Hjälp med uppgradering från mekanisk till hydraulisk skivbroms

cykel-lasse

Ny medlem
Hej! Jag har en gammal MTB som va en bra cykel en gång i tiden, i mina mått mätt. Under studietiden har den tyvärr förfallit lite. Det tänkte jag ändra på. Det som står överst på listan är att uppgradera från mekanisk skivbroms till hydraulisk. Det kan ju inte vara så svårt tänker jag. Jag har googlat utan att hitta svar och sökte även på forumet men hittade ingen liknande tråd.

Det som sitter på cykeln idag är:
Shimano BR-M415 bromsok tillsammans med 160mm SM-RT53 skivor. Samma uppsättning fram och bak.

Min fråga är vilken typ eller modell av uppsättning passar min cykel baserat på det jag haft innan? Jag vill ju såklart inte nedgradera mig. Finns det någonting speciellt i specen som kännetecknar hur bra bromsen är? Vilka faktorer ska jag jämföra, för mig är det bara siffror och bokstäver för tillfället. Ska jag även byta bromsskivor? Min bakre bromsskiva verkar ha blivit lite sned, så den tänker jag byta. Ska jag även byta den främre eller räcker det att jag köper ett bromsok ämnat för 160mm skivor?

Vad är det som skiljer en bra hydraulisk skivbroms från en "dålig"? Är det antal kolvar i oket eller beror det på en hel hög med faktorer? Kan handtagen (pumpen) vara bra/kraftig eller dålig/svag?

För att kunna svara på mina frågor vill de som faktiskt läser såklart veta vilket syfte jag har med cykeln; i det stora hela kommer det bara att vara en cykel att transportera sig på. Kanske någon gång i månaden kommer jag vilja prova att cykla någon enkel MTB-slinga, men jag har inga planer på att tävla eller liknande. Jag vill ha en cykel som känns är skön att cykla på och som även klarar sig i enkla MTB-slingor.

Som sagt, jag är en nybörjare och har ingen koll på detta. Jag vänder mig till er för att slippa köpa någonting som jag i slutändan inte blir nöjd med. All hjälp och vägledning uppskattas!

Trevlig helg!
cykel-lasse

izar

Aktiv medlem
Funkar fina bromsar bra idag så låt bli att uppgradera. Om du ändå vill uppgradera så tänk på att även handtagen måste bytas. Så länge du inte cyklar DH så funkar det mesta.

Pqz

Aktiv medlem
Vilken budget hade du tänkt dig? Att uppgradera cyklar är sällan en bra affär i bemärkelsen att du ökar cykelns värde i motvarande mån. Om du däremot tänker dig att cykla vidare, så kan det absolut vara läge.

Topp