Hjälp med val av komponenter till retro MTB

diHib

Aktiv medlem
Håller på att sätta ihop en gammal Diamond Back Racing WCF Vertex, tanken är att ha den som glidare/grusväg så kommer inte utsättas för någon hårdare körning.

Original sitter det Deore LX M563 nav bak och fram med Mavic 230 SBP fälgar men har även ett hjulset med XTR M900 nav och Araya RM-17 fälgar.

Vilken uppsättning hade ni valt? Inga problem att switcha om nav och fälgar om tex XTR naven skulle passa bättre med Mavic fälgarna.

När jag rev hojen hittade jag även den här mystiska prylen som jag aldrig sett tidigare, satt monterad bak på vajern till bakväxeln.

Enda jag kan tänka mig är att den är till för att få mer "fjäder" som drar i bakväxeln då den nedre delen (va övre delen när den satt monterad) skruvas fast med en liten insex i själva vajern, den andra ändan monteras i hållaren för vajerhöljet.

Bilagor

• IMG_0888.jpg
    IMG_0888.jpg
    1.2 MB · Besök: 41

ething

Aktiv medlem
Korrekt för tiden vore M900 nav med Mavic 517 fälgar. Dock är Araya ”cool” det med. Skall du slå på stort så hitta ett par 517 Ceramic med beläggningen kvar. XTR är alltid rätt och M900 var en riktigt snygg grupp så kör vidare där. Tioga, Answer, Race Face, Ritcheyr alla korrekta komponenter. Hitta en broderad Selle Flite sadel så börjar det likna något!

Pedalisten

Aktiv medlem
om jag inte minns fel- om du har gripshiftreglage så ska den delen underlätta växlingen. Shimano hade hårda fjädrar i bakväxlarna och funkade bäst med deras egna reglage. Gripshift (SRAM) ville in på marknaden och försökte lösa problemet med den extra delen

diHib

Aktiv medlem
Korrekt för tiden vore M900 nav med Mavic 517 fälgar. Dock är Araya ”cool” det med. Skall du slå på stort så hitta ett par 517 Ceramic med beläggningen kvar. XTR är alltid rätt och M900 var en riktigt snygg grupp så kör vidare där. Tioga, Answer, Race Face, Ritcheyr alla korrekta komponenter. Hitta en broderad Selle Flite sadel så börjar det likna något!

Cykeln levererades med Deore LX M563 nav och Mavic 230 så det är ju faktiskt helt korrekt för tiden, M900 kom väl några år tidigare? Håller med att M900 är en snygg grupp speciellt naven dock verkar min body lite trött och antar att en ny kostar multum om man ens lyckas hittar en :( Finns ersättare i så fall är jag nyfiken på vilken som passar.

Bilagor

• Skärmbild 2022-07-27 081641.jpg
    Skärmbild 2022-07-27 081641.jpg
    219.1 KB · Besök: 3

diHib

Aktiv medlem
om jag inte minns fel- om du har gripshiftreglage så ska den delen underlätta växlingen. Shimano hade hårda fjädrar i bakväxlarna och funkade bäst med deras egna reglage. Gripshift (SRAM) ville in på marknaden och försökte lösa problemet med den extra delen
Det där är en SRAM Bassworm.

Ah tack precis en Bassworm är det! :)

Helt rätt den kom med Grip Shift SRT 800 X-Ray, tyvärr är den genomskinliga plasten sprucken på mina exemplar så kommer byta till XT M739 reglage och V-bromsar från samma serie.

diHib

Aktiv medlem
Någon som vet vad detta är för styrstam? Tror den kommer från en Specialized Stumpjumper från 1995 i så fall ska det vara en Tahoma Sonne IV

Bilagor

• IMG_0916.jpg
    IMG_0916.jpg
    950.8 KB · Besök: 4
  • IMG_0915.jpg
    IMG_0915.jpg
    892.4 KB · Besök: 3

Lejon

Aktiv medlem
Som jag minns förklaringen jag hörde dåförtiden så justerade snarare Shimano hårdheten på fjädrarna när Gripshift började ta marknadsandelar för att det skulle funka sämre med Gripshift. Men det kanske är en petitess i sammanhanget iofs.

Topp