Hjälp med vevparti BB30!?

Kimpa951

Medlem
Hej hej hallå!
Sitter och ska precis beställa ett vevparti till sonens cykel och blir inte alls klok på vilket jag ska ha!?
Det är BB30 på hojen så utbudet blir minst sagt smalt.
beställningen ska läggas på Rose då dom har snabbleverans..
men vilket ska jag ha!?
jag har kollat på:

Och:

Så för singelklinga eftersom original vevpartiet har 120BCD så finns inga singeldrev...
Resten av cykeln har XT,, 11 delat..

men är sjukt osäker på om dom passar!?
jag bifogar lite bilder om någon klokare kan hjälpa mig!?

Bilagor

Mayhem

Aktiv medlem
Det blir nog mycket lättare för någon att hjälpa om du istället talar om exakt vilken ram det handlar om så att man kan titta i tillverkarens specifikationer.

Ramens standard är hursomhelst definitivt inte strikt BB30 då den i sådana fall borde varit 73 mm inklusive lager. Har ramen en utstickande del för lagret även på icke-drivsidan?

Eveningstar

Aktiv medlem
Om det står 4130 här så tycker jag det borde de ge en hint om att du har BB86 eller BB92.
Om du ska köpa nytt vevparti hade jag bytt till ett med 24 mm axel, typ Shimano. Näst efter det, byt till ett med DUB. Vevlager är billiga.

Also: WTF har du gjort med din chain suck skyddsplåt? :P

1597126341863.png

Kimpa951

Medlem
Om det står 4130 här så tycker jag det borde de ge en hint om att du har BB86 eller BB92.
Om du ska köpa nytt vevparti hade jag bytt till ett med 24 mm axel, typ Shimano. Näst efter det, byt till ett med DUB. Vevlager är billiga.

Also: WTF har du gjort med din chain suck skyddsplåt? :P

Visa bilaga 435325

ah ok. Jag blev så förblindad av att det står BB30 på gamla vevpartiet...
plåten såg jag själv nu när jag plockade av vevpartiet. så det var nåt som kom från förra ägaren... :/

EDIT: men BB86 är ju för 24mm axel. min "gamla" är ju 30.. :S

Eveningstar

Aktiv medlem
EDIT: men BB86 är ju för 24mm axel. min "gamla" är ju 30.. :S
När det gäller vevlager har man två olika standarder som båda måste passa.
BB92 är mellan ramen och vevlagret. Det är alltid samma för en viss ram och går aldrig att byta.
Den andra är sedan mellan vevlagret och vevpartiet. Byter man vevparti kan man behöva byta denna.

BB92 finns för vevparti med både 24, 29 och 30 mm axel.

Kimpa951

Medlem
När det gäller vevlager har man två olika standarder som båda måste passa.
BB92 är mellan ramen och vevlagret. Det är alltid samma för en viss ram och går aldrig att byta.
Den andra är sedan mellan vevlagret och vevpartiet. Byter man vevparti kan man behöva byta denna.

BB92 finns för vevparti med både 24, 29 och 30 mm axel.
OK.
Så till ursprungsfrågan. passar något av vevpartierna som jag har länkat högst upp i inlägget?

Typ denna

Senast ändrad:

Beerfot

Medlem
Cube är lite kinkiga, har en lvg som jag haft problem med, står det inte på det befintliga lagret typ BB30 AL86 eller så. det var det enda som passade min. då en alu hylsa limmats i carbonramen, sedan sitter lagren i plastkoppar som pressas in.

weldion

Aktiv medlem

Kimpa951

Medlem
Vilket tjat va?! :P
Men då borde detta vevlager:

Och detta vevparti passa?!

mcperand

Aktiv medlem
Ok. Men om vi börjar om här.
Jag vill montera ett vevparti med singelklinga.
Jag kan även köpa nytt vevlager.
Jag bifogar bilder på hur ramen ser ut. Hjälp mig bullen :)
Om jag inte ser helt fel så har du en ram med Pressfitt med 41 mm diameter (PF41) och en bredd på 91.5 mm (som avrundas till 92 men 91.5 förekommer också som namn. Du behöver, om jag ser rätt, ett lager som heter något med PF41 BB92. Det finns få lager som är bara BB92 utan de brukar heta typ BB86-92 eller BB86/92 eller liknande då de har en hylsa mellan lagerhalvorna som kan skjutas lite fram och tillbaka för att passa flera bredder, med eller utan en kombination av distansbrickor.

Sen kan du som det skrivits ovan välja mellan olika typer av axlar till vevarna. SRAM har två typer, GXP (som nog är på väg ut) som då kräver lager som är GXP, och DUB som är deras nya standard med fetare axel som bara fungerar med DUB-lager. Väljer du Shimano så är det 24 mm Hollowtech som gäller. Jag blir inte riktigt klok på om din hoj har boost bak (det är i alla fall en boost-gaffel enligt Cube) men vevarna är enligt Cube ett par 8000 och inte 8000-B(1 eller 2), men om baknavet är smalare än 148 mm så är det inte boost och då ska du köpa vevar som inte är för boost.

Alltså, hitta ett bra PF41 BB92 (eller 86-92) som passar med ett par vevar med en standard som du gillar, GXP, DUB eller Hollowtech. Gör rent och lägg på ett tunt lager fett mellan lagerkoppar och ram så slipper du knak framöver.

Läsning om vevlager och olika standarder.

Allt du behöver veta om boost och vilka vevar som kan passa.

Kimpa951

Medlem
Tack för all hjälp! som vanligt kan man lita på happy. Nu är delarna beställda. och förhoppningsvis så blir det många fina timmar cykling framöver. :)

mcperand

Aktiv medlem
Vilket tjat va?! :P
Men då borde detta vevlager:

Och detta vevparti passa?!

Så länge du inte har boost bak, det vill säga ditt baknav "bara" är 142 mm brett och inte 148 mm, så bör det passa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer