Hjälp med pulsklocka

Hjälp med pulsklocka
Har fått bra tips tidigare här på forumet och jag förstår att jag nog kan överleva utan en pulsklocka, men prylar kan vara lite roliga och det vore trevligt att utmana sig själv i lagom tempo med en liten grunka på armen, men vilka funktioner kan vara bra att ha?

Det jag spontant tänker är att följande bör ingå:

*Något form av ljud som signalerar när man ligger för lågt eller för högt
*Bra display där man ser sin puls tydligt
*Möjlighet att överföra data till datorn via sladd

Lyx och inte nödvändigt, men går det att få under 1500 kr så varför inte:

*GPS, hastighetsmätningar och sånt så att man inte behöver strava
*Fin, gärna nätt
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Valfri polar för 1500 gör nog det. Jag har en M400 som kostade 1100 men jag rekommenderar att köpa nåt med ant+ om det finns minsta risk att du vill ha mer grejor framåt.
 

stralle

Medlem
Hjälp med pulsklocka
Om du primärt kommer träna genom att cykla, skaffa en cykeldator. Typ Garmin Edge 130 bundlat med pulsband ryms inom din budget och uppfyller alla dina krav.
 

ejma

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Jag tycker att GPS med kadensmätare tillsammans med pulsmätare ger intressantare data att titta på i efterhand. Finns många klockor som har stöd för lika utrustning som cykeldatorer.
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Varför fungerar den sämre vid cykling? Vill ju helst slippa ha ett pulsband under bh-kanten, men det kanske funkar ändå?
Vibrationer gissar jag. Lite lite bättre om man spänner obekvämt hårt.

Men jag rekommendera dessutom att du spänner klockan på styret så du kan se pulsen.

Vill du köra pulszoner så tror jag tyvärr inte att det kommer att fungera bra med handleden alls.

Det ska finnas nåt band som mäter över armen. Vet ej om det är bra.
 

jansson99

Moderator
Forumvärd
Hjälp med pulsklocka
Polar har ett pulsband som du sätter runt armen som funkar bra. Lite sämre uppdateringsfrekvens mot klockan (gissar jag) gör dock pulskurvan lite hackickare än om du använder ett bröstband.

OH1 kopplar du med BT eller ANT+ till klocka eller din mobil. Gratisappen Polar Beat till mobilen fixa det mesta av det du vill ha.

 

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Vill ju helst slippa ha ett pulsband under bh-kanten, men det kanske funkar ändå?
Med respekt för att du ju säger att du inte vill, men för mig tycker jag inte att det känns att jag har ett extra band under sport-BH:n. Om man inte vill ha bröstband, kolla Polar OH1, som är en optisk pulsmätare för överarmen:

Optisk pulsmätare mäter skillnad i ljusgenomströmning i blodkärlen, ett bröstband mäter hjärtats elektriska impulser. Du kan läsa på om skillnaderna t ex här:

Optisk mätning på handled funkar sämre vid t ex cykling och rodd än vid löpning, tror det är pga att man får mer "stötar" i armen samt att man ju använder armmusklerna i underarmen mer aktivt än när man springer. Bröstband är snabbare att följa ändringar i puls vid t ex intervallträning, men medelpulsen börjar numer vara lika bra och jämförbar.

Hoppas du hittar nåt som passar dig!
 
Hjälp med pulsklocka
Med respekt för att du ju säger att du inte vill, men för mig tycker jag inte att det känns att jag har ett extra band under sport-BH:n. Om man inte vill ha bröstband, kolla Polar OH1, som är en optisk pulsmätare för överarmen:

Optisk pulsmätare mäter skillnad i ljusgenomströmning i blodkärlen, ett bröstband mäter hjärtats elektriska impulser. Du kan läsa på om skillnaderna t ex här:

Optisk mätning på handled funkar sämre vid t ex cykling och rodd än vid löpning, tror det är pga att man får mer "stötar" i armen samt att man ju använder armmusklerna i underarmen mer aktivt än när man springer. Bröstband är snabbare att följa ändringar i puls vid t ex intervallträning, men medelpulsen börjar numer vara lika bra och jämförbar.

Hoppas du hittar nåt som passar dig!

Tack, det blir kanske bäst med ett bröstband då och en cykeldator i och med att jag kommer att cykla som motion. Skriver ner alla bra tips här i tråden och tar med mig till affären :-)
 

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Ang optisk mätning på handled, enligt Suunto: "Att röra armarna och att spänna musklerna, t.ex. genom att hålla i ett tennisracket eller göra högintensiva Crossfit-pass, samt sporter som involverar starka vibrationer, t.ex. cykling i ojämn terräng, kan påverka sensorns avläsningar."
 

aki

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Köpte en Polar M430 för 1500 kr på XXL häromdagen. Den mäter vid handleden men man kan koppla pulsband om man vill. Funkar bra än så länge.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Vad menar du med för lågt/högt när du säger att du vill ha varningssignal när du ligger för lågt eller för högt?

Jag inser att det i praktiken kommer att handla om att klockan piper när pulsen går över ett visst värde eller under ett annat värde, men hur tänker du dig att ta fram dessa gränser och vad ska de syfta till?

Jag menar inte detta i någon illvillig mening. Har dock hört personer som suttit och snackat om att de låg i den eller den pulszonen på ett pass. När man sen frågar dels hur de fått fram dessa pulszoner och vad de ska med dem till så kan det visa sig att de räknat ut dem via någon allmän icke-individanpassad formel och att det stått att de ska köra si och så många och långa pass i den och den pulszonen. För mig påminner det nästan lite om en religiös sekt. Variansen är alldeles för stor mellan människor för att ett sådant angreppssätt ska ge något utöver ett program med enkla ord som "ansträning så att du kan snacka obehindrat", "ansträning så att du blir lite flåsig", "ta i så mycket du kan".

Noterar att jag inte dömer ut pulsbaserad träning som sådan, men jag är rätt säker på att man behöver lägga ner en del jobb på att initialt hamna rätt och även på att analysera data och anpassa och justera upplägg. Om man inte gör det kan man förvisso köra på med att man ska ligga i sina pulszoner si och så mycket, men jag tror inte att det blir bättre än att ha mer upplevelsebaserade mått (typ Borgskalan). Lyssnade på enföresläsning av Mattias Reck för ett antal år sen och han var inne på att just Borgskalan räcker ganska långt för många.

Jag kan möjligen se lite större användning inom löpning och då för att hålla nere pulsen och därmed farten för att minska skaderisken.
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Jag tycker det är smidigt att köra på puls så jag inte samlar på för mycket innan en backe tex och på gymmet för disciplin att gå ner mellan set och inte stressa igenom
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
En vanlig polar kan de nog sälja men en cykeldator hade jag researchat själv.

M430 ersätter tydligen min m400 och kostar mycket riktigt 1500 men band ingår ej och ant+ stöds inte.
Personligen hade jag köpt nåt annat. För 1100 inkl band kan jag leva med m400 ett tag till.
 
Hjälp med pulsklocka
Vad menar du med för lågt/högt när du säger att du vill ha varningssignal när du ligger för lågt eller för högt?

Jag inser att det i praktiken kommer att handla om att klockan piper när pulsen går över ett visst värde eller under ett annat värde, men hur tänker du dig att ta fram dessa gränser och vad ska de syfta till?

Jag menar inte detta i någon illvillig mening. Har dock hört personer som suttit och snackat om att de låg i den eller den pulszonen på ett pass. När man sen frågar dels hur de fått fram dessa pulszoner och vad de ska med dem till så kan det visa sig att de räknat ut dem via någon allmän icke-individanpassad formel och att det stått att de ska köra si och så många och långa pass i den och den pulszonen. För mig påminner det nästan lite om en religiös sekt. Variansen är alldeles för stor mellan människor för att ett sådant angreppssätt ska ge något utöver ett program med enkla ord som "ansträning så att du kan snacka obehindrat", "ansträning så att du blir lite flåsig", "ta i så mycket du kan".

Noterar att jag inte dömer ut pulsbaserad träning som sådan, men jag är rätt säker på att man behöver lägga ner en del jobb på att initialt hamna rätt och även på att analysera data och anpassa och justera upplägg. Om man inte gör det kan man förvisso köra på med att man ska ligga i sina pulszoner si och så mycket, men jag tror inte att det blir bättre än att ha mer upplevelsebaserade mått (typ Borgskalan). Lyssnade på enföresläsning av Mattias Reck för ett antal år sen och han var inne på att just Borgskalan räcker ganska långt för många.

Jag kan möjligen se lite större användning inom löpning och då för att hålla nere pulsen och därmed farten för att minska skaderisken.

Det är väl lite för personer som gillar att mäta saker, men också för människor som mig som är lite lata. Vi får något enkelt och konkret att förhålla oss till. Sen kan ju prylar vara lite roliga också när dom inte krånglar och ger gråa hår. Och som du skriver så kan kanske en pulsmätare minska risken för skador, även inom cykling? Tog nog i för mycket i några dagar för jag fick känningar i en gammal skada och har nu suttit inne ett dygn :-(

Apropå det du nämnde om icke-individ anpassad formel så gissar att du syftar på att hitta maxpulsen. För det ju är ju den man utgår ifrån om jag förstått det rätt. Jag vet inte hur man bäst hittar den om man inte kan springa, men när jag hittar en metod som verkar bra så tänker jag att man kan använda den metoden, eller flera olika, och sen avgöra maxpulsen utifrån ett genomsnitt.
 

DanielS

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Håller med om att pulsen är bra för att inte bli för lat. Det är lätt att gå ner i ansträngning när det börjar kännas tungt, eller att köra på för hårt när man inte tänkt göra det.

Fördelen med en klocka är ju att den kan man använda vid löpning, spinning, promenader och annat. Om man vill kan man ju börja med handledsmätning och när man upptäcker begränsningarna är det ju enkelt att komplettera med pulsband. Med pulsband och ett klock-fäste för styret som klockan sätts i fungerar det rätt bra som cykeldator.

Men självklart har jag själv både separat pulsband, klocka och cykeldator..
 

GoranS

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Man bör i sammanhanget beakta att puls kan variera rätt mkt från dag till dag. Om man då ska köra hårt och man har en riktigt bra dag kanske man egentligen kunde ha kört hårdare än man gör om man slaviskt följer "föreskrivet" pulsvärdemen att man lurar sig av pulsmätaren. Om man å andra sidan kört mycket och kroppen börjar bli lite sliten kan det vara svårt att få upp pulsen och att du då verkligen måste pusha dig för att nå ditt pulsmål vilket gör att du blir än mer sliten.

Som sagt, jag menar inte att man nödvändigtvis ska undvika pulsbaserad träning. Det faktum att man har pulsvärden ner till enskilda slag/min och sannolikt pulsinterval också ner till pulsslaget när kan lätt ge intrycket att det är något oerhört precist och exakt man pysslar med utan att beakta att det finns ganska stora osäkerheter inblandade.

Men, triggas man av prylar och det gör att man tycker det blir roligare och man har lättare att ta sig ut så är det naturligtvis bra.

Sen är jag inte säker på att pulszoner som baseras rent på maxpuls är det mest träffsäkra. Som jag fattat det kan personer med samma max- och vilopuls ha ganska olika tröskelpulser och att dessa är relevanta när man ska försöka styra träningen baserat på puls. Väsentligen kan en vältränad person och en soffpotatis ha samma max- och vilopuls men medan en vältränad person kan ligga länge på en relativt hög puls kommer den otränade personen att ha mycket svårt att göra det.

Apropå maxpuls så är jag rätt säker på att den är grenspecifik. Borde rimligen innebära att det är lämpligt med olika pulsintervaller för olika grenar. Blir ju jobbigt om man tar fram intervaller baserat på löpning där jag tror maxpulsen ofta är högre än vid cykling och när man sen ska köra ett hårt cykelpass så säger pulsintervallerna att man ska ligga på (eller över!) maxpulsen för cykling.

Märks nog att jag är rätt novis på detta då jag inte själv bryr mig i pulsen när jag motionerar. Dock är mitt intryck att om man seriöst vill använda pulsen för att styra sin träning behöver man faktiskt sätta sig in i det hela och mäta, utvärdera och anpassa, precis som man gör om man går mer på känsla. Om man inte gör det blir det mer att man följer en "algoritm" men att algoritmen inte nödvändigtvis är bättre än att träna baserat på känsla.
 
Hjälp med pulsklocka
Man bör i sammanhanget beakta att puls kan variera rätt mkt från dag till dag. Om man då ska köra hårt och man har en riktigt bra dag kanske man egentligen kunde ha kört hårdare än man gör om man slaviskt följer "föreskrivet" pulsvärdemen att man lurar sig av pulsmätaren. Om man å andra sidan kört mycket och kroppen börjar bli lite sliten kan det vara svårt att få upp pulsen och att du då verkligen måste pusha dig för att nå ditt pulsmål vilket gör att du blir än mer sliten.

Som sagt, jag menar inte att man nödvändigtvis ska undvika pulsbaserad träning. Det faktum att man har pulsvärden ner till enskilda slag/min och sannolikt pulsinterval också ner till pulsslaget när kan lätt ge intrycket att det är något oerhört precist och exakt man pysslar med utan att beakta att det finns ganska stora osäkerheter inblandade.

Men, triggas man av prylar och det gör att man tycker det blir roligare och man har lättare att ta sig ut så är det naturligtvis bra.

Sen är jag inte säker på att pulszoner som baseras rent på maxpuls är det mest träffsäkra. Som jag fattat det kan personer med samma max- och vilopuls ha ganska olika tröskelpulser och att dessa är relevanta när man ska försöka styra träningen baserat på puls. Väsentligen kan en vältränad person och en soffpotatis ha samma max- och vilopuls men medan en vältränad person kan ligga länge på en relativt hög puls kommer den otränade personen att ha mycket svårt att göra det.

Apropå maxpuls så är jag rätt säker på att den är grenspecifik. Borde rimligen innebära att det är lämpligt med olika pulsintervaller för olika grenar. Blir ju jobbigt om man tar fram intervaller baserat på löpning där jag tror maxpulsen ofta är högre än vid cykling och när man sen ska köra ett hårt cykelpass så säger pulsintervallerna att man ska ligga på (eller över!) maxpulsen för cykling.

Märks nog att jag är rätt novis på detta då jag inte själv bryr mig i pulsen när jag motionerar. Dock är mitt intryck att om man seriöst vill använda pulsen för att styra sin träning behöver man faktiskt sätta sig in i det hela och mäta, utvärdera och anpassa, precis som man gör om man går mer på känsla. Om man inte gör det blir det mer att man följer en "algoritm" men att algoritmen inte nödvändigtvis är bättre än att träna baserat på känsla.

Intressanta synpunkter och jag kommer definitivt att tänka på det du skrivit när jag läser på. Ska man ge sig in i det här så bör man ju såklart göra det efter konstens regler och fundera över om det är användbart för en själv.
 
Senast ändrad:

konscious

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Polar har ett pulsband som du sätter runt armen som funkar bra. Lite sämre uppdateringsfrekvens mot klockan (gissar jag) gör dock pulskurvan lite hackickare än om du använder ett bröstband.

OH1 kopplar du med BT eller ANT+ till klocka eller din mobil. Gratisappen Polar Beat till mobilen fixa det mesta av det du vill ha.


Har en sån och den funkar bra, har den runt överarmen. Pulsbandet runt bröstet är numera i byrålådan.
Minn erfarenhet av pulsmätning runt handleden är att det är värdelöst.
 

Ordbajskorv

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Jag har också ett polar oh1, funkar bra men reagerar inte lika snabbt som mitt bröstband (garmin) vid t ex intervaller, men hur viktigt det är handlar väl mest om hur petig man är med detaljer. Oh1an kan dock vara smidigare att ta på och behagligare och lättare att bära än bröstbandet.
 

konscious

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Märker du någon skillnad mellan funktionen hos armbandet och bröstbandet?

Har kört båda parallellt, bröstbandet reagerar snabbare från början.
Sedan visar dom ganska lika.
Bröstband Garmin HRM dual är mer exakt, men jag föredrar OH1 för komforten.


 

FocusCayo

Medlem
Hjälp med pulsklocka
Jag har en polar m200 och upplever det som krångligt att behöva kolla på armen för att kunna avläsa data under körning, vill jag byta visningsläge på skärmen krävs mer eller mindre att båda händerna släpps från styret. Sedan är det problem på vintern med handskar och långärmade tröjor med tighta ärmavslut, dels rent praktiskt att få det att lira utan skav/kläm men även med att få pulsavläsning att funka, samma problem finns således även vid längdskidåkning. Jag har precis beställt en m460, då blir den styrmonterad och mer anpassad för cykel samt får mycket bättre batteritid, sedan kan bältet användas till klockan också när jag t.ex. åker skidor.
 

DeAngeli

Medlem
Hjälp med pulsklocka
Om cykel var viktigast hade jag köpt denna:


Om löpning:

Ekvationen är svår att få ihop givet budget, om man inte skall satsa på ngn fullösning, typ app och ohr. Ohr på cykel kostar lätt 750 och då är det inte nog budget kvar till datorn. Jag tror inte på fullösning personligen, bättre plugga in i garmins ekosystem från början och betala lite mer för något ändamålsenligt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Om cykel var viktigast hade jag köpt denna:


Om löpning:

Ekvationen är svår att få ihop givet budget, om man inte skall satsa på ngn fullösning, typ app och ohr. Ohr på cykel kostar lätt 750 och då är det inte nog budget kvar till datorn. Jag tror inte på fullösning personligen, bättre plugga in i garmins ekosystem från början och betala lite mer för något ändamålsenligt.
Garmin 130 verkar vara en vinare om man ser till budget. Om jag dömer efter mig själv så ser jag 2 behov komma snabbt. Jag vill kunna gå från trainern till skivstången och karta i datorn. I så fall kanske man går på en forerunner iställlet och ser hur det går med en större dator i framtiden.
 
Hjälp med pulsklocka
Har kört båda parallellt, bröstbandet reagerar snabbare från början.
Sedan visar dom ganska lika.
Bröstband Garmin HRM dual är mer exakt, men jag föredrar OH1 för komforten.



Ja om skillnaden ändå är försumbar så lockar ju ett band runt armen mer. Tack :-)
 

RN

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Tjipp,
Lånar den här tråden lite. Har en Polar V800 som jag använt ett tag nu och batteriet börjar säcka. Beroende på vad Polar säger om att byta det så är det nog dags för en ny klocka. Användningsområde är "cykeldator", lite löpning (mer lite än löpning), och "vanlig pulsmätning" vid icke-rörande-på-stora-ytor-så-det-är-gps-dags-träning (tänk badminton eller fys i trädgården).
Vad är det som är vettigt att köra, cykeln tänker jag en hållar på styret.

/R
 

RN

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Wow, Polar tar 180 åjrås för att byta ett batteri. Jag behöver verkligen köpa en ny klocka och hålla mig borta från Polar.

/R
 

tobiascyklar

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Jag är väldigt nöjd med min Garmin forerunner 645. Bra pris också, nere på 2100 eller nåt sånt när jag köpte. Funkar för ruttguidning (bra på cykel när man spanat in en våg), bassängsimning, och en massa utomhusaktiviteter förstås. Och ser någotsånär ut som en vanlig klicka, har den jämt. Har litet smart watch funktioner också, kan tex svara på meddelanden med fördefinierade svar. Har alltid haft Garmin...
 

ething

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Wow, Polar tar 180 åjrås för att byta ett batteri. Jag behöver verkligen köpa en ny klocka och hålla mig borta från Polar.

/R

Tyvärr verkar Polar vilja få bort V800. Jag fick liknande skämtpris när höjdmätningen la av på min. När de sedan slutade uppdatera Vantage V och kommer med en Vantage V2 istället så började jag ledsna. Jag har varit "trogen" i 20 år men börjar snegla åt Garmin.

Tyvärr tycker jag att V800 nog är den bästa Polar har gjort. Det enda den saknar är 24h mätning (ej optisk mätare).
 

RN

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Tyvärr verkar Polar vilja få bort V800. Jag fick liknande skämtpris när höjdmätningen la av på min. När de sedan slutade uppdatera Vantage V och kommer med en Vantage V2 istället så började jag ledsna. Jag har varit "trogen" i 20 år men börjar snegla åt Garmin.

Tyvärr tycker jag att V800 nog är den bästa Polar har gjort. Det enda den saknar är 24h mätning (ej optisk mätare).
Jag gillar också V800, men när jag cyklar till kontoret nu, typ 45min, så är det en laddning på batteriet och det "kommer inte tillbaka" när det blir varmt heller. Typ 3 minut borde det klara tycker jag, årminstone när den är igång vilket borde generera lite värme.
 

ething

Aktiv medlem
Hjälp med pulsklocka
Jag gillar också V800, men när jag cyklar till kontoret nu, typ 45min, så är det en laddning på batteriet och det "kommer inte tillbaka" när det blir varmt heller. Typ 3 minut borde det klara tycker jag, årminstone när den är igång vilket borde generera lite värme.

Jag kompletterade min Vantage V med en begagnad V800. Jag tror jag gav 400 och batteriet är i bra skick. Dags att leta på köp och sälj :)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer