Hjälp med verktyg till montering drivlina

Lampan

Ny medlem
Hej!
Jag ska montera
- CS-HG500-10 kasett
- shimano Sm BbR60B Vevlager
- shimano GRX 2x10

Jag har förstått att man behöver specialverktyg till rubbet... Jag har spanat in nedan verktyg:

Till kasetten tänker jag nedan verktyg (kedjepiska har jag redan):

Vevlagerverktyg, hittar inget på Biltema. Däremot något i den här stilen:

Men 275kr för att få på vevlagret kännshutlöst? Finns det ngt bättre alternativ?

Slutligen... vevpartiet... vad behöver jag för verktyg?

Ska tilläggas att jag ska göra allt själv, dvs ej aktuellt att lämna in.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Valfritt shimanl hollowtech 2 vevlagerverktyg typ

Plus lilla plastadaptern men den brukar följa med vevlagret:

jonte987

Aktiv medlem
Jula har ett nytt som inkluderar förspännings grejen. Deras gamla var skit men denna kanske är bättre. Sen räcker det att det går att banka på den på plastadaptorn. Den har inte direkt kontakt med lagret

Lampan

Ny medlem
Är 275 verkligen hutlöst...?
Jo men jag betalar ju 200kr för vevlagret, känns lite väl att verktyget kostar mer, det är ju knappast avancerade grejer...

Valfritt shimanl hollowtech 2 vevlagerverktyg typ

Plus lilla plastadaptern men den brukar följa med vevlagret:
Stort tack! Den lilla plastadaptern följde inte med, så jag har vart fundersam. Men nu tror jag att jag fattar. Märkligt att man ska behöva ha en adapter till ett hollowtech

Jula har ett nytt som inkluderar förspännings grejen. Deras gamla var skit men denna kanske är bättre. Sen räcker det att det går att banka på den på plastadaptorn. Den har inte direkt kontakt med lagret
Vilket verktyg tänker du på?

Lampan

Ny medlem
En förtydligande fråga, kommer det räcka med den kasettavdragaren jag länkade? Har som sagt kedjeavdragare o spärrskaft.

glitch

Aktiv medlem
Jo men jag betalar ju 200kr för vevlagret, känns lite väl att verktyget kostar mer, det är ju knappast avancerade grejer...

Jonte menar den lilla svarta prylen på handtaget som man justera förspänningen med.

Stort tack! Den lilla plastadaptern följde inte med, så jag har vart fundersam. Men nu tror jag att jag fattar. Märkligt att man ska behöva ha en adapter till ett hollowtech

Vilket verktyg tänker du på?
Ok! På alla xt jag har köpt följde plastadaptern alltid med men det kan ju vara olika på ultegra.
Sen kan det vara lite lurigt med den, jag har två vanliga HTII vevlagernycklar, på en av dem passar inte adapter riktigt i splinesen så det kan vara lite si och så med passningen.

glitch

Aktiv medlem
Gällande kassetverktyget hade biltema tidigare två varianter, en för äldre låsringar och en aktuell. Den där borde funka. Tror den gamla var svart.

Jon

Aktiv medlem
Det går utmärkt att använda en däckavtagare eller större skruvmejsel (flat) istället för plastverktyget till förspänningen. Biltema har både kassetteverktyg, kedjepiska och BB-verktyg har jag för mig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer