Hjälp med ny pendelracer

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Min trotjänare håller på att gå sönder (en spricka har gått genom halva kedjestaget) efter mer än 1000 mil. Jag behöver en ny pendelracer och det ganska snabbt. Jag vill ha en cykel med bockstyre, fästen för pakethållare, hydrauliska skivbromsar, plats för stänkskärmar och minst 30 mm däck. Utöver det är det inte så viktigt för jag har en hybrid för pendling, en fingravel och en racercykel.

Någon som kan komma med förslag. De cyklar jag hittar verkar inte ha fästen för pakethållare eller passa mina 190 cm.

Pqz

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Min trotjänare håller på att gå sönder (en spricka har gått genom halva kedjestaget) efter mer än 1000 mil. Jag behöver en ny pendelracer och det ganska snabbt. Jag vill ha en cykel med bockstyre, fästen för pakethållare, hydrauliska skivbromsar, plats för stänkskärmar och minst 30 mm däck. Utöver det är det inte så viktigt för jag har en hybrid för pendling, en fingravel och en racercykel.

Någon som kan komma med förslag. De cyklar jag hittar verkar inte ha fästen för pakethållare eller passa mina 190 cm.
Hur tänkte du använda pakethållaren? Sidomonterad väska är rätt svår att få plats med om geon är någorlunda rapp...

mzi

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Tailfin är ju ett roligt projekt, men som produkt är den ju väldigt nischad. En "pakethållare" med väska för 5000kr är ju ganska blodigt.

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
1000 mil var inte mycket. hur ser sprickan ut och vad är det för cykel:(?
Det är en Planet-X Kaffenback. Cykeln har fått en spricka genom kedjestaget precis i höjd med stora klingan. Jag förstår inte riktigt det brottmekaniska, utmattning bildas normalt i dragbelastning men sprickan har börjat från ovansidan där det borde vara tryckbelastning. Sprickan har också gått genom halva röret men då borde belastningen vara så stor i sprickfronten att sprickan växer kritiskt.

n3wton

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Det är en Planet-X Kaffenback. Cykeln har fått en spricka genom kedjestaget precis i höjd med stora klingan. Jag förstår inte riktigt det brottmekaniska, utmattning bildas normalt i dragbelastning men sprickan har börjat från ovansidan där det borde vara tryckbelastning. Sprickan har också gått genom halva röret men då borde belastningen vara så stor i sprickfronten att sprickan växer kritiskt.
Stål går ju annars någorlunda enkelt att laga, speciellt som en Kaffenback väl består av ganska tjocka rör. Litet projekt såklart, men släng inte cykeln direkt på skroten iallafall!

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Stål går ju annars någorlunda enkelt att laga, speciellt som en Kaffenback väl består av ganska tjocka rör. Litet projekt såklart, men släng inte cykeln direkt på skroten iallafall!
Sprickan finns på ett ställe där det inte borde finnas en spricka (jag har utbildning i brottmekanik men inte hållfasthet) och fortfarande verkar växa långsamt. Det är något som inte stämmer och det gör mig rädd för att svetsa.

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
TCM hade en cykel som förhoppningsvis kommer fungera. Jag har inte kontrollmätt att det kommer fungera med pakethållare och sidohängda väskor men i värsta fall får väskan spännas fast ovanpå pakethållaren. Växlarna är 2 x 10 Tiagra och det är mekaniska skivbromsar men allt fungerade riktigt bra när jag cyklade hem och det är kanske dumt med finare prylar på en pendlare i Stockholm.

wahla21

Medlem
Hjälp med ny pendelracer
TCM hade en cykel som förhoppningsvis kommer fungera. Jag har inte kontrollmätt att det kommer fungera med pakethållare och sidohängda väskor men i värsta fall får väskan spännas fast ovanpå pakethållaren. Växlarna är 2 x 10 Tiagra och det är mekaniska skivbromsar men allt fungerade riktigt bra när jag cyklade hem och det är kanske dumt med finare prylar på en pendlare i Stockholm.
Hur känns det med mekaniska bromsar?
Står i valet och kvalet mellan hydrauliska och mekaniska.
Skiljer ca 5000kr på den hojen jag kollar på...

n3wton

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Hur känns det med mekaniska bromsar?
Står i valet och kvalet mellan hydrauliska och mekaniska.
Skiljer ca 5000kr på den hojen jag kollar på...
Hydrauliska bromsar är värt en hel del skulle jag säga. Man kan säkert cykla med mekaniska (vilket jag gjort) men när man kört hydrauliska kan man inte gå tillbaks till mekaniska imho.

Hjälp med ny pendelracer
Hydrauliska bromsar är värt en hel del skulle jag säga. Man kan säkert cykla med mekaniska (vilket jag gjort) men när man kört hydrauliska kan man inte gå tillbaks till mekaniska imho.
Jag tycker mekaniska funkar bra, lagom bromseffekt för mina 65 kg. Är man tung eller kör fullpackad touring är dock hydraulisk bäst.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Har pendlat med mekaniska skivor föra vinter på en "gammal" Corratec c-cross. Det funkar absolut att göra det, jag är en liten pöjk på runt 100 kilo och dom lyckades stanna mig varje gång.

Men! Om jag skulle haft råd med hydrauliska så hade jag absolut valt det i första hand!

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Mekaniska skivbromsar fungerar bra, tyvärr finns det billiga ok och dåliga vajrar/höljen som kan göra det uselt. Jag tror inte att det säljs lika usla hydrauliska som de sämsta mekaniska - en högre lägstanivå.

Bra mekaniska skivbromsar fungerar utmärkt, men känns inte lika roliga. Dock igen så slipper man läckande ok och svinfula reglage. Dock så kräver mekaniska skivbromsar också underhåll - det är enkelt och går fort, men måste utföras oftare.

n3wton

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Mekaniska skivbromsar fungerar bra, tyvärr finns det billiga ok och dåliga vajrar/höljen som kan göra det uselt. Jag tror inte att det säljs lika usla hydrauliska som de sämsta mekaniska - en högre lägstanivå.

Bra mekaniska skivbromsar fungerar utmärkt, men känns inte lika roliga. Dock igen så slipper man läckande ok och svinfula reglage. Dock så kräver mekaniska skivbromsar också underhåll - det är enkelt och går fort, men måste utföras oftare.
Instämmer! Jag hade fina ok och visst funkade det OK, men det är som sagt känslan som skiljer sig. Och det där ganska kontinuerliga justerandet av inre klossen..😛 Hydrauliska som fungerar bra är smärtfritt, men lite värre när det ska luftas osv.

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Jag har hydrauliska på fincyklarna och mekaniska på min pendlare. Hydrauliska är definitivt bättre men mekaniska skivbromsar är mycket bättre än fälgbromsar.
Min gamla pendlare hade enkelsidig mekaniska men den nya har dubbelsidiga. De nya är bättre än de gamla.
Jag har haft strul med de hydrauliska bromsarna (läckage och självlåsande) men inte med de mekaniska.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Jag har hydrauliska på fincyklarna och mekaniska på min pendlare. Hydrauliska är definitivt bättre men mekaniska skivbromsar är mycket bättre än fälgbromsar.
Min gamla pendlare hade enkelsidig mekaniska men den nya har dubbelsidiga. De nya är bättre än de gamla.
Jag har haft strul med de hydrauliska bromsarna (läckage och självlåsande) men inte med de mekaniska.
Det beror ju på. Bra fälgbromsar på racer är väldigt mycket trevligare än de bästa mekaniska skivbromsar. Så länge det inte regnar.

wahla21

Medlem
Hjälp med ny pendelracer
Vad tror vi om Tektro MD-C610?
Sitter på denna: https://www.bikester.se/serious-gravix-M895242.html?vgid=G1281873&cgid=s14106

DanielS

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Jag har haft Tektro MD-C550 på en gravel, värdelösa var dom. C610 antyder väl kanske en högre serie (?) men jag skulle inte våga köpa.

Edit: kollar man på bilden på cykeln ser det ut som det kan vara TRP Spyre SLC C610, TRP Spyre ska ju enligt rykten vara bland de bästa mekaniska skivbromsarna, i så fall borde det duga. Men med min erfarenhet av Tekro-bromsarna ovan skulle jag vilja testa innan köp.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjälp med ny pendelracer
Jag har haft Tektro MD-C550 på en gravel, värdelösa var dom. C610 antyder väl kanske en högre serie (?) men jag skulle inte våga köpa.

Edit: kollar man på bilden på cykeln ser det ut som det kan vara TRP Spyre SLC C610, TRP Spyre ska ju enligt rykten vara bland de bästa mekaniska skivbromsarna, i så fall borde det duga. Men med min erfarenhet av Tekro-bromsarna ovan skulle jag vilja testa innan köp.
TRP Spyre är bra när de är nya, men svårservade och åldras ocharmigt. Gamla BB7 och dyra paul klamper är mina favoriter.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer