Hjälp med storlek på gravel

Mild-nerd

Medlem
Tänkte sluta med MTB och gå över till Gravel. Kommer mest bli asfaltspendling så tänkte att en gravel vore nice.
Men vilken storlek? Ligger enligt tillverkaren på L/XL...
Tänkte att jag jämför med måtten på min MTB men det hjälpte inte värst.

Vad tror ni om storlek? 188cm 84kg

Det handskrivna är MTBn.

Bilagor

• 16378562087514059627884721536154.jpg
    16378562087514059627884721536154.jpg
    428.7 KB · Besök: 27
  • 16378562345847874116692322654045.jpg
    16378562345847874116692322654045.jpg
    450.6 KB · Besök: 25

atorger

Aktiv medlem
Grymt svårt jämföra MTB och gruscykelgeometri då man har olika sittställningar och bockstyre på ena och rakt styre på den andra. Idag finns det dessutom flera typer av gruscykelgeometrier, en del har längre topprör för sin storlek och tänkta att köras med kortare styrstam, den cykeln du kikar på verkar dock ha en rätt traditionell geometri (inget fel i det).

Oftast funkar man på två storlekar, så ligger man mittemellan så får man tänka "föredrar jag ha en mindre ram eller en större ram?" För de flesta är nog svaret en mindre ram.

Jag ligger typiskt på storlek 55 cm själv men tillverkarna gör i regel bara 54 och 56 (M och L), jag brukar välja M.

Har cykeln ett horisontellt topprör (sällsynt) får man tänka sig för så att man kan grensla cykeln utan att toppröret tar i grenen om man tar den större storleken.

Är cykeln väldigt låg fram "aggressiv geometri", kan det vara bättre för en del att välja den större storleken för att styret ska hamna lite högre. Tycker man inte spacers är fult så brukar det gå bra med den mindre ramen, särskilt för gruscyklar som inte brukar ha lika aggressiv geometri som en landsvägsracer.

Har man ovanligt långa ben eller lång rygg eller sådant kan man behöva göra ett annat beslut än "typiskt". Har man kroppsproportioner hyfsat nära genomsnittet så brukar tillverkarens rekommendationer funka alldeles utmärkt.

XL / 61 cm verkar rent spontant lite stort för 188 cm. Utan att veta nåt mer ligger min bästa gissning på att L / 58 är lämpligare. De nummer man brukar titta på mest är stack och reach, ~39 och ~61 cm på L / 58.

Senast ändrad:

andben

Aktiv medlem
Tänkte sluta med MTB och gå över till Gravel. Kommer mest bli asfaltspendling så tänkte att en gravel vore nice.
Men vilken storlek? Ligger enligt tillverkaren på L/XL...
Tänkte att jag jämför med måtten på min MTB men det hjälpte inte värst.

Vad tror ni om storlek? 188cm 84kg

Det handskrivna är MTBn.
Helt omöjligt att säga, jag är 190 och hade själv tagit L men jag kan tänka mig att en del skulle tycka den är för kort. Styret har stor betydelse, rakt eller bock?

Lingon

Aktiv medlem
L ramen verkar motsvara 57-58. Den skulle jag valt om det är normal längd på styrstammen.
En del grushojar har kort styrstam (80-90mm), isf passar XL bättre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer