hjälp med världens skämsproblem. (ja, skäms, inte skärms)

Hej på er,

Trist att min första tråd skulle bli en kombination av fulmeck, misär och noob-galore men behöver få lite samlad input på ett högst själv-åsamkat problem. Det är förstås pinsamt men vet liksom inte längre råd.

Projektet är en några år gammal Brother Kepler som ska bli en gravel-pendlare. Alla delar är inköpta och bygget har varit ett nöje fram till nu. Priset var ok med tanke på att resterna av en gammal vajer-justerare satt kvar i örat / fästet i ramen. Just det lilla problemet skulle lösas genom att borra ur / alternativt gänga upp ett större hål. Har skjutit på att göra något med det och njutit av att få montera nya grx-gruppen och pyssla med att tvätta beggade hjul mm.

Så, det var rätt svårt att komma åt med borr, och kändes dumt att riskera att paja gängorna. I brist på gängsats (vilket ju hade varit en rätt bra lösning) tog jag istället en M5-bult och skar en grad i toppen. Denna funkade fint att skära loss resterna av aluminium-resterna med. Gänga in, gänga ut, plocka bort, repetera. Tills den jäveln gick av inne i fästet. Fan, men jag får väl ta o borra då, och använda en skruvutdragare. (sk. svinpitt) (haft positiva erfarenheter av sådana i andra projekt, till skillnad från resten av internet). Tro fan att den jäveln gick av den också. Som ett sista desperat försök tänker jag att jag borrar med ett litet borr bredvid svinpitten för att eventuellt kunna gräva ur den med dremeln. Men det lilla borret gick av det med. (betänk att detta görs kvällstid med mycket stor beslutsamhet) Inga borr jag provat biter på detta monster, och jag har slitit ut två diamant slipstift till dremeln utan resultat)

Så nu undrar jag vad forumet tänker? (förutom att jag är en skojare och inte borde ha tillgång till verktyg) Hur löser jag detta? Ett alternativ är förstås att kapa av skiten med vinkelslip och sätta dit en clamp-on cable stop, men den skulle krocka med clip-fästet till bromsvajern som går på andra sidan downtuben. Jag kan ju strippa ramen och lämna till en skicklig svetsare, men den kostnaden och det projektet hade jag inte tid för, eller råd med, just nu. Klart det är en utväg, men vill gärna höra om någon har alternativ. (eller lite medkänsla)

bästa h. Rasmus

Bilagor

jolov

Aktiv medlem
Jag skulle bara borrat ut den helt och hållet, sen drar du heldraget vajerhölje istället :)

Snuten

Aktiv medlem
Du kan inte vara kreativ med en kraftig kedjebrytare eller liknande verktyg? Alltså försöka pressa ut skiten.
Dock finns ju risken att man skapar spänningar som skadar ramröret då...

Classe75

Medlem
Såga bort fästet, kör heldraget och klamma höljet med någon "runt ramröret klammer"?
TS har tyvärr redan redovisat att detta inte är ett alternativ. "Ett alternativ är förstås att kapa av skiten med vinkelslip och sätta dit en clamp-on cable stop, men den skulle krocka med clip-fästet till bromsvajern som går på andra sidan downtuben."

wukkaN

Aktiv medlem
Jag håller med övriga om heldraget men kolla först så det går att köra hela vägen. Förmodligen har du något stop nere på kedjestagen också?

Enklast blir väl att slipa bort den runda delen och sen köra lite konkavt så kabeln har en vagga att ligga i. Eventuellt borra och slipa upp hål för kabelklämman också, så ser det ut som att det var tänkt så från början :)

Edit: typ såhär:
Screenshot_20201020-070921_Chrome.jpg

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Tack för svar! JA så skulle jag gärna göra, men vad ska jag borra med? Inget biter på den knäckta skruvutdragaren...
borra med lagom storlek på borr från bägge håll, så långt det går. Sen finns det ju små tillsatser till typ dremel som är diamantbeklädda. Slipa så mkt du kan där och sen försöker du knacka ut det sista?

borra med lagom storlek på borr från bägge håll, så långt det går. Sen finns det ju små tillsatser till typ dremel som är diamantbeklädda. Slipa så mkt du kan där och sen försöker du knacka ut det sista?
Som sagt, jag hade gärna gjort så. Men inga av mina Dormer-borr biter på svinpitten som sitter kvar i hålet. Den är så hård att borren bara slirar. Sen sitter ju hålet till så att borrmaskinen krockar med styrröret om jag vill borra från det hållet, därifrån kan jag bara borra med dremeln, och då är jag begränsad i storlek på borr.

Jag håller med övriga om heldraget men kolla först så det går att köra hela vägen. Förmodligen har du något stop nere på kedjestagen också?

Enklast blir väl att slipa bort den runda delen och sen köra lite konkavt så kabeln har en vagga att ligga i. Eventuellt borra och slipa upp hål för kabelklämman också, så ser det ut som att det var tänkt så från början :)

Edit: typ såhär: Visa bilaga 448822
Slitsa fästet i sidan med tunn kapskiva, på med lite wd40 och bänd försiktigt med platt mejsel så bör stumpen gå att skruva ur. Fästet kvar, troligen också användbart.
Visa bilaga 448823
Två superbra idéer – nu är vi något på spåret. Jag tänker att alternativ 1 är vad Valhalla föreslår, att slipa upp en slits och bända upp fästet. Om jag får ut stumpen på det viset kan jag säkert använda hålet som hållare för en icke-gängad cable stop. Alternativ 2 får bli vad Wukkan föreslår, att kapa bort så lite som möjligt och behålla den konkava kanalen som hållare för bromshöljet. Eventuellt kan jag modifiera en cable stop att passa där. Inget av detta kommer bli vackert, men är bättre alternativ än att ta bort allt. Tack för uppslagen, återkommer i frågan!

ething

Aktiv medlem
Du har ju redan provat de vanliga lösningarna. Om vi ökar graden av brutalitet så såga med en bågfil eller Dreml underifrån så du får ett snitt i hållaren. Såga igenom bulten och svinpitten och undvik att såga i själva ramen (enkelt...). Förhoppningsvis räcker detta för att sedan kunna få ut allt och du kan även ha kvar hållaren, men med heldragen vajer.

Såga bort fästet, kör heldraget och klamma höljet med någon "runt ramröret klammer"?
Ja, det är möjligtvis mitt allra sista alternativ (har faktiskt köpt en problem-solver clamp on cable stop) Men, den skulle behöva sitta några centimeter högre upp för att inte krocka med bromsvajer-fästet. Och det hela skulle ju lämna ett fult sår i ramen som inte låter sig gömmas så lätt.

Du har ju redan provat de vanliga lösningarna. Om vi ökar graden av brutalitet så såga med en bågfil eller Dreml underifrån så du får ett snitt i hållaren. Såga igenom bulten och svinpitten och undvik att såga i själva ramen (enkelt...). Förhoppningsvis räcker detta för att sedan kunna få ut allt och du kan även ha kvar hållaren, men med heldragen vajer.
Precis, ska prova detta. Har en kapskiva till Dremeln som troligen kan användas på undersidan av hållaren. Sen kan jag montera något i denna stilen: https://www.bike24.com/p253053.html

Valhalla_

Aktiv medlem
That's what I said. Great minds think alike 😁

johfo

Aktiv medlem
Skulle det inte gå att skära ett spår med en liten (sliten) Dremel kapskiva så man får ett spår för en lagom bred spårmejsel?
Sen låta det dra med 5-56 och så värma så mycket man vågar med varmluftpistol/tändare el dyl och skruva ur skiten?

Typ såhär?
CutWireStop.JPG

och sen kanske en Helicoil...

Skulle det inte gå att skära ett spår med en liten (sliten) Dremel kapskiva så man får ett spår för en lagom bred spårmejsel?
Sen låta det dra med 5-56 och så värma så mycket man vågar med varmluftpistol/tändare el dyl och skruva ur skiten?

Typ såhär?
Visa bilaga 448837

Detta var faktiskt en grej jag provade i början, men aldrig genom själva hållaren. Det är för lite material som sticker upp av själva bulten så jag fick aldrig till ett bra grepp med spårmejsel. Men visst kan jag köra djupare och också gå genom godset i hållaren.

En helicoil kan vara en bra lösning hur jag än gör!

johfo

Aktiv medlem
Detta var faktiskt en grej jag provade i början, men aldrig genom själva hållaren. Det är för lite material som sticker upp av själva bulten så jag fick aldrig till ett bra grepp med spårmejsel. Men visst kan jag köra djupare och också gå genom godset i hållaren.

En helicoil kan vara en bra lösning hur jag än gör!
liten skiva i början och så slits den och blir ännu mindre och du kommer åt djupare i insatsen och mindre i hållaren...kan ju gå åt några skivor och nån stålbit att nöta ner dem på för att få tillräckligt många i tillräckligt liten dimmension...men de är ju ganska billiga...

Stervelo

Aktiv medlem
Kan den gå att mosa med kyla? Hårt härdad, känslig för kyla? Kyl skiten med kylspray, länge, ta ett dorn och smacka på svinisen? Kan den gå att spräcka? Eller man kanske måste slå så hårt att du mosar fästet?

ething

Aktiv medlem

Typ såhär?
Visa bilaga 448837

Ny standard på happy. Har du inte gjort en CAD som beskriver din lösning behöver du inte svara.

och så undrar folk varför ingenjörer gillar MTB :)

dman

Aktiv medlem
Jag föreslår att ytterligare öka nivån på brutalitet: öppna köksskåpet och ta fram kaustik soda

Gissar att inte alla av er sitter o väntar på uppföljningen i denna tråd, men delar ändå mitt relativt lyckade resultat.

Steg ett var att slitsa upp fästet som föreslogs ovan, men jag skar inte genom hela utan lämnade den övre delen hel. Efter lite bänd och böj kunde jag faktiskt knacka ur svinpittjäveln. Därefter hade jag resterna kvar av dels ett litet borr och dels bulten som jag så noggrant hade gängat fast. (använde dock fett när jag skruvade in den.)

Det var svårt att få tag i den och kunde inte gänga ur den trots slitsen som jag slipat upp. Borrade därför stegvis upp till 4,5 mm vilket faktiskt gjorde att jag kunde böja och dra ut resterna.

Kvar har jag ett sargat men faktiskt fungerande fäste för min jagwire-vajerjusterare. Jag kommer köra cykeln i detta skick till sommaren eller så, och gillar jag geon så kanske jag lackar om. Typiskt bra läge då att göra lite svetsarbete och fixa fint. Men nu är jag bara så taggad på att bygga färdigt. Dra vajrar och kapa kedja bara, kan ju inte gå snett, väl?

Tack alla som bidragit, så grymt att ha en hjälpcentral som inte bara kan cadda och komma med bra input utan också skänker en stor bytta med moraliskt stöd. Fridens / Rasmus

IMG_3172.jpeg
IMG_3177.jpeg
IMG_3255.jpeg
IMG_3258.jpeg
IMG_3261.jpeg
IMG_3264.jpeg

kais01

Aktiv medlem
tjusigt. gillar offset-borren.

överhuvudtaget är det för många borrar och skruvdragare som har klumpiga hus som gör att man inte kommer åt. här är min favorit...
A33B87F3-3B65-4802-8B60-281D3250C9A7.jpeg
C1C43E49-6C27-423B-B211-B8FA89DEEA98.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer