Hjälp med inställning av framväxel

Alex_85

Medlem
Hej hej.
Jag skulle behöva lite hjälp med grundinställning av min framväxel då jag uppenbarligen missat något, för som det är nu skrapar det i ändarna på både stora och lilla.

Jag har kollat på random videor inför installationen och förstår hur jag justerar stopplägena.

Det är en r7000 växel.

vad gör den ensamma skruven i toppen på växeln?(inte fäst skruven i ramen)

Bilagor

• 20190622_101715.jpg
    20190622_101715.jpg
    169.8 KB · Besök: 204

HåkanC

Aktiv medlem

Crocko

Aktiv medlem
Killgissar att skruven har med vinkel justering av växeln i förhållande till fästet då direktfästen inte har någon sån justermån i fästet.

jonte987

Aktiv medlem
Jo dealers manual är det som gäller men tycker inte alltid det är så lätt att fatta. Park tool har bra instruktioner som komplement

Alex_85

Medlem
Formulerar om då.
Vad har jag gjort för fel om jag med hjälp av ändlägesskruvarna inte kan justera bort kedjeskrap på stora lilla
Lilla stora
Höjden är korrekt justerad efter mallen som satt klistrad.

HåkanC

Aktiv medlem
Alex_85 sa:
Vad har jag gjort för fel om jag med hjälp av ändlägesskruvarna inte kan justera bort kedjeskrap på stora lilla
Lilla stora
Om du inte vill lämna in cykeln och få den justerad av en yrkesmek, är troligen det bästa alternativet att du börjar om från början,
du kanske inte behöver skruva loss växeln helt, men du bör åtminstone lossa växelvajern,
och sedan följer du installation och justering steg-för-steg i "Dealer's manuals",
vilken redan är länkad flera ggr i tråden, tex här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3570420/3570429#msg-3570429

/Håkan

Redigerat: Förtydligande

Senast ändrad:

frause

Aktiv medlem
Alex_85 sa:
Formulerar om då.
Lilla stora

Då är det vajerspänning och vinkel kvar eller en kombination av något eller allt.

Classe75

Aktiv medlem
Alex_85 sa:
Hej hej.
Jag skulle behöva lite hjälp med grundinställning av min framväxel då jag uppenbarligen missat något, för som det är nu skrapar det i ändarna på både stora och lilla.
Om du nu menar att det skrapar när du har stora fram och största bak eller lilla fram och minsta bak så kan detta eventuellt vara något som aldrig kommer att kunna justeras bort.
Edit:
Kolla igenom det här. Tydligen är det viredragningen som är viktig. Har redan nämnts av Mayhem. https://amp.reddit.com/r/bikewrench/comments/a6vrgb/tried_to_install_a_shimano_105_r7000_front/

Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
Alex_85 sa:
Formulerar om då.
Lilla stora
Med tanke på hur många som verkar vara ovetande om hur Shimanos framväxlar fungerar: Du är medveten om att framväxeln har fyra lägen och inte endast två?

På både stora och lilla klingan finns ett extra trim-läge som är tänkt att användas när kedjan är maximalt korsad. Det går inte att helt justera bort kedjeskrap, du måste använda de manuella trim-lägena.

Senast ändrad:

Alex_85

Medlem
Mayhem sa:
Alex_85 sa:
Formulerar om då.
Lilla stora
Med tanke på hur många som verkar vara ovetande om hur Shimanos framväxlar fungerar: Du är medveten om att framväxeln har fyra lägen och inte endast två?

På både stora och lilla klingan finns ett extra trim-läge som är tänkt att användas när kedjan är maximalt korsad. Det går inte att helt justera bort kedjeskrap, du måste använda de manuella trim-lägena.

Hur?

Alex_85

Medlem
HåkanC sa:
Classe75 sa:
Kolla igenom det här. Tydligen är det viredragningen som är viktig. Har redan nämnts av Mayhem. https://amp.reddit.com/r/bikewrench/comments/a6vrgb/tried_to_install_a_shimano_105_r7000_front/
De två(2) översta svaren i den tråden hänvisar även de till:
"Dealer's Manuals at https://si.shimano.com/#/en/DM/RAFD001 is your friend.

/Håkan

Och i fjärde inlägget svarar jag att jag har gjort det.

Problemet är att jag har missat nåt men vet inte vad iom att jag inte gjort detta tidigare.

Jag kan lämna till lbs men vill lära mig att göra det själv.

Mayhem

Aktiv medlem
Alex_85 sa:
Mayhem sa:

Hur?
Lägg upp kedjan på stora klingan. Tryck försiktigt på spaken för att växla ner och du kommer märka att det finns ett mellanläge innan kedjan ramlar ner på lilla klingan. Detta läge är till för att undvika kedjeskrap i kombinationen stora-stora. Är framväxeln korrekt inställd bör du se att buren förflyttar sig kanske en halv millimeter, gör den inte det behöver du antagligen spänna vajern aningen alternativt dra ut ändlägesskruven något varv.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Classe75 sa:
De två(2) översta svaren i den tråden hänvisar även de till:
"Dealer's Manuals at https://si.shimano.com/#/en/DM/RAFD001 is your friend.

Alex_85 sa:
Och i fjärde inlägget svarar jag att jag har gjort det.

Problemet är att jag har missat nåt men vet inte vad iom att jag inte gjort detta tidigare.

Jag kan lämna till lbs men vill lära mig att göra det själv.
Ok
Då verkar det som att du bör läsa igenom "Dealer's Manual" minst en gång till
För både skruven du undrar över i första inlägget, liksom trim-läget, är med där.
Varför inte sedan börja om från början, som jag skrev här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3570420/3570456#msg-3570456

Hoppas att du får ordning på växeln.

/Håkan

Alex_85

Medlem
Nu har jag börjat om men får nog ge upp och lämna in då jag inte får till grundinställningen(skruven som går mot ramen och hjälper till att få växeln paralell mot största klingar vandrar och flyttar bara ut bakänden vilket gör att det inte går att göra några vettiga inställningar.

frause

Aktiv medlem
Alex_85 sa:
Nu har jag börjat om men får nog ge upp och lämna in då jag inte får till grundinställningen(skruven som går mot ramen och hjälper till att få växeln paralell mot största klingar vandrar och flyttar bara ut bakänden vilket gör att det inte går att göra några vettiga inställningar.

Den ska bara flytta ut bakänden, vilket framgår rätt tydligt i steg fyra i instruktionen. Den ska bara spännas in och hjälpa till att styva upp växelns infästning mot ramen och används egentligen inte för justering.

Zlatko

Aktiv medlem
Kapar tråden för lite växelproblem med Shimano r7000. Det är en rätt ny cykel, inte ihopsatt av mig. Det har funkat bra, men nu (på trainern) har jag skav på främre deraileurn när jag är på höga drevet fram och 2-3 minsta kuggarna bak. Googlat, läst om att nya kablar/cyklar kan behöva spännas efter ett tag och what not.

Följt råden på denna sida, nån slags pedagogisk sammanfattning av shimano manualen: https://cycling-obsession.com/modern-shimano-front-derailleur-adjustment-guide/

Jag stöter på patrull när jag kommer till detta steg.
SmartSelect_20220926_203434_Chrome.jpg

Jag får inte mina linjer att "line up". Detta är det närmaste jag kommer. Och jag är i high trim läget, så det är inte det jag missat.
SmartSelect_20220926_204756_Gallery.jpg

Och då har jag skruvat spänningssskruven till max i stort sett. Och den skruven maxade jag redan för någon månad sen då jag hade lite skav. Men skillnaden att då blev linjerna "lined up". Jag hoppas i alla fall det är spänningsskruven vi ser på bilden nedan? 😂
20220926_202536.jpg

Då säger instruktionerna att man..
SmartSelect_20220926_203449_Chrome.jpg

Trots googlande så förstår jag inte riktigt vad jag ska göra när jag "loosen the cable clamp bolt (är det spänningsskruven?) and adjust the cable".

Ska jag skruva ut spänningssskruven på min bild helt och hålla fast/dra i vajern med nån tång kind of grej?

Kan jag ha missat nåt annat med H/L skruvarna och om ser jag till att göra det steget så kan linjerna "line up" ändå, utan att clamp boltar och what not.

Ha gärna överseende med min inkompetens!

Bilagor

• SmartSelect_20220926_203434_Chrome.jpg
    SmartSelect_20220926_203434_Chrome.jpg
    171.1 KB · Besök: 10

Stumpy

Aktiv medlem
Kan du flytta ut växeln längre för hand än vad vajern gör?
Om inte, så är high för hårt åtdragen. Lossa den först och spänn sedan vajern. Justera sedan high, så kedjan inte kan trilla utanför.

Zlatko

Aktiv medlem
Tack för svar!
Eftersom jag är inkompetent så jobbar jag med bilderbok.
20220926_213211.jpg

Om det där är att flytta ut växeln längre för hand, så är svaret - ja, det kan jag. Men det var rätt tungt.

TILLÄGG. Insåg att tog bilden när växeln var high trim läget. Har jag växeln i HIGH läget så kan jag INTE flytta ut växeln med handen. Antar att den ska vara just i HIGH med det "testet" du menar?
(Satan vad mycket man ska hålla reda på).

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Då verkar det inte vara ändlägesskruven som begränsar, utan man borde kunna spänna vajern lite till för att flytta ut växeln. Kolla så att vajern är rätt dragen och att inget hindra den att spännas mer. Eller som sagts tidigare i tråden - börja om från början mha dealers manual.

Batavus

Aktiv medlem
Ändlägesskruvarna gissar jag avser stoppskruvarna, som gör att kedjan inte hoppar av åt någotdera hållet. De bör inte ha så stor effekt på rasslet.
Jag har inte så avancerad växel, utan jobbar enkom med vajern, men det allra viktigaste är dock, att se till att framväxeln är i linje/parallell med de främre kransarna. Och i rätt höjd förstås.

Zlatko

Aktiv medlem
Ett tillägg, om nån lika okunnig som jag googlar och kommer till denna tråd. R7000 och den senaste (sista) generationens mekaniska växlar funkar inte riktigt likadant som tidigare. H-skruven är inte längre en renodlad limit screw. Skruvar man på den för att tex få bort skav på derauilern på högsta växeln så kan det leda till skav i andra lägen.
SmartSelect_20220927_105401_Chrome.jpg

Så se till att du kollar på youtube-klipp, läser manualer om just din växel. Kan låta som ett råd som inte behövs, men jag hade behövt det 😉

Eftersom jag är rädd för att meka så vågar jag inte lossa skruven och spänna vajern för hand, så mina linjer är fortfarande inte "lined up" - vajerspänningen är inte rätt. Men jag har inte så mycket skav, så jag tänker att det går att leva med, även om det irriterar mig som fan.

Men vem vet, snart kommer det en helg då jag dricker sex starköl, känner mig tuff och tror att jag är nåt, och försöker spänna vajern!!

Topp