Hjälp med Shimano Tiagra(?) växelreglage som krånglar.

Scrangle

Ny medlem
Hej,

Jag har ett växelreglage av okänd modell (Shimano Tiagra?) där jag växlar upp med en liten spak och ned genom att tippa hela reglaget. Problemet är att när jag försöker växla upp så följer även den stora delen av reglaget med och enda sättet att växla upp är då att ”hålla emot” den stora delen och samtidigt trycka på den lilla spaken. Gör jag detta växlar den fint och vajern löper rent etc. Vad kan jag göra för att fixa detta?

På reglaget sitter det en liten skruv med sexkantshål jag försökt skruva på men jag fattar inte vad det ska vara för storlek. 3mm insex går nästan runt och 4mm är för stor. Är detta normalt?

A69DC34D-A16A-4420-B066-EEB8A39942A7.jpeg

Tack på förhand.
Hälsningar,
Johan

Pfaff

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett växelreglage av okänd modell (Shimano Tiagra?) där jag växlar upp med en liten spak och ned genom att tippa hela reglaget. Problemet är att när jag försöker växla upp så följer även den stora delen av reglaget med och enda sättet att växla upp är då att ”hålla emot” den stora delen och samtidigt trycka på den lilla spaken. Gör jag detta växlar den fint och vajern löper rent etc. Vad kan jag göra för att fixa detta?

På reglaget sitter det en liten skruv med sexkantshål jag försökt skruva på men jag fattar inte vad det ska vara för storlek. 3mm insex går nästan runt och 4mm är för stor. Är detta normalt?

Visa bilaga 562920

Tack på förhand.
Hälsningar,
Johan

Det finns endel manualer mm på nätet om du googlar Shimano ST-4400

Trim

Aktiv medlem
Det sitter en insex skruv under gummi mot styret vik upp mot handtaget där under borde det finnas ca 5 mm insex. Är Shimano STI typ.

Är beskriven i min nostalgi bok 2008 tag hand om din cykel av Chris sidwells Bonnier impact.

Scrangle

Ny medlem
Hej igen,

Har inte fått någon ordning på reglaget så jag tror att det behöver bytas.

Bilden ovan är vänster reglage men i verkligheten är det höger reglage som krånglar. Denna är en 9-speed (2x9), visst bör jag kunna köpa ett annat reglage än Tiagra, t ex Sora, så länge den är 9-växlad?

Är det något mer jag behöver, specialverktyg, vajrar etc eller något speciellt jag behöver tänka på när jag byter ut ett sånt här reglage?

Tack på förhand.
Hälsning,
Johan

ostrand

Aktiv medlem
Har du testat att spruta in massor av 5-56 och / eller WD-40 i reglaget? Ibland geckar fettet där inne ihop sig så att reglaget fastnar.

Scrangle

Ny medlem
Hej! Ja precis jag har testat med WD40 och låtit det dra igenom reglaget i omgångar men det hjälpte inte. Reglaget rör sig ”lättare” efteråt men problemet med att stora reglaget följer med den lilla består och nu fastnar även reglaget inåt. vet inte om det ska göra så?

Jag funderar på om det är någon mekanisk komponent som gått sönder. Innan problemet uppstod hade det gradvis blivit svårare att växla upp och i min enfald använde jag väl successivt mer kraft tills reglaget inte svarade längre.

Pissarsyra

Aktiv medlem
Har du testat att spruta in massor av 5-56 och / eller WD-40 i reglaget? Ibland geckar fettet där inne ihop sig så att reglaget fastnar.
Nej, aldrig wd40 eller 5-56 på en cykel, speciellt i sti reglage.
Elektronik spray är bättre för sti reglage som kärvar, så elektronikspray inte torkar ut plastdetaljer inuti handtaget.

Bara ett tips!

Ett tips till TS är att försöka bända isär växelpaddlarna lite försiktigt.

ostrand

Aktiv medlem
Nej, aldrig wd40 eller 5-56 på en cykel, speciellt i sti reglage.
Elektronik spray är bättre för sti reglage som kärvar, så elektronikspray inte torkar ut plastdetaljer inuti handtaget.

Bara ett tips!

Ett tips till TS är att försöka bända isär växelpaddlarna lite försiktigt.
Mm, det kanske är bättre för att lösa upp fettet?
men när det väl är "upplöst" behöver man egentligen smörja in det igen.
(sen är frågan om det är lönt att jobba på såpass gamla / slitna reglage...)

BJS

Aktiv medlem
Hej! Ja precis jag har testat med WD40 och låtit det dra igenom reglaget i omgångar men det hjälpte inte. Reglaget rör sig ”lättare” efteråt men problemet med att stora reglaget följer med den lilla består och nu fastnar även reglaget inåt. vet inte om det ska göra så?

Jag funderar på om det är någon mekanisk komponent som gått sönder. Innan problemet uppstod hade det gradvis blivit svårare att växla upp och i min enfald använde jag väl successivt mer kraft tills reglaget inte svarade längre.
Det är ofta svårt att laga reglage. De är finmekaniska och pilliga. Nya Sora reglage löser såklart ditt problem. Lite dyrt, men får du inte ordning på reglaget är det inte mycket annat att göra.

Vajrar brukar följa med nya reglage. Växelvajrar iaf. Kolla beskrivningen! Annsrs ett kit med nya broms och växelvajrsr är lika bra att ha. Byt allt när du ändå byter reglage! Ny styrlinda och en vajertång samt en fil till vajerhöljena behöver du förutom insexnyckel.

Montera, provcykla innan du lindar på styrlindan - trist om du efter första rundan kommer på att du vill justera positionen på reglagen....

När du har reglage och linda av - passa på att inspektera styret efter skador, djupa repor eller sprickor. Ser något tveksamt ut så är detta tillfället man byter styre - det blir aldrig enklare än nu.

ostrand

Aktiv medlem
Om du vill köpa ett begagnat likvärdigt (fungerande) reglage så har jag nog ett liggande, finns i Skåne.

BJS

Aktiv medlem
Topp