigerat
Läs mer här
Nick? Är det vinkeln man lutar framåt beroende på styrets höjd och läge framåt?

Det var ingen dum idé med de extra bromshandtagen! Ska försöka hitta blanka samt behålla de gamla Weinmann-handtagen med kabel uppåt... Intressant teknisk utmaning...

aben

Aktiv medlem
Finns bromshandtag med "dubbelkommando" så att man kan bromsa även med händerna uppe på bockstyret, satt som standard på de flesta 10-växlade Crescent m.fl. på åttiotalet och bör vara lätta att få tag i. Skall vara modellen i mörkfärgat stål och inte tidigare modeller i alu.

Mange Campa

Aktiv medlem
Finns bromshandtag med "dubbelkommando" så att man kan bromsa även med händerna uppe på bockstyret, satt som standard på de flesta 10-växlade Crescent m.fl. på åttiotalet och bör vara lätta att få tag i.
Jag har ett par sådana liggandes nånstans. Men de vill jag verkligen inte ha. Svajiga och fula. Roligare med en tjusig "cross-top" då...

Bilagor

• Screenshot_20220329-200119_Opera.jpg
    Screenshot_20220329-200119_Opera.jpg
    81.7 KB · Besök: 31

LWB

Aktiv medlem
Jag gillade styret på bild nr… får se nu, det här:

Jag har att par cyklar med Albatross och där de funkar är de snygga och dessutom väldigt bekväma. Men på vissa cyklar blir det lite för mycket uppåt-och-bakåt, både i sittställning och i utseende. Sen gillar jag den korny looken på mustaschstyren, men det lilla lilla som jag har testat mitt, hittills bara torrbrytning, så känns det lite märkligt.

Så, min röst går till styret på bilden alt. till ett Albastache.

Snyggt bygge för övrigt!

Mange Campa

Aktiv medlem
Tack! Den röda cykeln fick ju bockstyre till slut (samt reflexerna är borttagna). Men när jag tröttnar på det så kommer jag nog montera det styret du visade, dvs ett originalstyre som satt på den orangea cykeln på bild i början av denna tråd...

Ilves

Aktiv medlem
Experimenterade man inte med att sätta bockstyren upp och ner på 1980-talet? Vill minnas att jag som liten såg bilder på professionella racercyklister som gjorde det, tuffaste killen i klassen gjorde det också (det var inte jag). Men det vete fasen hur man gjorde med bromshandtagen.

Makten

Aktiv medlem
Bullhorn-styre med TT-reglage är bekvämt och snyggt. Som att hålla i hoodsen på ett bockstyre fast man har betydligt mer ergonomiskt grepp om bromsreglagen. På en cykel med växelreglage på ramen har man ju dessutom inga bekymmer med var man ska sätta sådant.

peranders

Medlem
Hej! Håller på att bygga/fixa en 80-tals-räcer och tänkte bygga med original-bockstyre, vit lindning samt enkla Weinmann bromshandtag som fanns förr 50-60-70-tal. Bara för att det är snyggt och coolt som det såg ut på den tiden!
MEN... jag börjar få lite tvivel då jag tycker bock är obekvämt och krångligt med bromshandtag i enbart "nerfällt" läge, dvs när man lutar sig framåt.
Finns det några snygga bekväma alternativ som styre? Rakt? Special-bock framåt? Visa era tips och åsikter!!!
Den röda, som saknar styre, gäller frågan.
Reflexerna ska vara kvar... ;)

Jag byggde om min gamla stålräser till vardagspendlare under pandemin, och Nitto Albatross-styret var den bästa förbättringen, behagligt att cykla upprätt :-)

NittoAlbatross.png

peranders

Medlem
Sådär gör man inte, ge en glimt och sen inget mer. Fler bilder!!!
Hehe, jag ska se vad jag hittar, men bilden visar styret som tråden handlar om ;-) och styret har Brooks microfiber styrlinda (Honey), men jag bytte även till Honjo H58 skärmar, Brooks Flyer sadel och Tektro FL-750 bromshandtag + R559 bromsar. Och plattisar till pedaler. Jo, i somras cyklade vi Kattegattleden, då blev det även en Racktime Light IT pakethållare för väskorna (ja, plus specialfrästa adaptrar/fästen för att kunna sätta på ramen och bakre stagen).

LWB

Aktiv medlem
Hehe, jag ska se vad jag hittar, men bilden visar styret som tråden handlar om ;-) och styret har Brooks microfiber styrlinda (Honey), men jag bytte även till Honjo H58 skärmar, Brooks Flyer sadel och Tektro FL-750 bromshandtag + R559 bromsar. Och plattisar till pedaler.
Byggtråd!
Jo, i somras cyklade vi Kattegattleden, då blev det även en Racktime Light IT pakethållare för väskorna…
RR-tråd!
…(ja, plus specialfrästa adaptrar/fästen för att kunna sätta på ramen och bakre stagen).
Dagens finmek-tråden!

Skämt åsido - och jag ska ffa inte hi jacka den här tråden - men bygget låter onekligen intressant och Kattegattleden hoppas jag hinna cykla innan jag lämnar in.

Murdock

Aktiv medlem
Hehe, jag ska se vad jag hittar, men bilden visar styret som tråden handlar om ;-) och styret har Brooks microfiber styrlinda (Honey), men jag bytte även till Honjo H58 skärmar, Brooks Flyer sadel och Tektro FL-750 bromshandtag + R559 bromsar. Och plattisar till pedaler. Jo, i somras cyklade vi Kattegattleden, då blev det även en Racktime Light IT pakethållare för väskorna (ja, plus specialfrästa adaptrar/fästen för att kunna sätta på ramen och bakre stagen).
Lyllo att få tag på en gammal stålracer som får på 41mm stora skärmar. Dåligt däckutrymme är verkligen blaj.

Liknande trådar

Topp