Hjälp med ingredienser till att bygga hjul Till en Am som ska gå cykelvasan.

Hejsan. Jag hade velat bygga en extra uppsättning hjul till min AM som man kan ha med sig när vi är iväg (vi åker mycket husbil och vet inte alltid var vi hamnar så bra och kunna skifta).
Provade nämligen frugans som inte är några speciellt vassa hjul men passar på min med och det blev stor skillnad, därav hade jag velat bygga ett par ganska vassa hjul.

Hade behövt lite hjälp med att göra smarta inköp då jag ej vill lägga en förmögenhet på dessa hjul. Hade blivit ytters tacksam om någon kunde hjälpa till med tips om inköp eller rent av hade haft energi att hjälpa till med en inköpslista på allt som behövs så det passar ihop.

Jag har Alla verktyg mm.

Har genomgående Axel på cykeln,
Sram 180/160 bromsar (kanske är samma bultcirkel på alla?)
1x12 sram Gx växelförare.

Hade det gått att få ok hjul för mellan 2500-3000 utan kassett och skivor? Detta kan jag jaga själv.

Tacksam för hjälp och tips.

art001

Aktiv medlem
Inte svar på frågan men hjulstorlek (troligen 29"/622) och navbredd (du har troligen 15x100 eller 110 fram resp 12x142 eller 148 bak) är viktiga parametrar. Sen ev önskemål på fälgens innermått xx-622 och vad du vill använda hjulen till.

n3wton

Aktiv medlem
Hjulen du ska bygga ska alltså gå cykelvasan och de du redan har allt annat?

Jag skulle säga att det viktigaste är att de är så lätta som möjligt så långt ut på hjulet som möjligt. Nav får du kompromissa med ENORMT mycket med då ett vanligt bra baknav kostar minst 2000 kr, men navvikten är inte så noga för totalkänslan av "lätta hjul".

När man bygger bra hjul vill man ha breda fälgar av en massa anledningar. Dessa är inte så lätta, framförallt inte om de ska vara billiga. Kör du cykelvasan är det inte så mycket nytta med breda fälgar, så mitt tips är att köra smala fälgar för att få ned vikten. Tråkig kompromiss, men det går inte att göra annat med den budgeten.

Om jag ska vara ärlig så är väl ett par hjul för 2500 kr knappt instegsnivå. En uppsättning Shimano-hjul i typ Deore-nivå kostar väl något i den stilen, och då får man hjul som rullar och funkar men inte mycket mer..

jonte987

Aktiv medlem
Jag hade börjat med att väga befintliga hjul inkl fruns. Låter som vilket hjul som helst med lättare däck kommer att göra jobbet

Edit. Ovan länkade var lättare än jag trodde för 3000 så kan ändå bli ett lyft men väg befintligt

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Men vad exakt är det för hjul du har på cykeln idag? Vilka däck? Slanglöst? Vad väger allt?

Med din budget blir det nog svårt att hitta några hjul som än nämnvärt lättare än det du har, men har du ett par småkralliga däck finns det många hekton roterande vikt att spara på att kränga på lätta xc-däck.

HåkanC

Aktiv medlem
Provade nämligen frugans som inte är några speciellt vassa hjul men passar på min med och det blev stor skillnad, därav hade jag velat bygga ett par ganska vassa hjul.
Hade det gått att få ok hjul för mellan 2500-3000 utan kassett och skivor? Detta kan jag jaga själv.
Bygga är ju alltid kul och skall uppmuntras. Det finns även en hjulbyggartråd här
Men din budget är liten.
Vad är det för hjul din fruga har? Du kanske kan kolla vad delarna till likadana hjul kostar.
Men använde du även din frugas däck när du provade hennes hjul? För skillnaden mellan däck kan märkas tydligt även på samma hjul och särskilt om man jmf tunga AM-däck mot lätta XC-däck.

Jag hade börjat med att väga befintliga hjul inkl fruns.
Kan förstås vara intressant
Men totalvikten brukar märkas mindre än den roterande vikten, dvs däcken.
Låter som vilket hjul som helst med lättare däck kommer att göra jobbet
+MASSOR

ambientzz

Aktiv medlem
Om du ska köra med en AM-hoj misstänkter jag att dina ambitioner på cykelvasan inte är en elitsatsning. Loppet i sig är inte tekniskt någonstans så superlätta hjul kommer inte ge så mycket jämför med t.ex. ett XC-lopp med mycket broms/acceleration. Jag skulle satsa på att slänga på ett par Race King på befintliga hjul och testa hur det blir.

Senast ändrad:

erolwi

Aktiv medlem
Ett par DT X 1900 är väl ungefär så bra hjul man kan få för den summan. Sen kanske man kan hitta något lättare men DT är ju ett säkert köp: https://www.bike24.com/p2539190.html
Fast jag kanske läste fel. Du vill bygga hjulen själv? Håller på med liknande till sonen som spräckt en fälg, så bra som möjligt för låg budget. Blir DT XR 391 fälgar med Sapim D-light ekrar på cykelns existerande Deore nav. Slanglöst + lätta däck. Minimerad roterande massa och förhoppningsvis ett par bra hjul för 2000:-

Lejon

Aktiv medlem
Ett alternativ kan möjligen vara begagnade gamla lätta hjul med smal fälg byggda för icke-boost. Det kan du nog hitta billigt nuförtiden, med adapter funkar det helt ok för ändamålet. (Jag har tex ett par XTR-hjul med ca 20 mm innerbredd, som jag kör ibland med adapter i en boost-gaffel.) Värt att beakta är att det är lite bökigare att ta av och på hjulet (tex vid punka om guckan inte tätar).
Exempel: https://www.cykelgear.se/reservdelar/nav/delar-nav/boost-adapter-framhjul-100-mm-110-mm (bara för framhjul, du behöver bak också)

Mashimaro

Aktiv medlem
Hejsan. Jag hade velat bygga en extra uppsättning hjul till min AM som man kan ha med sig när vi är iväg (vi åker mycket husbil och vet inte alltid var vi hamnar så bra och kunna skifta).

Hade behövt lite hjälp med att göra smarta inköp då jag ej vill lägga en förmögenhet på dessa hjul. Hade blivit ytters tacksam om någon kunde hjälpa till med tips om inköp eller rent av hade haft energi att hjälpa till med en inköpslista på allt som behövs så det passar ihop.

Jag har Alla verktyg mm.

Har genomgående Axel på cykeln,
Sram 180/160 bromsar (kanske är samma bultcirkel på alla?)
1x12 sram Gx växelförare.

Tacksam för hjälp och tips.
Vad har du för hjul och däck idag? Om du vill ha hjälp måste vi nog veta det, annars kanske vi tipsar om "bra" hjul som är sämre än de du har idag. Eller kanske är det däcken det hänger på, och ett par superlättrullade däck med tubeless-gegga löser ditt problem.

Utan att veta något av ovanstående så skulle jag ändå tro att du kommer långt genom att köra slanglöst med så lättrullade däck som möjligt. Låg vikt ger ju en känsla av snabbhet, men du kommer egentligen bara bli snabbare på långa klättringar med lättare hjul, och den tidsbesparingen på klättringarna får du av en lika stor viktbesparing var som helst på cykeln.

Så ja. Ska bli intressant om någon på forumet har något att tillägga angående roterande vikt jämfört med icke roterande vikt.

MagerValp

Aktiv medlem
Mja. Vi pratar om ett fordon som drivs fram av en köttklump med en rätt komplicerad biokemisk process som bränsle, men där den begränsande faktorn till stor del handlar om psykologi. Lätthetskänslan är inget man bara kan vifta bort, det kan vara avgörande för att orka trycka på i ett visst läge. Det går inte riktigt att anta en perfekt sfärisk ko i vakuum i resonemanget.

Fundadores

Aktiv medlem
Ett fulhack skulle kunna vara att skaffa ett extra framhjul. Så har jag gjort för att kunna växla (i mitt fall) mellan ett grovt däck för hala förhållande och åka nerför samt ett hjul med ett mer lättare trail däck. I ditt fall då extra hjul med lättare XC framdäck kanske skulle vara rätt väg att gå. I bak kan du ju ha ett lättare mindre grovmönstrat däck som allround, det brukar funka om du inte ska bomba enduro. Då kan du ju lägga lite mer pengar på att få till ett riktigt bra och lätt framhjul som du kan växla mellan.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Mja. Vi pratar om ett fordon som drivs fram av en köttklump med en rätt komplicerad biokemisk process som bränsle, men där den begränsande faktorn till stor del handlar om psykologi. Lätthetskänslan är inget man bara kan vifta bort, det kan vara avgörande för att orka trycka på i ett visst läge. Det går inte riktigt att anta en perfekt sfärisk ko i vakuum i resonemanget.
eller så ger lätthetskänslan i startaccelerationen en övertro på dagsformen så att en trycker på för mycket och väggar. eller så gör lätta hjul-köpet att en, för att rättfärdiga köpet, bedrar sig att tro att lätta hjul faktiskt gör nämnvärd skillnad, och då tänker en kanske att konkurrenterna säkert har ännu lättare hjul, och att det därför inte är nån idé att trycka på. eller så tänker man att fan, jag har ju satt på lätthjulen, borde inte hojen kännas rappare än så här? jo, då måste det vara jag som har kass dagsform, då är det ju ingen mening med att trycka på.

n3wton

Aktiv medlem
eller så ger lätthetskänslan i startaccelerationen en övertro på dagsformen så att en trycker på för mycket och väggar. eller så gör lätta hjul-köpet att en, för att rättfärdiga köpet, bedrar sig att tro att lätta hjul faktiskt gör nämnvärd skillnad, och då tänker en kanske att konkurrenterna säkert har ännu lättare hjul, och att det därför inte är nån idé att trycka på. eller så tänker man att fan, jag har ju satt på lätthjulen, borde inte hojen kännas rappare än så här? jo, då måste det vara jag som har kass dagsform, då är det ju ingen mening med att trycka på.
Ja usch för fina hjul! Låter riktigt träligt!🤪

MagerValp

Aktiv medlem
Betong-inserts kommer starkt 2023. Trampa igång cykeln i starten och rulla sedan hela vägen till mål.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
nu låtsas ni bara inte förstå, och det är då ni är som mest irriterande.

poängen är att att om meningen med lätta hjul är att skapa en psykologisk (placebo-) effekt, så är det inte så självklart vad den effekten är. men jag har ingen aning om vad resultatet blir i verkligheten för genomsnittsmänskan i genomsnittstävlingen.

sen får ni gilla känslan av lätthet, men magervalp hade en teori att det skulle vara bra psykologi på just tävling/vasan.

aben

Aktiv medlem
Betong-inserts kommer starkt 2023. Trampa igång cykeln i starten och rulla sedan hela vägen till mål.
Det är faktiskt inte så tokigt, det är ett slit att få upp hastigheten med tung packning men sen rullar det på bra. Är det inte backar och stopp är lite massa på cykeln inte helt fel.

n3wton

Aktiv medlem
Det är faktiskt inte så tokigt, det är ett slit att få upp hastigheten med tung packning men sen rullar det på bra. Är det inte backar och stopp är lite massa på cykeln inte helt fel.
Jag är inte på något vis någon weight weenie, men i verkligheten gör faktiskt varje litet gram man kan spara lite lite skillnad åt det positiva hållet. Så fort du slutar trampa (om det så är mellan drivfaserna i pedalvarvet) tappar du fart som du sedan måste ta igen, om det inte är ren nerförsbacke du cyklar i såklart.

I TS fall skulle jag tro att för en standard stigcykel finns det ca 200 gram att spara på en fälg (från 600 till 400 gram) samt 200 gram på däcket (från 800-1000 gram till 600-800 gram). Har hen redan lite bättre fälgar än vad som kommer standard är det svårare, och har man såpass låg budget räcker det inte heller till 200 grams besparing. Det allra enklaste och billigaste är såklart att vara byta däck, vilket i många fall gör enorm skillnad för rullet. I scenariot att hen har biffiga stigdäck och byter till XC-racedäck så kommer rullet bli fantastiskt mycket bättre.

jonte987

Aktiv medlem
Budgethjul kan väga uppe runt 2200 om man har otur. Om jag kollade rätt så väger fälgarna på länkade 3000 hjul nästan 500g st. Borde inte kunna bli hur lätt som helst när det är tejpat och ventilat? Kanske inte så mycket under 2kg alls.

Freddie L

Aktiv medlem
Som svar på frågan ”går det att bygga vassa hjul (för 2-3k)”?
Nej, vassa XC hjul med låga fälgvikter, rimlig bredd 26-30mm och pålitliga, halvlätta nav blir betydligt dyrare. Köper du fälg från Kina, nav på rea och hittar vettigt pris på ekrar landar det på typ (jag tänker inte leta länkar) i storleksordningen (är jag tillräckligt vag nu?) 8-10k.
Du kan inte ens bygga ”ok” hjul för den budgeten. Däremot kan du säkert knåpa ihop ”instegshjul” om du håller koll på reorna och inte är så kräsen.
Så för den budgeten skulle jag satsa på begagnat. Du kommer inte hitta något ”vasst” men borde kunna hitta något ”ok”.

HåkanC

Aktiv medlem
Köper du fälg från Kina, nav på rea och hittar vettigt pris på ekrar landar det på typ (jag tänker inte leta länkar) i storleksordningen (är jag tillräckligt vag nu?) 8-10k.
Jag byggde ungefär sådana hjul för c:a 5,8kSEK.
Men det var hösten/vintern 2020, det är mkt som har blivit dyrare sedan dess. Tyvärr.

Köp & Sälj

Topp