Hjälp med styrlager - Specialized Diverge -17

Bromic

Medlem
Båda över och undre styrlager på min Diverge -17 är slut. Samma lager uppe och nere, märkta Tange Seiki 1 1/8 45x45 Eco Campy Compatible. Efter en Googling klickade jag hem ett Richey Pro headset bearings IS42 IS42 1 1/8". Vid första anblick såg det ut att stämma, men vid närmare koll skiljer de sig ca en mm (se bild). De passar nästan på cykeln, men det blir ett oönskat glapp - speciellt märkbart upptill.

Det som står på lagerna ger ingen träff hos nån handlare vad jag kan hitta. Vet nån vad jag ska köpa för att ersätta dem?

6191E291-A853-4717-9AED-B6DDC76627E5.jpeg

E9F91B0A-5C2F-41D2-9E05-5B9494264A83.jpeg

Richey till vänster, Tange till höger

Chalshus

Aktiv medlem
Bruk et skjutmått och mäta lagren. Innvendig er disse 30,5mm. Ytre diameter er 41,8mm og gjerne høyden (mest sannsynlig 8mm).

Campy compatible betyr at lagerne er 45° innvendig og utvendig.

Bromic

Medlem
Med ovan bilder som kompetent till trådstarten - vet nån benämningen på de lagren jag har? Bevisligen väldigt nära IS42, men med två mindre avvikelser. Finns IS42 campy och inte campy - är det där däri svaret ligger?

Chalshus

Aktiv medlem
Sålenge du kjøper IS42 lager med målene som du har, vil det bli rett.
Du vil oppleve at det er litt sideveis bevegelse i rammen. Det er helt normalt. Men når du monterer gaffelen blir det riktig.

Bromic

Medlem
Tack för länken! Den ger dock inte svar på avvikelserna de två lagerna emellan. Kan samma standard skilja sig i profil?

De jag testat med köpte jag löst. Det är ett par Richey Pro headset bearings LÄNK. Är det brukligt att även byta dust covers etc?

glitch

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som att Ritchey lagret är lite lägre? Om så är fallet är det inte ovanligt att man har tunna spacers upptill ovanpå centreringen för att "locket" ska komma rätt och ge rätt förspänning.

Provat att byta t.ex bara nedre först och ha kvar övre för att isolera problemet? Tycker det där borde gå att lösa.

Topp