Hjälp med val av elcykel

MrMoon

Ny medlem
Hjälp med val av elcykel
Ny på forumet och vill börja med att säga hej till alla!

Har tänkt att äntligen göra slag i saken och införskaffa en elcykel till hösten för att jobbpendla med och för att komma i form men har ingen aning om vad det är jag ska ha eller behöver.

Har förstått att en bra elcykel kostar en del och en rimlig budget bör ligga kring 35-45 000. Kan nog sträcka mig lite till om det är vad som krävs för att få det lilla extra om det innebär bättre kvalitet och hållbarhet.

Estetiskt sett tilltalar ett integrerat batteri mer än ett utanpåliggande och den cykel jag kikat på som verkar lockande är Merida eSPRESSO EP8-EDITION EQ, lite dyr dock.

Är inte tränad eller i form så all hjälp man kan få av elmotorn i uppförsbackar kommer vara uppskattad. Sträckan är ungefär 25 km enkelväg och i varierande terräng med skogsparti, grus och asfalt.

Vet inte riktigt vad mer jag ska ta upp, ställ gärna ledande frågor eller kom med förslag på cyklar.

Tack på förhand!

SocialGimp

Aktiv medlem
Hjälp med val av elcykel
Har inte snorkoll på pendlar-cyklar men har lite snabbt testat Moustache Samedi (finns i några olika modeller) med Bosch-motor som kändes fin.

Jobbpendla 25 km enkel sträcka känns ganska långt eller? Hur som helst så har de flesta motorerna ett visst motstånd efter 25 km/h vilket känns mer med vissa motorer än andra. Har just testat en Trek E-Caliber med Fazua-motor o den hade väldigt lite motstånd efter 25 men den är oxå svagare än Bosch/EP8 e t c. Just E-Caliber är för dyr för din budget men det finns liknande cyklar som t ex Canyon Roadlite (tror jag den hette).

Bara några tips på andra modeller alltså. Säkert har Radon o Cube ngt att välja på oxå om man inte vill betala så mkt för varumärke.

Som vanligt är det alltid bra att testa själv!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer