Hjälp med rostskada

Aabbcc

Medlem
Hjälp med rostskada
Har en fin stålram med columbus slx new rör, dessvärre har den lite rostskador jag skulle vilja fixa innan dom blir värre.

Så kan någon förklara exakt vad jag behöver göra och vilka produkter jag behöver köpa föra att rädda den här skönheten? Hela ramen är kromad under färgen ifall det spelar någon roll.

r1.jpg

r2.jpg

r3.jpg

aben

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Liten stålborste, gärna en roterande och fin smärgelduk. Sen grundfärg innan täckfärg och klarlack.

Det du absolut bör göra är att montera av gaffel, sadelstolpe, vevlager och bromsvajer och inspektera och rostskydda ramen invändigt. Med invändig vajerdragning är särskilt överröret utsatt för vatten kommer in via genomförningarna. Jag använder icketorkande olja/fett invändigt och dränker in ramen ordentligt andra använder torkande oljor som linolja eller produkter för rostskydd för bilar. Finns fördelar och nackdelar med båda.

Makten

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Lödningen av muffen på bild två ser dessvärre ut att ha spruckit. Inte helt lätt att avgöra när bilden är ur fokus dock.

Aabbcc

Medlem
Hjälp med rostskada
Liten stålborste, gärna en roterande och fin smärgelduk. Sen grundfärg innan täckfärg och klarlack.

Det du absolut bör göra är att montera av gaffel, sadelstolpe, vevlager och bromsvajer och inspektera och rostskydda ramen invändigt. Med invändig vajerdragning är särskilt överröret utsatt för vatten kommer in via genomförningarna. Jag använder icketorkande olja/fett invändigt och dränker in ramen ordentligt andra använder torkande oljor som linolja eller produkter för rostskydd för bilar. Finns fördelar och nackdelar med båda.
Stort tack! Vart köper man grundfärg, täckfärg och klarlack i små mängder? Behöver som sagt endast lite av varje för att fixa skadorna.

Givet att en del ser ut att vara ytrost, kan jag använda typ, svinto för att försöka skrapa bort det utan att skada kromet och färgen?

Lödningen av muffen på bild två ser dessvärre ut att ha spruckit. Inte helt lätt att avgöra när bilden är ur fokus dock.
Rosten har alltså trängt igenom först kromet och sen färgen? Jag skulle titta noga, för det låter inte bra.
Ser ut som en rutten tand. Finns det ens material kvar där?

Var nere och kikade lite igår, provade att skrapa försiktigt.

Rosten på överröret ser endast ut att vara ytlig, kunde skrapa bort en del och kromet under såg fint ut.

Muffen under sadeln
06.jpeg
03.jpeg

Muffen under styret (den ökända bild 2 i första posten)
02.jpeg

08.jpeg
09.jpeg
11.jpeg

AAverdal

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Rost bekämpas med:
Mekanisk borttagning av all synlig rost
Tvätta med vattenfritt lösningsmedel
Sedan betas med Oxalsyra
Grundfärg (Vi kör med 2 komponents epoxigrundfärg för att få vattentät yta.)
Lack

Ger ett hållbarare resultat över tid. Så behandlar vi järnkölar som vistas i saltvatten. (Lack byts då mot bottenfärg.

Aabbcc

Medlem
Hjälp med rostskada
Rost bekämpas med:
Mekanisk borttagning av all synlig rost
Tvätta med vattenfritt lösningsmedel
Sedan betas med Oxalsyra
Grundfärg (Vi kör med 2 komponents epoxigrundfärg för att få vattentät yta.)
Lack

Ger ett hållbarare resultat över tid. Så behandlar vi järnkölar som vistas i saltvatten. (Lack byts då mot bottenfärg.

Tack! För färg, skulle detta funka?

AAverdal

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Tack! För färg, skulle detta funka?
Jag skulle komplettera med en grundfärg, den fäster bättre på den rena metallen, för finish kan du våtslipa lite på den. Och sedan lägga på den lack du föreslår. Eller annan lack. Den du föreslår är 2-komponent så den är troligtvis tålig. Så den blir nog bra.

KjellF

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Stort tack! Vart köper man grundfärg, täckfärg och klarlack i små mängder? Behöver som sagt endast lite av varje för att fixa skadorna.

Givet att en del ser ut att vara ytrost, kan jag använda typ, svinto för att försöka skrapa bort det utan att skada kromet och färgen?

Rosten på överröret ser endast ut att vara ytlig, kunde skrapa bort en del och kromet under såg fint ut.

Muffen under sadeln
Visa bilaga 613862 Visa bilaga 613861

Muffen under styret (den ökända bild 2 i första posten) Visa bilaga 613860
Visa bilaga 613863 Visa bilaga 613864 Visa bilaga 613865
Du bör hålla koll på rören direkt under spetsarna på muffarna så att det inte växer en utmattningsspricka där. Jag har fått ett brott på liknande ställe utan att det fanns rost med i spelet och rostskadan lär inte minska risken.

kais01

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
det är en fördel före grundmålning att omvandla eventuell kvarande mikrorost, med till exempel fosforsyra. finns i diverse därtill tänkta preparat. och i coca cola, fast jag tror det är för svagt där? vet inte om oxalsyra eller möjligen citronsyra kan ha liknande effekt.

sen skadar det inte med lite zinkspray innan man grundar.

Batavus

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Hm, krom rostar väl inte. Även om bemålade partier offras, är det nog bra att fortsätta stålborstningen av rosten tills du når frisk metall överallt. Kulörer är alltid olika, så ha inte för stora förhoppningar att nymålningarna blir osynliga.

Pfaff

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada

Muffen under sadeln
Visa bilaga 613862 Visa bilaga 613861

Muffen under styret (den ökända bild 2 i första posten) Visa bilaga 613860
Visa bilaga 613863 Visa bilaga 613864 Visa bilaga 613865
Om du trycker lite försiktigt med spetsen av en liten skruvmejsel där det ser svart ut intill muffen kan jag ge mig fan på att mejseln går rakt genom röret. Har jag fel är det bara att gratulera. Har jag rätt är den ramen inget att satsa på - med eller utan krom. Som skrevs ovan, krom rostar inte. Men det gör stålet under.

Latmask

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Min erfarenhet är, som flera andras, att någon form av betning är nödvändig för att nå ner i porer och ojämnheter. Med stålborste gör man det oftast inte, och slipning kräver att man avverkar rätt mycket friskt material för att komma ner på nödvändigt djup. Och att kapsla in rostrester under [valfri] ytbehandling brukar sällan bli riktigt bra på lång sikt.

Brams

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Om du vill ha ett snyggt resultat så skulle jag säga att du måste ta hela ramen.
Strippa den ner till metallen och lacka om.
Att smådutta här och där är svårt (omöjligt?) att få jämt och snyggt. Och det ser ändå ut som att du har angrepp på ganska många ställen.

Om ramen är frisk nog att rädda, och du ser ett värde i den så skulle jag lämna in den för blästring och pulverlack.
Kostar oftast inte så mycket som man kan tro och resultatet är värt det. och...
Ska du handla slipgrejer, rengöring, grund och lackfärger etc etc så plockar det på en hel del också.

glitch

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Om du vill ha ett snyggt resultat så skulle jag säga att du måste ta hela ramen.
Strippa den ner till metallen och lacka om.
Att smådutta här och där är svårt (omöjligt?) att få jämt och snyggt. Och det ser ändå ut som att du har angrepp på ganska många ställen.

Om ramen är frisk nog att rädda, och du ser ett värde i den så skulle jag lämna in den för blästring och pulverlack.
Kostar oftast inte så mycket som man kan tro och resultatet är värt det. och...
Ska du handla slipgrejer, rengöring, grund och lackfärger etc etc så plockar det på en hel del också.
Jag betalade 1500 för blästring och pulverlack för några år sen. Finishen var som väntat (lite ruff) och det blev lite skrapa på bromspinnar mm. som inte hade maskats men annars bra. Hade inte pallat slipa och greja själv och som sagt material för det kostar också.

Brams

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Jag betalade 1500 för blästring och pulverlack för några år sen. Finishen var som väntat (lite ruff) och det blev lite skrapa på bromspinnar mm. som inte hade maskats men annars bra. Hade inte pallat slipa och greja själv och som sagt material för det kostar också.
Ja. Kan tänka att beror lite på vart man vänder sig och hur entusiastisk människan som ska göra det är.
Många kör väl blästring på större grejer som inte behöver den finishen som vi vill ha på cyklar. Kan ju vara idé att kolla med dem först om de kan blästra med finare sand etc.

BJS

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
En bra tråd i ämnet.

AAverdal

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
det är en fördel före grundmålning att omvandla eventuell kvarande mikrorost, med till exempel fosforsyra. finns i diverse därtill tänkta preparat. och i coca cola, fast jag tror det är för svagt där? vet inte om oxalsyra eller möjligen citronsyra kan ha liknande effekt.

sen skadar det inte med lite zinkspray innan man grundar.
Det är det oxalsyran gör, har för mig att den är lättare att få tag på än fosforsyra.

ADD

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Carosol rostomvandlare är en bra produkt. Innehåller oxalsyra och man kan måla över den.

Men som flera påpekat tidigare, skall man köpa en massa smågrejor kan det bli dyrt. Om man inte har användning av dem fler gånger.

Aabbcc

Medlem
Hjälp med rostskada
Tack för hjälpen allihopa! Var förbi biltema och jula för att inhandla:

Primer https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/lackfargpennor/lackstift-primer-2000033572

Lackstift https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/lackfargpennor/lackstift-vit-001-3-9-ml-2000048256

Klarlack https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/lackfargpennor/lackstift-klarlack-9-ml-2000048240

Rostomvandlare https://www.jula.se/catalog/bil-och...ion-och-farg/rostskydd/rostomvandlare-504765/

Smärgelduk https://www.jula.se/catalog/verktyg.../slippapper/handslippapper/sandpapper-020405/

Lyckades få bort i princip all rost, började med lite svinto+vinäger och gick över till smärgelduken för att få bort det sista sen gjorde rent allt med lite wd40. Har nu haft på rostomvandlare på utsatta ställen och väntar några timmar för det att verka innan jag går på med färg :)

Lite OT men köpte även reparationsstället på biltema, funkar super!

kais01

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
tror det är bra. och den skall väl torkas eller möjligen sköljas bort mellan varje behandling, och på slutet före grundning?

AAverdal

Aktiv medlem
Hjälp med rostskada
Tack för hjälpen allihopa! Var förbi biltema och jula för att inhandla:

Primer https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/lackfargpennor/lackstift-primer-2000033572

Lackstift https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/lackfargpennor/lackstift-vit-001-3-9-ml-2000048256

Klarlack https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/lackfargpennor/lackstift-klarlack-9-ml-2000048240

Rostomvandlare https://www.jula.se/catalog/bil-och...ion-och-farg/rostskydd/rostomvandlare-504765/

Smärgelduk https://www.jula.se/catalog/verktyg.../slippapper/handslippapper/sandpapper-020405/

Lyckades få bort i princip all rost, började med lite svinto+vinäger och gick över till smärgelduken för att få bort det sista sen gjorde rent allt med lite wd40. Har nu haft på rostomvandlare på utsatta ställen och väntar några timmar för det att verka innan jag går på med färg :)

Lite OT men köpte även reparationsstället på biltema, funkar super!
Oxalsyra kostar 90 kr på Bauhaus, 600 g pulver, blandas med vatten, då har du för en livstid.

Topp